Jump to content
Annons

Dammsuga den stationära datorn


JJMusik

Recommended Posts

Jag har googlat det och läst trådar på diverse forum. Efter en stunds läsande verkar det som att folk har dammsugat sin dator då den varit igång.

Att städa sin dator ibland är viktigt.

Kan någon bringa lite klarhet i detta.

Hur stor är risken för en statisk urladdning från en dammsugare? Vad är det som oftast går sönder om något händer? Kan komponenter bli "lite" skadade av en stöt så att de fortfarande fungerar, fast felaktigt, eller smäller de i sönder helt?

Är faran mindre om man har stängt av datorn? De gånger jag gett mig på att dammsuga har datorn naturligtvis varit helt urkopplad, öppnad och flyttad till annan plats i hemmet - typ matbordet.

Har också läst om tryckluft på burk men lämnar inte de lite restprodukter efter sig? Läst att det även blir någon slags olja i luften från dem och att även kondens kan bildas - och det vill man ju gärna inte ha i burken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är alltid risk för statiska urladdningar om man dammsuger, eftersom luftens rörelse mot plasten eller metallen i röret kan generera elektricitet - och det är samma risk för det om datorn är igång eller inte. Kanske kan man slippa den risken i högre grad om man jordar röret i änden som är längst ut och närmast datorn (det finns ingen jordkontakt genom dammsugaren, eftersom slangen ju brukar vara av plast). Har inte funderat på det tidigare, men det borde kunna minska riskerna betydligt...

En statisk urladdning kan förstöra vilken komponent som helst - men den kan också "bara" försvaga komponenten, så att den får kortare livslängd eller fungerar sämre.

Tryckluft är säkrare, men man får tänka på hur man blåser, så att man inte trycker in damm i fläktar och kylflänsar, i stälelt för att bli av med skiten... Om det blir lite kondens från tryckluften i burken, så avdunstar den på nolltid, så det är inget man behöver fundera över.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är alltid risk för statiska urladdningar om man dammsuger, eftersom luftens rörelse mot plasten eller metallen i röret kan generera elektricitet - och det är samma risk för det om datorn är igång eller inte. Kanske kan man slippa den risken i högre grad om man jordar röret i änden som är längst ut och närmast datorn (det finns ingen jordkontakt genom dammsugaren, eftersom slangen ju brukar vara av plast). Har inte funderat på det tidigare, men det borde kunna minska riskerna betydligt...

En statisk urladdning kan förstöra vilken komponent som helst - men den kan också "bara" försvaga komponenten, så att den får kortare livslängd eller fungerar sämre.

Tryckluft är säkrare, men man får tänka på hur man blåser, så att man inte trycker in damm i fläktar och kylflänsar, i stälelt för att bli av med skiten... Om det blir lite kondens från tryckluften i burken, så avdunstar den på nolltid, så det är inget man behöver fundera över.

Okej, så Claes, du säger alltså att min dator redan kan vara skadad av att jag dammsugit den ett tiotal gånger - utan att jag märker det just nu? Min dator kan alltså fungera lite sämre nu än vad den egentligen ska?

Intressant, det där visste jag faktiskt inte. Trodde att det typ blixtrade till om olyckan väl var framme...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det samma kan hända om du byter komponenter också iofs. Men det finns tex armband du kan använda för att slippa ge datorn en statisk-elstöt

Jäpp - om man har ett jordat urtag att koppla in armbandet i...

Fast det ska tydligen bra vara farlig om statisk-el om stöten är så kraftig att man känner den själv. Någon som vet om det stämmer?

Nej - tyvärr inte, utan det kan skada väldigt mycket även om man inte känner någon stöt eller ser en blixt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Spola rent insidan med vatten! Det är en riktig höjdarlösning

Så länge det är destillerat vatten, som får avdunsta innan man startar burken igen, så är det faktisk ofarligt att göra så. 😠

Det finns t o m folk som har sänkt ner datorn utan skal i ett oljebad, för att få bättre kylning - och eftersom oljan inte är elektriskt ledande, så fungerar det utmärkt - och det lär knappast komma in något damm heller - kanske något att prova? Man får kanske hålla tummarna för att inget går sönder och behöver bytas ut i så fall - annars blir det ju knappast särskilt mysigt att fiska upp allt ur oljan... 😕http://www.tomshardware.com/reviews/strip-fans,1203.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man nu ska damsuga så rör chassit på datorn med damsugarslangen emellanåt så är det lugnt. Själv föredrar jag att använda truckluft, alltså med kompressor och inte nån fjantig burk 😳. Är ju extra viktigt att flänsar osv är extra rena när man kör allt i datorn passivt med endast en chassiefläkt.

EDIT: Ett än bättre knep är att hålla munstycket med ena handen, och ha andra handen på en metalldel i chassiet under hela damsugningen.

där ser man... som sagt, jag trodde faktiskt att man verkligen upptäckte om skada hade skett. Trodde att man både såg och kände det plus att en komponent pajjade helt. Men då kan alltså alla dammsugningar försämrat datorns prestanda...

Jag tror ärligt talat oddsen för att du har skadat din dator är minimala. Den som märker skillnad i prestanda efter några damsugningar ska ha en elloge.

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Jäpp - om man har ett jordat urtag att koppla in armbandet i...

det räcker väl att du jordar dig i datorn isf

den ska ju i sin tur ändå inte vara inkopplad om du ska rota inuti

du vill väl förhindra potentialskillnader mellan dig å datorn

eller har jag massuppfittat?

