Jump to content
Annons

Trumset i Klädkammare


debatt

Recommended Posts

Hej!

I min förra moderna lägenhet så fanns det ett antal fördelar. Förutom balkong och burspråk med utsikt högt uppe i köket så rymde lägenheten även en perfekt klädkammare som var enorm, större än källarförrådet.

Nu till frågorna:

1) Om jag igen flyttar till ett ställe som har klädkammare modell rymlig, hur isolerar jag den bäst om jag vill spela in ett trumset däri? Ett trumset för mina behov består av bastrumma, tre tom-tom, en virvel, en hihat och 1-2 cymbaler. Inte dubbla kaggar och 10 cymbaler alltså... Kan man på golvet ha flera lager sånt där grått man har under som underlag under sovsäcken? Och täcka med skummadrasser på väggarna? Hur gör man med taket? Billig lösning som dämpar ljudet så grannarna inte blir tokiga är jag ute efter.

2) Vid övning ämnar jag nyttja dämpplattor så det är ingen fara. Är det förresten sant som det sägs att dessa dämpplattor på trummor och cymbaler dämpar ca 90% av ljudstyrkan? Smidigt i så fall. Så smidigt att grannarna nog skulle tåla det rakt av plus att det låter mycket under själva inspelningarna bara. Utan isolering alltså.

p.s. Den förra lägenhetens klädkammare hade väggar av betong, medan den ev lägenhet jag flyttar till i det nuvarande huset har klädkammare med väggar av gips. d.s.

😠☺️

//:debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Skaffa digitaltrummor eller bygg ett flytande rum i rummet (som isf gör klädkammaren stor som en skokartong). Annars skulle jag säga att det är helt kört.

Redigerat av Emil
Link to comment
Dela på andra sajter

Är väggen av gips så kan du säkert flytta eller riva den och bygga om lite så att det blir bättre möjligheter att lyckas. Men du kommer att få syrebrist efter bara några minuter om det blir att för litet rum med.

Det kommer inte att räcka med bara gummi och skum. Du behöver mera massa också för att bli av med bas frekvenserna Även ett digitalt trumset väsnas får mycket för att du ska kunna spela på det när du vill i en lägenhet. Men det är ju lättare att dämpa bort det ljudet än från ett akustiskt trumset.

Gummidämpningar på trummorna påverkar ljudet så mycket att det bara låter skräp, tyvärr.

Gummidämpningar på trummorna skulle jag bara ha när jag tränar in låtarna såklart, under x antal timmar. Sedan när jag under sammanlagt kanske 1 timme spelar in så kör jag naturellt... Tror jag ska köra helt live i vardagsrummet istället! Känner två pers som har spelat trumset hemma i sina resp sovrum i många år. Ingen har klagat direkt. Då bor de dessutom modernt med tunna väggar. I mitt gamla hus är väggarna 60 cm tjocka överallt, men jag vet inte hur tjockt golv och tak är, men... Tänkte bara att skumgummi etc skulle dämpa något = tillräckligt.

Kan tillägga att jag spelar cajon, trummaskin med förstärkare, elbas, akustisk gitarr, sjunger, elgitarr m förstärkare, xylofon etc etc. Ingen har nånsin klagat...

Men trumset är kanske mycket värre?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan ju själv påpeka att när jag hade digitaltrummor under mina studieår (bodde i korridor) så kom det ett antal klagomål från grannen under som skrev sitt exjobb. Först trodde jag givetvis att det skulle räcka med "några mattor". Därefter åkte jag till en gummifabrik o skaffade tjocka jävla mattor o grejer att lägga under. Dett hjälpte givetvis inte heller. Vad som eventuellt säkrade biffen var att jag byggde en "scen" dvs en plattform som stod på klossar för att helt enkelt få upp allt i luften, med så liten kontaktyta som möjligt.

Betänk nu att detta var ett enkelt digital set där enbart plattorna kunde höras utifrån. Du suktar efter att göra samma sak med ett akustiskt? I en lägenhet?

