Jump to content
Annons

Studiolurar?


Steve-o

Recommended Posts

Hej!

"Nattetid" så sitter jag och mixar med ett par KOSS Porta Pro (har även ett par EVENT ASP6),

kan man få en bättre lur att för max 500:-?

Gärna sluten då också förstås. Tror detta är omöjligt, men är det någon som kan rekommendera något?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej!

"Nattetid" så sitter jag och mixar med ett par KOSS Porta Pro (har även ett par EVENT ASP6),

kan man få en bättre lur att för max 500:-?

Gärna sluten då också förstås. Tror detta är omöjligt, men är det någon som kan rekommendera något?

För 500 får du noj nöjja dig ett par HiFi lurar.

För runt 950 kr kan du få ett par AKG 240studio.

Link to comment
Dela på andra sajter

Beror på vad du ska ha dem till? Tracking eller mixning? Eftersom du ville ha slutna antar jag tracking, och för det ändamålet finns absolut helt okej lurar under 500 pix. Många som kör ganska billiga lurar för medlyssning eftersom de gärna pajar, trummisar som vevar vilt och gitarrister som trampar osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Beror på vad du ska ha dem till? Tracking eller mixning? Eftersom du ville ha slutna antar jag tracking, och för det ändamålet finns absolut helt okej lurar under 500 pix. Många som kör ganska billiga lurar för medlyssning eftersom de gärna pajar, trummisar som vevar vilt och gitarrister som trampar osv.

Nja, tänkte nog ha dom vid mixning (när man inte vill störa familj och grannar med mina EVENT).

KOSS lurarna är grymma (för 298:-).

Men vill testa ett par andra lurar iallafall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Beror på vad du ska ha dem till? Tracking eller mixning? Eftersom du ville ha slutna antar jag tracking, och för det ändamålet finns absolut helt okej lurar under 500 pix. Många som kör ganska billiga lurar för medlyssning eftersom de gärna pajar, trummisar som vevar vilt och gitarrister som trampar osv.

Att man går efter pris kan ju va en av huvudanledningarna till att de går sönder. . Men nu finns det hyfsat billiga lurar som är så stort sett oförstörbara också...

Ex German Maestro 8.35D monitors. DT 770 Pros är erkänt robusta de med men inte i samma grad. DT 770 är väl ultimata kompromissen mellan komfort och stryktålighet dock.

500 kr är svårt men Fostex T50 RP får man tag på under tusenlappen i alla fall.

Ger ett gott intryck även om de är lite tunga.

Föredrar mina German Maestro och Ultrasone själv dock men det är ju lite dyrare också.

Link to comment
Dela på andra sajter

https://www.inet.se/ljud---bild/hoerlurar--...hd-201/6308466/

Har dom när jag spelar in sång ibland. Mycket prisvärda.

För 189:- är dom ohyggligt prisvärda.

Har dom för att kolla grejer i diskant... inget jag skulle mixa i, men för tracking duger dom gott.

Va kul, var prcis inne på prisjakt.se och kolla upp INET.

Ja, dom blir det!

Link to comment
Dela på andra sajter

Koss Porta Pro... Ger inte de en överdriven bas så att det blir alldeles för lite bas om man lyssnar annorstädes sen man mixat?

När jag mixar så gör jag det i följande ordning:

-först sitter jag och mixar med mina KOSS Porta Pro, det blir ofta sent när familjen sover.....

-sedan när jag vill "detaljmixa" så använder jag mina EVENT ASP6 http://emusician.com/monitors/emusic_event...io_precision_2/

-sedan bränner jag en CD-RW och går ner till min SAAB 9-5 och sätter i skivan där,

låter det bra så kör jag.

Mixning är ju en otroligt individuell sak, vilket låter bäst för dig? Hur skulle du vilja att låten du hör

på radion låter? Jag kan ärligt säga (jag är ABSOLUT inte proffs eller så) att jag flera gånger kan

reagera på mixning och ljudbild på låtar som man hör på radion. Oavsett om det är

Timbaland, Nelly Furtado eller Pink som spelas. Smaken är som baken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja!

Har nu suttit med min Sennheiser lurar ett par timmar och

kan faktiskt säga att dom är kanon! Klockrent ljud genom hela

registret, har dock inte en massa olika lurar som jag jämfört med,

men måste nog säga att en mer prisvärd lur är svårt att hitta!

Jag spelar in mestadels pop/rock så till den musiken & mina öron passar dom perfekt.

Sedan att dom är sköna på och känns gedigna gör inte saken sämre!

Jag förstår att dom inte är någon match för en lur på 1000:- men för mitt

ändamål räcker dom gott. Som sagt, registret är klockrent med ganska

"soft" ljudbild. Har skiftat mellan mina EVENT & lurarna för att

få en riktig uppfattning om bas/dikantförhållandena, och jag är nöjd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja!

