Jump to content
Annons

Tips till melodi (trance techno o.s.v) i fl studio :P


squeze

Recommended Posts

Hej 🙂

Jag undrar om du har några tips du vill dela med dig av när det gäller att göra en skön melodi i fl studio 🙂 Jag syftar på techno och trance melodier för det mesta 🙂

Kan även vara bra att få veta lite allmäna knep för att få ihop en skön sång 🙂

jag är väldigt tacksam för just -> DINA <- tips 😄

vill du inte skriva här på forumet så adda Antoon93@hotmail.com och skriv dina bästa tips 😛

tack på förhand

// Anton 🙂

Redigerat av squeze
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

1. Ackordföljd. Låt tex basen spela typ "a a a a a a a a| c c c c c c c c |f f f f f f f f | g g g g g g g g", det är en typisk catchig ackordföljd. Byt plats på F och C så har du en annan.

2. Melodin.

2.1 Medan basen spelar A så växlar melodin mellan tonerna A C och E. Låt melodin följa något enkelt rytmiskt mönster.

2.2 Medan basen spelar C så växlar melodin mellan tonerna C, E och G. Fortsätta följa samma mönster

2.3 Medan basen spelar F så växlar melodin mellan tonerna F A och C. Samma mönster som tidigare.

2.4 Medan basen spelar G så växlar melodin mellan tonerna G B och D, Samma mönster än en gång, eventuellt med någon knorr på slutet.

3. Nu är låten i princip klar, det är bara att loopa detta om och om och om och om igen medan du lägger till eller tar bort instrument och sedan har du trance. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...