Link to comment
Dela på andra sajter

det räcker väl att du jordar dig i datorn isf

den ska ju i sin tur ändå inte vara inkopplad om du ska rota inuti

du vill väl förhindra potentialskillnader mellan dig å datorn

eller har jag massuppfittat?

Korrekt

Det står till och med att det är så man ska göra i manualen för mitt ljudkort från E-MU. Jag tror dom vet vad dom talar om. Det står i princip att man ska röra chassiet med en hand med jämna mellanrum, först innan man plockar ut kortet ur skyddspåsen och sen mellan varje moment ungefär.

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Det står i princip att man ska röra chassiet med en hand med jämna mellanrum, först innan man plockar ut kortet ur skyddspåsen och sen mellan varje moment ungefär.

ja

så brukar jag nöja mig med att göra också å det har funkat fint än så länge

om man håller i dammsugarröret å samtidigt vidrör chassiet så bör väl det fixa biffen vid dammsugning också

Link to comment
Dela på andra sajter

ser ni, nu är vi där igen 😛

Jag är som sagt urusel på elektronik själv så jag bara lyssnar och försöker lära.

Någon säger VARNING! ALDRIG DAMMSUGARE NÄRA DATOR! DEN KOMMER EXPLODERA! medans någon annan säger "det är lugnt"

Men om man ska rota i en dator, installera pci-kort och dyl. ska man alltså ha ett antistat-armband, ska man koppla det till ett jordat vägguttag som claes sa eller ska man koppla det till datorns chassi? eller ska man bara ha det på sig och inte koppla någonstans? är inte riktigt med

Link to comment
Dela på andra sajter

fast jag är ganska trög måste jag nog säga att Claes tips om att koppla armbandet till jordat uttag låter rentav livsfarligt???

Känns inte så bra att koppla mig själv till jord, tänk om jag råkar vidröra något spänningsförande? då blir väl jag jordlänken?

Link to comment
Dela på andra sajter

ser ni, nu är vi där igen 😛

Jag är som sagt urusel på elektronik själv så jag bara lyssnar och försöker lära.

Någon säger VARNING! ALDRIG DAMMSUGARE NÄRA DATOR! DEN KOMMER EXPLODERA! medans någon annan säger "det är lugnt"

Men om man ska rota i en dator, installera pci-kort och dyl. ska man alltså ha ett antistat-armband, ska man koppla det till ett jordat vägguttag som claes sa eller ska man koppla det till datorns chassi? eller ska man bara ha det på sig och inte koppla någonstans? är inte riktigt med

du vill nollställa ev skillnader i spänning mellan dig själv å det du kan komma att vidröra

i det här fallet datorn

detta gör du genom att ta i chassiet

den ev spänningsskillnad som då funnits kommer jämna ut sig (ev med en statisk stöt) då du tar i eller närmar dig chassiet

detta gör att du inte riskerar att samma sak sker när du tar i något inuti datorn

Link to comment
Dela på andra sajter

Något jag kom på nu är att man dator faktiskt betett sig lite skumt sista tiden. Den har ibland bootat up på konstigt sätt. För några veckor sedan hängde sig windows rejält och efter tvångsavstängning bootade den inte alls upp windows sedan utan stod bara igång med svart skärm. Var tvungen att formatera.

Skulle detta kunna vara en ESD -skada? Dammsög den som sagt för någon månad sedan...

Link to comment
Dela på andra sajter

okej, så då är det lugnt att dammsuga om man emellanåt vidrör chassit?

jag skulle som sagt helst låta röret ligga emot chassiet hela tiden om det går

dammsugarslangar har en jäkla förmåga att ladda upp sig kvickt när man rör dom mot underlag

Link to comment
Dela på andra sajter

fast jag är ganska trög måste jag nog säga att Claes tips om att koppla armbandet till jordat uttag låter rentav livsfarligt???

Inte hur som helst, utan det finns jordade elkontakter där inget annat än skyddsjorden är ansluten, som är tillbehör till antistatmattor o dyl.

Känns inte så bra att koppla mig själv till jord, tänk om jag råkar vidröra något spänningsförande? då blir väl jag jordlänken?

Det är skyddsjorden du kopplar in det på, så det blir ingen skillnad mot att koppla in handledsbandet på chassit när datorn är ansluten till ett jordat urtag - men det är kanske ändå smidigare att koppla det i chassit... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv dammsuger jag försiktigt datorn då å då, för den dammar igen annars, speciellt med allt katthår som flyger runt i vår lägenhet :-P

Har alltid ena handen på chassit medans jag dammsuger.

Har du möjlighet att dammsuga med röret, som är av metall, så är det desto bättre, eftersom statisk elektricitet bara uppstår mellan isolatorer.

...Se bara till att du inte kommer åt några komponenter med metalldelen å kortsluter nått :S

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Bumpar upp en gammal tråd.

Det är fortfarande en himla massa oklarheter kring detta känner jag.

Demonen och desvaenger menar att det är lugnt att dammsuga om man bara håller i chassit med ena handen. Några andra här säger att man för guds skull INTE ska dammsuga datorn under några omständigheter som helst.

Hur ska vi nu ha det?

Är det safe att dammsuga om man har ett ESD-armband eller de hjälper bara när man själv ska vara och rota i datorn? Det är alltså dammsugaren som är boven i dramat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Jag har dammsugit mina datorer i 10 år nu. Med plastmunnstycke.

Plast lagrar statiska laddningar så det är det sämsta materialet att använda.

En luftkompressor är mycket bättre så man kan blåsa ur datorn istället för att dammsuga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...