Jump to content
Annons

Varför berörs vi av musik?


Freemax

Recommended Posts

Jag har följt lite trådar här på forumet, och även postat ett topic som hette "Vad är musik?". Diskussionen om vad som är bra/dålig (om det nu finns något sådant) musik blir alltid lång, och fullmatad med olika åsikter.

Varför tror ni att vi människor berörs så mycket av musik? Och varför har musiken uppstått från första början? Behöver människan musiken? Är den nödvändig för vår existens och möjlighet att utvecklas?

Redigerat av Freemax
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Behöver människan musiken? Är den nödvändig för vår existens och möjlighet att utvecklas?

Nej, nej och nej 😛

Tar man bort orden från språket så återstår i princip musik, dvs de rytmiska melodier, vilka är oerhört viktiga för att man ska kunna leverera sitt budskap. En stor del av människans språkmaskin jobbar just med att tolka dessa melodierna och jag tror det är något av grunden för musiken. Jag tror är våran fascination för musik är en ren biprodukt av vår intelligens och vår språkmaskin. Vi försöker, varken vi vill eller inte, att tolka och hitta mönster bland alla intryck. Det gäller inte bara musik, många berörs ju mer av tex det skrivna ordet, tavlor eller kanske av god kokkonst än vad de berörs av musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

[1] Varför tror ni att vi människor berörs så mycket av musik? [2] Och varför har musiken uppstått från första början? [3] Behöver människan musiken? [4] Är den nödvändig för vår existens och [5] möjlighet att utvecklas?

1. Som skapare av musik berörs vi för att vi i huvudsak vill förmedla våra känslor och tankar, dels festa loss, dricka sprit, knarka och ha sex. Som lyssnare för att vi dels vill känna igen oss i musikskaparens förmedlade känslor, dels för att vi associerar det med fest, alkohol, droger och sex.

2. För att ges möjlighet att förmedla våra känslor genom andra "medier" än tal.

3. Nej!

4. Nej!

5. Nej!

Eller något ditåt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni tror alltså inte att musiken på något vis är nödvändig för människan?

Att uttrycka sig är väl en av de mest grundläggande egenskaperna hos människan. Vi uttrycker oss genom musik, liksom vi uttrycker oss genom all annan konst. Utan dessa forum hade människan inte varit det hon är idag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror musik kommer in rätt sent i behovstrappan.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Behovshierarki

...och jag tror den stämmer rätt bra överens med åtminstonde min bild av hur det ser ut.

Jo, det är klart att tryggheten till exempel går före att sitta och lyssna på en skön låt 😛 Men jag menar, om vi går lite djupare och ser till vad musiken bottnar i. Jag menar på att den bottnar i kommunikation och människans behov av att uttrycka sig. Utan dessa två saker lär en människa inte komma särskilt långt på den här planeten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, det är klart att tryggheten till exempel går före att sitta och lyssna på en skön låt ☺️ Men jag menar, om vi går lite djupare och ser till vad musiken bottnar i. Jag menar på att den bottnar i kommunikation och människans behov av att uttrycka sig. Utan dessa två saker lär en människa inte komma särskilt långt på den här planeten.

Jo jag förstår vad du menar, men som jag ser det så blir det tvärt om om.

Kommunikationen är för oss människor väldigt väldigt viktigt. Det är ju den som gjort den moderna människan till vad den är. Kunde vi inte kommunicera så kunde vi inte samarbeta, lära oss av varande eller hjälpa varandra. Då skulle vår intelligens inte räcka i närheten av lika långt som den gör idag. Men kommunikationen är inte beroende av att det finns musik däremot är kommunikationen absolut väsentlig för musikens existens. Musik är för majoriteten något man kan syssla med när man har tid över.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag förstår vad du menar, men som jag ser det så blir det tvärt om om.

Kommunikationen är för oss människor väldigt väldigt viktigt. Det är ju den som gjort den moderna människan till vad den är. Kunde vi inte kommunicera så kunde vi inte samarbeta, lära oss av varande eller hjälpa varandra. Då skulle vår intelligens inte räcka i närheten av lika långt som den gör idag. Men kommunikationen är inte beroende av att det finns musik däremot är kommunikationen absolut väsentlig för musikens existens. Musik är för majoriteten något man kan syssla med när man har tid över.

