Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena!

Jag vill veta vad ni tycker om min nya AMD dator som jag byggt ihop och som jag kommer att inhandla snart!

---------------------------------------------------

CPU: AMD Athlon 64 3500+ 2.2 GHz Socket 939, 512 KB cache

CPU kylare: Zalman CPU Cooler Copper CNPS7000B-CU

Moderkort: Asus A8N-SLI Moderkort S939 SLI, PCI-E nForce4 SLI, Dual DDR, SATA, GbLAN, ATX

DDR2 Minne: 1 GIG Crucial DDR2 PC4200 512MB CL4 Unbuffered, 1.8V, 64Meg x 64, 240pin

HÄrddiskar: 2st of Seagate Barracuda 7200.7 200GB S-ATA/100 8MB cache 7200RPM

Grafik kort: PCI Express X16 Nvidia GeForce PCX5300 128MB/64BIT

DVD lÀsare/brÀnnare: NEC Multispin ND-3500A DVD/RW 16X

Chassi: Chieftec CX-04 Miditower

NĂ€taggregat: NorthQ 4001 400WATT Super Silent PSU

---------------------------------------------------

Jag kommer att anvÀnda mitt Audiophile 24/96 ljudkort till detta system!

SĂ„ vad tror ni om denna dator?

//toomas / toka

Annons
Postat

Tycker det se strĂ„lande ut! du ska ha plus i kanten för att du valde en AMD 😛.. inte mĂ„nga som vĂ„gar det av nĂ„n anledning, men du kommer nog inte Ă„ngra dig.

Postat

jag skulle byta ut moderkort och grafikkort... tips om vilka jag tycker Àr bÀttre kommer senare.

Postat

Athlon 64, Asus, Zalman och tvÄ Barracuda-diskar...

Jag tycker din setup ser lysande ut!

NĂ€tagget har jag aldrig hört sĂ„ jag vet inte hur "super silent" det Ă€r, men allt det andra Ă€r bara att gratulera! 😉

Postat
Hmmmmmmmmmmmm........

AMD till music appz, njaaaaa 🙂

vad tvivlar du pÄ?

Har du överhuvudtaget nÄt nys pÄ att amd skulle vara speciellt sÀmre Àn nÄgon annan?

( no offence just a question )

Postat

Nu Àr inte jag nÄgon datorexpert men min AMD XP 1800+ (1.53 Ghz) funkar hur bra som helst och klarar av större projekt (fler audiospÄr+effekter) Àn min kompis P4:a 2,8 Ghz .... dÄ har ocksÄ kompisen 1024 DDR och jag endast 768 Mb ...

antar att det Ă€r mest fördomar mot AMD som dom flesta tror stenhĂ„rt pĂ„ 🙂

men det Àr ju bara vad jag tror

Postat

Jes. Det Àr allmÀnt kÀnt att AMD Àr snabbare. Dock vet jag folk som haft problem med sina AMD-processorer vad betrÀffar stabilitet. Samtidigt vet jag lika mÄnga som inte haft det :rolleyes:

Postat

Det jag var tveksam till Àr nforce chipet i moderkort och grafikkort. JAg skulle sattsa pÄ Asus av8 delux k8t800 istÀllet. Jag vet att via har fÄtt dÄlig kritik i sammband med musik men detta chip funkar klockrent tillsammans med AMD64an. Jag skulle ocksÄ föreslÄ att du skaffar ett ATI Radeon kort.

Jag kan inte sÀga att jag vet att din dator kommer funka dÄligt med de nforce komponenterna men jag vet att chansen finns dÀr och jag vet att min dator med AMD64 och kt800 chipet funkar hur bra som helst med PTLE som kanske Àr vÀrldens mest krÀsna musik program.

Postat (redigerat)

Visst, AMD thunderbird (1300) hade för nÄgra Är sedan ett kÀnt fel. Den bran helt enkelt upp efter ett tag. Men nu finns det ju AMD som kallas runt (3000). Tror folk helt Àrligt att AMD skulle kunna fortsÀtta producera processorer om de bran upphela tiden?... Jag tycker det lÄter som ett konkursföretag, inte som AMD Àr idag, den tuffaste konkurrenten för Intel.

Vad jag har hört sÄ kan du lugnt lÀgga ner alla ideer pÄ att byta ut AMDn mot en Intel pga jag har kollat runt lite och fÄtt svaren att AMD faktiskt inte bara kan vara lika bra som en Intel utan Àven bÀttre vad gÀller ljud.

