Jump to content
Annons

Hej, Mackan här


pazappa

Recommended Posts

Hej, jag heter Markus, jag är nykomling.

(-Hej, Markus)

Hoppas på att lära mig massor här, det finns säkert hur mycket som helst som ligger och väntar i forumet, och jag ska försöka söka innan jag frågar en massa nybörjarfrågor, men ibland hittar man inte och då kommer nybörjarfrågorna.

Under tidigt nittiotal gjorde jag en del datormusik på min Amiga med tillhörande sampler-cartridge. Nu har min telefon ett internminne som är 32 000 gånger större, så att man höt kunde göra något är otroligt. Jag tycket det var superkul iallafall och nu vill jag återuppta det. Så jag skaffade en ny iMac, 27" och då ingår ju Garageband, hurra! Så nu har man börjat pilla igen och det är så kul! Har en Samson USB-mikrofon (CO1U) också. Och tänkte skaffa ett midiklaviatur, kanske CME UF5. Det är väl vad jag har i musikutrustningsväg.

Det som inte är så kul, som jag inte har hittat en lösning på, är att det är sån fördröjning om jag spelar in i Garageband om det redan finns några spår, som trummor och en syntslinga, och så vill jag lägga på ett piano och spelar med tangentbordet (det man skriver bokstäver på alltså, inte ett miditangentbord) så blir det grymma fördröjningar, helt oanvändbart. Ändå har jag 8 GB internminne och relativt snabb processor samt massor av ledigt HD-utrymme och inga andra program igång. Hmm. Tangentbordet är Bluetooth, det kanske kan bero lite på det? Men å dra sidan kommer bokstäverna direkt utan fördröjning när man skriver.

Se där, jag lyckades få in nybörjarfrågor redan i presentationen! 😎

Sen jobbar jag som översättare och hittade en lustig sak i Garageband. Det står "filmmusik" på fliken för noter. Funderade lite och insåg att det måste vara "Score" som översatts till filmmusik istället för noter.

Japp, som sagt ser jag fram emot att lära mig mer. Jag är ödmjuk inför alla duktiga människor här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

I garageband under inställningar hittar du Ljud/Midi och där kan du ställa in bufferstorleken. Prova där.

Välkommen 😄

Ps. Jag körde Aegis Sonix i slutet på -80, Amiga 500. Kanonljud 😎😮

Redigerat av karut4
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! Tack 😛

Så, externt ljudkort alltså... Trodde mest att de var till för att kunna spela in analoga instrument.

This could be the beginning of an beautiful, expensive, hobby.

inget som säger att du måste ha ett externt ljudkort... Däremot finns det ljudkort som är mer anpassade för musik & inspelning, som rekommenderas att användas =)

Stora fördelen med externt är dock smidigheten & att ljudkortet är flyttbart. Sen görs det fler externa ljudkort i "mellanpris-klassen" idag så utbudet är större där än interna ljudkort.

Kommer man upp i "proffesionell" utrustning så finns det flera PCI-kort som räknas som "top of the line". ProTools HD-interfacen är ett exempel...

Konstigt nog verkar det flesta tro att externa ljudkort är mer "studio" än interna. Ja, jag vet, jag är lite old-school, men det finns flera fördelar med PCI-kort, bland annat att PCI-bussen är snabbare än både firewire & USB 🤪 Dessutom är det oftast stabilare och behövs heller ingen buffer till ett PCI-kort.

/Limpan "the "intern-ljudkort"-fan"

Redigerat av Limpan
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för synpunkterna...

Tänkte bara tillägga att om nån nu Googlar och kommer hit med samma undran om Garageband som jag så kan jag meddela att lösningen är att använda ett externt midiklaviatur istället för skärmtangentbordet, eller att hämta MidiKeys (googla) som gör ett mycket bättre jobb än Apples inbyggda skärmklaviatur, look ma' no latency!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...