Men är musiken endast en effekt av vårt intellekt eller kan den ha en större betydelse? Hur kommer det sig att vi kan uppleva så mycket genom musiken? Det här gäller ju alla andra konstformer också. Den kan framkalla glädje, sorg, rädsla, ilska utan att vi någonsin behöver hamna i verkliga situationer som utsätter oss för känslomässiga påfrestningar, eller dylikt.

Jag kan vara ute på tunn is nu, men jag spånar på fritt här ☺️

Skulle man kunna tänka sig att musiken kan vara någon sorts känslosimulator utvecklad för att träna det mänskliga känslospektrat?

Den fungerar ju även i många fall som en katalysator för känslor, och kan användas därefter för att påverka människor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man ska försöka göra en viktning av musiken så måste man först reda ut om man vill veta hur viktig den är för daglig överlevnad eller vilken roll den spelat under människans utveckling. Varför vi berörs av musik kan förklaras neurofysiologiskt och -kemiskt, och borde vara av samma anledning som vi överhuvudtaget tycker att något är fint eller fult, estetiskt tilltalande. Under evolutionen har t.ex. fåglars sång spelat en stor roll där olika variationer har förhindrat att parning sker inom ett för litet geografiskt avgränsat område.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror musik kommer in rätt sent i behovstrappan.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Behovshierarki

...och jag tror den stämmer rätt bra överens med åtminstonde min bild av hur det ser ut.

Om nu inte musiken är ett sätt att uppnå steg 3-5 i hierarkin. Finns nog en del människor som skrivit musik på grund av ensamhet eller utanförskaphet (hittade jag just på ett ord?).

Link to comment
Dela på andra sajter

En större betydelse tror inte jag på men jag får lite religionsvibbar när jag läser dom orden, ta inte illa upp. 🙂 Det är ju just så många beskriver sin tro på gud, man behöver inga konkreta tecken eftersom man känner guds närhet och hur kan man känna den närheten om gud inte finns? I själva verket kommer alla känslor inifrån en själv. Den verkligheten vi tycker oss leva i är ju egentligen en egen tolkning av våra intryck. Utifrån den "verkligheten" styrs våra känslor. Nu blev det flummigt värre men det jag menar är att allt vi upplever egentligen är en effekt av vårat intellekt. Att vi kan trigga en känsla med en melodi är väll egentligen inte så konstigt då melodierna i språket ofta just används för att förmedla känslor. Många gånger är det ju viktigare hur man säger något än vad man säger.

Jag kan tänka mig att kultur säkert är bra träning för olika delar av vårat intellekt på samma vis som idrott kan vara träning för våran fysik. Man kanske skulle kunna säga att musik är ett viktigt behov för människan som tex fotboll är? Vilken omsätter mest pengar, musikindustrin eller fotbollen? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

En större betydelse tror inte jag på men jag får lite religionsvibbar när jag läser dom orden, ta inte illa upp. 🙂 Det är ju just så många beskriver sin tro på gud, man behöver inga konkreta tecken eftersom man känner guds närhet och hur kan man känna den närheten om gud inte finns? I själva verket kommer alla känslor inifrån en själv. Den verkligheten vi tycker oss leva i är ju egentligen en egen tolkning av våra intryck. Utifrån den "verkligheten" styrs våra känslor. Nu blev det flummigt värre men det jag menar är att allt vi upplever egentligen är en effekt av vårat intellekt. Att vi kan trigga en känsla med en melodi är väll egentligen inte så konstigt då melodierna i språket ofta just används för att förmedla känslor. Många gånger är det ju viktigare hur man säger något än vad man säger.