AngÄende ASUS moderkortet, skulle jag valt nÄgot annat. Har haft 2st ASUS moderkort Àr lika missnöjd med bÄda, jag skulle ha valt ett MSI.

Redigerat av Barden
Postat
Jes. Det Ă€r allmĂ€nt kĂ€nt att AMD Ă€r snabbare. Dock vet jag folk som haft problem med sina AMD-processorer vad betrĂ€ffar stabilitet. Samtidigt vet jag lika mĂ„nga som inte haft det 🙂

Det Àr just det dÀr snacket som börjar försvinna. AMD Àr lika stabilt som Intel.

Postat

Det Àr jue aldrig fel att ha en Raptor disk som system disk till det hÀr fina systemet. Synd att inte Maxtor har sina 16mb cache Àven pÄ 200 diskar =/ Blir lite onödigt dyrt med 250 eller 300, för att inte tala om förödelsen vid en krasch. Varför inte en konfiguration med PC5300 minnen (667 mhz) nÀr du ÀndÄ ska dra till sÄ ordentligt. De Àr 300 kronor dyrare pÄ ett 512 mb kort. AngÄende processorn sÄ kan man ha i Ätanke att Intel processorerna ligger pÄ 1mb cache i samma prisklass. Detta Test visar alla möjliga skillnader mellan Intel och Amd, dock Àr det vÀldigt dÄliga för ljud. En encoding finns men den berÀttar vÀll egentligen inte sÄ mycket och skillnaden Àr hÄrfin.

Postat (redigerat)
Jes. Det Ă€r allmĂ€nt kĂ€nt att AMD Ă€r snabbare. Dock vet jag folk som haft problem med sina AMD-processorer vad betrĂ€ffar stabilitet. Samtidigt vet jag lika mĂ„nga som inte haft det 😄

Det Àr just det dÀr snacket som börjar försvinna. AMD Àr lika stabilt som Intel.

Vad för snack? Jag vet ju folk som haft problem med sina AMD-datorer 🙂

Redigerat av dbd
Postat
Det Àr jue aldrig fel att ha en Raptor disk som system disk till det hÀr fina systemet. Synd att inte Maxtor har sina 16mb cache Àven pÄ 200 diskar =/ Blir lite onödigt dyrt med 250 eller 300, för att inte tala om förödelsen vid en krasch. Varför inte en konfiguration med PC5300 minnen (667 mhz) nÀr du ÀndÄ ska dra till sÄ ordentligt. De Àr 300 kronor dyrare pÄ ett 512 mb kort. AngÄende processorn sÄ kan man ha i Ätanke att Intel processorerna ligger pÄ 1mb cache i samma prisklass. Detta Test visar alla möjliga skillnader mellan Intel och Amd, dock Àr det vÀldigt dÄliga för ljud. En encoding finns men den berÀttar vÀll egentligen inte sÄ mycket och skillnaden Àr hÄrfin.

En wav->mp3 konvertering sÀger inte ett smack om hur en processor uppför sig i ett sequencersammanhang, och speciellt inte i ett VST-baserat sÄdant.

Postat
Hmmmmmmmmmmmm........

AMD till music appz, njaaaaa  😄

vad tvivlar du pÄ?

Har du överhuvudtaget nÄt nys pÄ att amd skulle vara speciellt sÀmre Àn nÄgon annan?

( no offence just a question )

Ehheeee....

Sitter med en AMD just nu och pillar musik med...

SEGT SEGT SEGT..... Massor av segt...

Tar Äratal att ladda programen...

Visst nÀr det vÀl kommer igÄng funkar det

vÀl nÄgorlunda, men neeeeeee....Pentium

ska det nog vara nÀr man kör apz av olika

slag. Inte bara musik...AMD Àr klockren

för spel osv...

Postat
Ehheeee....

för spel osv...

No offence Twilight, men dina tips Ă€r lika vĂ€lgrundade som fulstavade... 😄

Klart AMD Àr bra, men kolla upp nForce-chipet och köp ett grafikkort utan flÀkt (Àven om de inte Àr sÀrkskilt nya, du ska vÀl ÀndÄ inte spela spel Ä sÄ).

Postat
Ehheeee....

för spel osv...

No offence Twilight, men dina tips Ă€r lika vĂ€lgrundade som fulstavade... đŸ˜±

Klart AMD Àr bra, men kolla upp nForce-chipet och köp ett grafikkort utan flÀkt (Àven om de inte Àr sÀrkskilt nya, du ska vÀl ÀndÄ inte spela spel Ä sÄ).

Eheeee jaha....

Vad grundar du det pÄ....

Vad dĂ„ fulstavade... 😳

HĂ€nger inte med riktigt..