...

Redigerat av JohnRick
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan ju själv påpeka att när jag hade digitaltrummor under mina studieår (bodde i korridor) så kom det ett antal klagomål från grannen under som skrev sitt exjobb. Först trodde jag givetvis att det skulle räcka med "några mattor". Därefter åkte jag till en gummifabrik o skaffade tjocka jävla mattor o grejer att lägga under. Dett hjälpte givetvis inte heller. Vad som eventuellt säkrade biffen var att jag byggde en "scen" dvs en plattform som stod på klossar för att helt enkelt få upp allt i luften, med så liten kontaktyta som möjligt.

Betänk nu att detta var ett enkelt digital set där enbart plattorna kunde höras utifrån. Du suktar efter att göra samma sak med ett akustiskt? I en lägenhet?

...

Jajamen! Det är bara å bônka och slö, vet du!

😆

Nej men allvarligt, det där med den lilla scenen under trumsetet kan ju vara nåt att ha.

Har faktiskt förvånats över att folk på forumet haft klagomål från grannar då de spelat akustisk gitarr hemma och t.o.m. när de sjungit har de skrivit att de inte ens vågar sjunga ut av rädsla för klagomål. Hmm. Jag kan ju avslöja att jag av tidsbrist ibland sjungit in nattetid här utan problem någonsin. Kan ha att göra med att en spelar trumpet, en elbas med förstärkare och en pillar värld rare-synthar. Förstående månniskor.

Men trumset? Jag vet att det dånar en del. Digitaltrummor och trumset med dämpplattor skulle inte vara ett problem här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, alla människor är olika. När jag bodde hemma så hade vi en djävel som klagade när jag skrev mekanisk skrivmaskin och spelade på de små plastplattorna på min Alesis HR-16 trummaskin med hörlurar. Nu bor jag inte hemma, utan borta.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Usch vad deprimerande det låter att ha ett hem som man måste smyga i, att inte ens kunna spela på pads med lurar... Vissa grannar är verkligen överkänsliga. Har man dock en villa kan inte klagarna.. oj, ursäkta.. grannarna klaga om man väsnas med trummor under dagtid. I så fall skulle jag även kunna klaga på att grannen väsnas med sin gräsklippare.

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Usch vad deprimerande det låter att ha ett hem som man måste smyga i, att inte ens kunna spela på pads med lurar... Vissa grannar är verkligen överkänsliga. Har man dock en villa kan inte klagarna.. oj, ursäkta.. grannarna klaga om man väsnas med trummor under dagtid. I så fall skulle jag även kunna klaga på att grannen väsnas med sin gräsklippare.

Utöver mitt tidigare inlägg uppe i tråden där jag nämnde att grannen under mig klagade då jag spelade på digitaltrummor (enbart det förnimbara pockande som sprider sig i väggararna alltså), vill jag också säga att när jag under gymnasietiden bodde i hus spelade jag akustiska trummor dagtid, vilket gjorde att grannarna klagade ett flertal gånger (inte de närmaste då, utan de några hus bort). Dock hade de hund som stod och skällde 24/7 samt en massa annat liv med barn och gräsklippare. De flyttade en tid efteråt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dock hade de hund som stod och skällde 24/7.

Lustig hund som bara skäller 24e juli!

😄

Jag har tagit till mig av era funderingar i tråden och tackar så mycket. Först och främst måste jag ha plats för trumsetet och att ha det på vinden känner jag inte för. Så en flytt är väl steg ett. Nuvarande hus är inte så mycket betong, det är tredubbla rader tegelsten i alla väggar (även väggarna inne i min lägenhet mellan rummen), så alla väggar är därmed 60 cm. Tak och golv är jag mer osäker på, det varierar också.

Vore synd om man investerade i ett trumset och aldrig kunde använda det. Även om det bara kostade 3000 kr.

Kanske löser detta på något annat sätt.

Vi får se.

🙂

//:debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...