Jag kan tänka mig att kultur säkert är bra träning för olika delar av vårat intellekt på samma vis som idrott kan vara träning för våran fysik. Man kanske skulle kunna säga att musik är ett viktigt behov för människan som tex fotboll är? Vilken omsätter mest pengar, musikindustrin eller fotbollen? 🙂

Vissa människor finner musik viktigare än andra (och man borde därför inte säga att musik är oviktigt, då det faktiskt påverkar och är en drivande kraft för vissa), precis som vissa människor kan bli så intresserade av växter att de väljer att studera mossa (för mig är detta det mest ointressanta som finns, men jag respekterar att andra kan finna mossa intressant). Det man inte får glömma är att människan skapat all musik, och därför finns det inget fundamentalt bakom det. Att vi berörs så mycket av de melodier vi hör idag beror antagligen på de sociala faktorer. Innan 1900-talets början var exempelvis japansk och kinesisk musik baserad på anslag och rytm, och inte tonalitet som i västvärlden, och afrikaner använde sig av komplexa rytmmönster.

Att man dock har utvecklat musik i olika och skiljda kulturer kan dock visa på två saker: att människan har ett behov av att skapa musik eller (vilket jag anser är mer troligt) att musikens ursprung ligger väldigt långt tillbaka i tiden.

Rent fysiologiskt tror jag att vår fascination och hänföring av musik kommer ifrån människans inbyggda vilja att hitta mönster och ordning i allting. Precis som, enligt mig, fallet är med religion.

Redigerat av allansson
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har följt lite trådar här på forumet, och även postat ett topic som hette "Vad är musik?". Diskussionen om vad som är bra/dålig (om det nu finns något sådant) musik blir alltid lång, och fullmatad med olika åsikter.

Varför tror ni att vi människor berörs så mycket av musik? Och varför har musiken uppstått från första början? Behöver människan musiken? Är den nödvändig för vår existens och möjlighet att utvecklas?

Härligt med lite djupa och filosofiska funderingar. Forskare av varierande dignitet har (liksom jag) pysslat en hel del med dessa frågor. Ingen (inte ens jag) har hittat någon tillfredsställande förklaring.

Musik skiljer sig markant från andra grejer som berör oss djupt och ger oss stor njutning då den inte tycks ha någon väsentlig betydelse för artens överlevnad och utveckling. Känslor som musiken framkallar kan exempelvis liknas vid, och mäta sig med, stora naturupplevelser. Men vi har alltid levt av och på naturen. Inte undra på att vi bedårads av strand och vatten, när vattnet i alla tider släckt vår törst (och hunger) eller gett oss livsviktig svalka. Njutningen en god måltid eller det motsatta könet kan framkalla är i det perspektivet enkel att förstå bakgrunden till. Men var kommer musiken in?

Andra former av konst och kultur sysslar främst med att härma livet. Med tanke på artens fortlevnad är det inte konstigt om vi upprörs av en tavla eller en romantext som beskriver hur en far misshandlar och våldtar sin dotter. Men hur kan en ackordföljd eller ett tonfall framkalla samma obehag?

Att musiken bara härmar rytmmönster och tonfall i det talade språket är en teori. Man menar alltså att det finns ett universellt sätt att låta när man är arg, ledsen, lycklig och att musik som härmar dessa sätt framkallar känslorna i oss. Andra menar att musik utvecklat vår samarbetsförmåga och på så sätt varit artens överlevnad till gagn i jakt och liknande. En tredje teori är att musik utvidgar hjärnan. Ingen annan mänsklig aktivitet tar så många delar av hjärnan i anspråk som musikutövande. Detta faktum ger upphov till ännu en teori, nämligen att det handlar om den enskilda individens förmåga till fortplantning då man genom sin musikaliska duglighet bevisar sin allsidiga kompetens. Denna teori stöds av faktumet att (vilket många här förmodligen skriver under på) musiker alltid får ligga mest.

Det finns också teorier om ständigt närvarande kosmiska ljudvågor som vi känner av och påverkas av men inte kan uppfatta med örat. Det lär finnas eller ha funnits folkslag som dyrkat och tillbett dessa... hm...ohörbara ljudvågor. Då är vi osökt inne på religion och det har skrivits tjocka böcker som jämställt musik och religion. Musik är alltså (liksom gud) något som vi kan känna och uppleva men som är alltför stort för att vi ska kunna fatta och greppa med vårt förnuftt. Kanske är musiken gudarnas språk?