Har nu suttit med min Sennheiser lurar ett par timmar och

kan faktiskt säga att dom är kanon! Klockrent ljud genom hela

registret, har dock inte en massa olika lurar som jag jämfört med,

men måste nog säga att en mer prisvärd lur är svårt att hitta!

Jag spelar in mestadels pop/rock så till den musiken & mina öron passar dom perfekt.

Sedan att dom är sköna på och känns gedigna gör inte saken sämre!

Jag förstår att dom inte är någon match för en lur på 1000:- men för mitt

ändamål räcker dom gott. Som sagt, registret är klockrent med ganska

"soft" ljudbild. Har skiftat mellan mina EVENT & lurarna för att

få en riktig uppfattning om bas/dikantförhållandena, och jag är nöjd.

Gött !!

201 är en fin fin lur. Sen beror det på hur man jämför.

Börsen tar 5 000:- för HD 650 men dom låter inte 20 gånger bättre, men känslan

och kvalitetsupplevelsen är på ett annat plan. Hur som helst, kul att du är nöjd

iaf jag tycker att du köpte rätt 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok. Jag kör samma Event ASP6. Har även en billig sub till det, Kanon som phan. Eventmonitorerna kör jag då helt odelade, subben ställer jag på 80 hz o neråt, så under 80 hz jobbar alla tre lådorna. Man kan skära vid 80 hz med en knapp på Eventarna också, eller att man matar subben först och där väljer delningen, men då sabbar den billiga subben ljudet i topparna. Bäst ljud är att köra monitorerna odelade och därifrån mata subben och ha den som ett komplement i basregistret. Tror det skulle funka med nästan vilken enkel sub som helst. Min heter Prodipe 10 kom jag på nu.

Har man möjlighet att köra en favvo-cd genom samma system då är det ganska lätt att gasa ungf samma mängd diskant och bas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gött !!

201 är en fin fin lur. Sen beror det på hur man jämför.

Börsen tar 5 000:- för HD 650 men dom låter inte 20 gånger bättre, men känslan

och kvalitetsupplevelsen är på ett annat plan. Hur som helst, kul att du är nöjd

iaf jag tycker att du köpte rätt 😲

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok. Jag kör samma Event ASP6. Har även en billig sub till det, Kanon som phan. Eventmonitorerna kör jag då helt odelade, subben ställer jag på 80 hz o neråt, så under 80 hz jobbar alla tre lådorna. Man kan skära vid 80 hz med en knapp på Eventarna också, eller att man matar subben först och där väljer delningen, men då sabbar den billiga subben ljudet i topparna. Bäst ljud är att köra monitorerna odelade och därifrån mata subben och ha den som ett komplement i basregistret. Tror det skulle funka med nästan vilken enkel sub som helst. Min heter Prodipe 10 kom jag på nu.

Har man möjlighet att köra en favvo-cd genom samma system då är det ganska lätt att gasa ungf samma mängd diskant och bas.

Har inte testat med en sub, tycker i min lilla studio (10kvm) att 6" räcker.

Jag har "kalibrerat" mina efter Joey Tempest A place to call home + Goo Goo Dolls låt Slide,

vilket är 2 låtar jag bara ÄLSKAR!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Blir kanske inte poppis nu när jag bumpar ytterligare en hörlurstråd, men men...

Jag har redan några vettiga AKG, samt Sennheiser lurar i studion men är på jakt efter ett par lurar som jag kan ha hemma.

Det jag ska använda dem till är film och musik i laptopen, samt oseriöst mixande i lilla hemstudion (använder EMU 0404 USB hemma).

Budget är 500 pix, plus minus nån hundring. Jag förstår att man får vad man betalar för, men skulle jag behöva mixa något mer seriöst så gör jag det i den riktiga studion.

Sugen på att dra ut på stan och införskaffa dem idag, så alla tips mottages tacksamt!

Redigerat av Daniel
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Blir kanske inte poppis nu när jag bumpar ytterligare en hörlurstråd, men men...

Jag har redan några vettiga AKG, samt Sennheiser lurar i studion men är på jakt efter ett par lurar som jag kan ha hemma.

Det jag ska använda dem till är film och musik i laptopen, samt oseriöst mixande i lilla hemstudion (använder EMU 0404 USB hemma).

Budget är 500 pix, plus minus nån hundring. Jag förstår att man får vad man betalar för, men skulle jag behöva mixa något mer seriöst så gör jag det i den riktiga studion.

Sugen på att dra ut på stan och införskaffa dem idag, så alla tips mottages tacksamt!

Här har du lurar under femhundringen 🙂

http://www.clasohlson.se/product/category....14408;143676690

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Då tar vi dem! 🙂

Är det lönt att dra ut till mediamarkt och kolla? Har de stort utbud på lämpliga lurar och ligger de vettigt i pris?

Nja men har du vägarna förbi Rusta så kanske du kan passa på att köpa en gitarr när du ändå är ute och fyndar. 🙂

http://www.rusta.se/elgitarr_p76550003.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...