Själv undrar jag i så fall vad som är hönan och vad som är ägget. Lennon påstod ju att Beatles var större än Gud. När jag ser de där gamla svartvita rullarna med hysteriska ungdomar som skriker och gråter och svimmar på Beatles konserter kan jag inte låta bli att dra paralleller till program jag sett från religiösa sammankomster med folk som sjunger lovsång, talar i tungor, skriker och gråter och svimmar. Och då tänker lilla jag att den omtalade storheten kanske inte ligger hos Gud eller Beatles utan i musiken. I musikens förmåga att beröra, öppna upp och påverka det mänskliga sinnet. En förmåga som inte bara utnyttjas av Gud och Lennon utan av såväl tvålförsäljare som krigsherrar och frihetskämpar. I alla tider. Att Beatles inte skulle funnits utan musik är självklart, men skulle Gud...?

vadå tunn is?

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Ni tror alltså inte att musiken på något vis är nödvändig för människan?

Nej livsnödvändig är den inte. Det är trots allt under senare delen av 1900-talet som musiken har fått en så stor plats som den fått. En lite annorlunda världsbild och det hade kanske inte varit på det viset. Men visst har musiken haft en viktig plats i människans liv även tidigare. Men en klart mindre del.

Att uttrycka sig är väl en av de mest grundläggande egenskaperna hos människan. Vi uttrycker oss genom musik, liksom vi uttrycker oss genom all annan konst. Utan dessa forum hade människan inte varit det hon är idag.

Konsten, vilken än sort, har alltid varit, är och kommer att förbli viktig för alla kulturer. Finns ingen som varit utan det. Lika viktig idag som för tusentals år sedan. Nej inte hade människan varit den hon är idag utan konsten. Helt rätt i det.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Varför vi berörs av musik kan förklaras neurofysiologiskt och -kemiskt

Och kan det förklaras varför viss musik tilltalar vissa och viss musik inte? Ger inte så mycket för den sortens vetenskapliga påståenden. Ungefär som att samma saker händer i hjärnan kemiskt när jag blir sugen på något. Ser likadant ut vare sig det är ostbågarna jag nyss åt eller den där chokladen igår. Men det förklarar bara de fysiologiska orsakerna och de kemiska men kan aldrig ge svaret på varför.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
I själva verket kommer alla känslor inifrån en själv. Den verkligheten vi tycker oss leva i är ju egentligen en egen tolkning av våra intryck. Utifrån den "verkligheten" styrs våra känslor. Nu blev det flummigt värre

Inte alls flummigt eftersom det är på det viset som det funkar och välkända fakta.

men det jag menar är att allt vi upplever egentligen är en effekt av vårat intellekt.

Men nu blev det flummigare. Nu blandar du ihop känslor och intellekt. Känslor (och instinkter) är inte sprungna ur intellektet. Det har du fått om bakfoten. Och musik är en känsloupplevelse. Det finns inget intellektuellt stimulerande med musik. Möjligtvis bra texter som läses utan musiken. Men det är något helt annat.

Man kanske skulle kunna säga att musik är ett viktigt behov för människan som tex fotboll är? Vilken omsätter mest pengar, musikindustrin eller fotbollen? 😉

Och nu blev det helflummigt. 😄 Musik är konst och fotboll...förutom att jag tycker det är supertråååååååkigt, är inte fotboll något behov i sig självt. Det går inte sitta och jämföra dessa två saker. Konst och musik har funnits lika länge som människan har funnits. Detsamma kan inte sägas om fotboll direkt. Och hur intressant är det att jämföra vilka som omsätter mest stålar? Det här handlar ju om en filosofisk debatt om musik och inte inte ekonomisk debatt om stålar

Redigerat av DieHard
Link to comment
Dela på andra sajter

Men nu blev det flummigare. Nu blandar du ihop känslor och intellekt. Känslor (och instinkter) är inte sprungna ur intellektet. Det har du fått om bakfoten. Och musik är en känsloupplevelse. Det finns inget intellektuellt stimulerande med musik. Möjligtvis bra texter som läses utan musiken. Men det är något helt annat.

Ok, sorry, nu har jag nog blandat ihop orden lite, jag menar inte nog inte "intellekt" i så fall. Jag vet inte riktigt vilket ord jag borde ha använt. Ett ord för den övergripande tankeprocess som behandlar både känslorna och logiken men hur som helst, förstod du det jag skrivit fram till dit så var inte den där raden av någon större vikt.

Och nu blev det helflummigt. 🥰 Musik är konst och fotboll...förutom att jag tycker det är supertråååååååkigt, är inte fotboll något behov i sig självt. Det går inte sitta och jämföra dessa två saker. Konst och musik har funnits lika länge som människan har funnits. Detsamma kan inte sägas om fotboll direkt. Och hur intressant är det att jämföra vilka som omsätter mest stålar? Det här handlar ju om en filosofisk debatt om musik och inte inte ekonomisk debatt om stålar

Nej, och det jag menade var ju precis det, att musik är inte heller är något behov i sig självt. Det är ju bland annat därför det går att jämföra. Tänk efter, de är båda oerhört populära, stimulerande, sociala, mänskligt påhittade nöjen, som är för väldigt många betyder väldigt mycket. Fotboll vet jag i och för sig inte hur länge det har spelats, men sport och lekar är uråldrigt, precis som musik och konst. Skillnaden är vad de stimulerar.

Varför jag just valde att jämföra med just fotboll var lite för att det flesta musiker jag känner är helt ointresserade av det, inklusive jag själv, så jag hoppades på att gör någon lite upprörd. 😄 Pengafrågan var mest på skoj, tänkte man kunde jämföra hur populära dom båda var på det viset.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Varför jag just valde att jämföra med just fotboll var lite för att det flesta musiker jag känner är helt ointresserade av det, inklusive jag själv, så jag hoppades på att gör någon lite upprörd. 😛 Pengafrågan var mest på skoj, tänkte man kunde jämföra hur populära dom båda var på det viset.

Förhoppningsvis är fotbollen utdöd långt innan någon tar sin sista ton på sitt instrument. 🙂 Jo känner inte heller till någon som varit musiker som varit nån fotbollfan direkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

En intressant artikel i sammanhanget, där författarna försöker överblicka samtliga orsaker till emotionella reaktioner på musik.

Kan kräva en del psykologiförkunskaper...

Juslin, P.N. & Västfjäll, D. (2008). Emotional responses to music: the need to consider underlying mechanisms. Behavioral and Brain Sciences, 31(5):559-75.

En fritt tillgänglig preprint-version finns här:

http://www.csmn.uio.no/events/2008/machamer_docs/juslin.pdf

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man ska försöka göra en viktning av musiken så måste man först reda ut om man vill veta hur viktig den är för daglig överlevnad eller vilken roll den spelat under människans utveckling. Varför vi berörs av musik kan förklaras neurofysiologiskt och -kemiskt, och borde vara av samma anledning som vi överhuvudtaget tycker att något är fint eller fult, estetiskt tilltalande. Under evolutionen har t.ex. fåglars sång spelat en stor roll där olika variationer har förhindrat att parning sker inom ett för litet geografiskt avgränsat område.

Det här om "neurofysiologiskt och -kemiskt" hör man ju med jämna mellanrum. Kan du förklara den processen?

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
En intressant artikel i sammanhanget, där författarna försöker överblicka samtliga orsaker till emotionella reaktioner på musik.

Kan kräva en del psykologiförkunskaper...

Juslin, P.N. & Västfjäll, D. (2008). Emotional responses to music: the need to consider underlying mechanisms. Behavioral and Brain Sciences, 31(5):559-75.

En fritt tillgänglig preprint-version finns här:

http://www.csmn.uio.no/events/2008/machamer_docs/juslin.pdf

Tackar för den. Sparat den och ska gå igenom essän sen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...