Postat

jag köpte ett Antec Sonata till min gamle AMD. Blev mycket tystare och kallare, antagligen frĂ€mst för att jag nu kunde ha chassit stĂ€ngt och för att nĂ€tagget Ă€r tyst och komponenterna hĂ„lls tysta. Nu kör jag med kuddar, tĂ€cke och luftmadrass över och hĂ„ller en temperatur pĂ„ under 60 grader pĂ„ CPUn och cirkus 40 grader i lĂ„dan och det Ă€r vĂ€ldigt tyst 😉 Jobbigt nĂ€r monitorn piper och har sig...

Postat
Jes. Det Ă€r allmĂ€nt kĂ€nt att AMD Ă€r snabbare. Dock vet jag folk som haft problem med sina AMD-processorer vad betrĂ€ffar stabilitet. Samtidigt vet jag lika mĂ„nga som inte haft det 😉

Vad för snack? Jag vet ju folk som haft problem med sina AMD-datorer 😛

Jag vet och folk som har och har sjÀlv haft en jvla massa problem med Intel datorer. Om AMD Àr snabbare eller inte tycker jag skall vara osagt.

Postat
Jes. Det Ă€r allmĂ€nt kĂ€nt att AMD Ă€r snabbare. Dock vet jag folk som haft problem med sina AMD-processorer vad betrĂ€ffar stabilitet. Samtidigt vet jag lika mĂ„nga som inte haft det 😉

Vad för snack? Jag vet ju folk som haft problem med sina AMD-datorer 😛

Jag vet och folk som har och har sjÀlv haft en jvla massa problem med Intel datorer. Om AMD Àr snabbare eller inte tycker jag skall vara osagt.

Skulle just skriva de

Postat

Bara sÄ alla vet sÄ Àr toms hardware betalade av bÄde intel och amd för att vis resultat av dÀr olika mÀrken vinner.. sÄ lita inte för mkt pÄ de.

Postat

Yoh!

Har ocksÄ satt samman en musikdator.

En intel 200Mhz (ny pÄ marknaden), med AWE64-kort med falsk duplex. 16Mb RAM och en hÄrdisk pÄ 160 Mb om jag kommer ihÄg rÀtt. Priset blev 24.000:-

Lyckades aldrig fĂ„ kortet att fungera riktigt bra, sĂ„ jag uppgraderade strax till ett turtle beachkort, med ÄKTA duplex!

Som den hjÀlpligt datorkunnige anar sÄ var detta nÄgra (och nÄgra till) Är sedan. Men mina högst ovetenskapliga undersökningar vid tidpunkten gav vid handen att AMDprocessorn, i likhet med Intels Celeron, var sÀmre pÄ flyttalsberÀkningar Àn Intel Pentium.

DÀrvidlag ansÄgs den ocksÄ sÀmre pÄ att hantera musik, som just Àr......vaddÄ?

Jo, en jÀvla massa berÀkningar i halsbrytande fart!

Hur det förhÄller sig idag har jag inte gjort nÄgra undersöknigar pÄ, men visst skulle det förvÄna om AMD Àr mÀrkbart sÀmre i sifferexercis vs Pentium?

VÄr kÀre Claes H brukar inneha den kompetens som slika frÄgor krÀver, det skulle vara intressant att höra hans Äsikt.

Att avge ett omdöme huruvida paketet Ă€r bra eller inte torde vĂ€l ocksĂ„ inbegripa kostnadsaspekten, och den vĂ€ntar vi fortfarande med spĂ€nning pĂ„. 🙂

/Âź

Postat
Som den hjÀlpligt datorkunnige anar sÄ var detta nÄgra (och nÄgra till) Är sedan. Men mina högst ovetenskapliga undersökningar vid tidpunkten gav vid handen att AMDprocessorn, i likhet med Intels Celeron, var sÀmre pÄ flyttalsberÀkningar Àn Intel Pentium.

Jag som hela tiden trott att AMD var betydligt bÀttre pÄ just flyttalsberÀkningar.

Postat

Jag som hela tiden trott att AMD var betydligt bÀttre pÄ just flyttalsberÀkningar.

Tjae, finns det tvĂ„ experter kan man med intill sannolikhet grĂ€nsande visshet ge sig faen pĂ„ att de har olika uppfattningar 😄

/Âź

Postat (redigerat)

jag sökte runt lite pÄ internettet för att se hur det lÄg till med floating point. För fem Är sen sÄ var AMDs processorer bra pÄ heltalsberÀkningar och dÄliga pÄ flyttalsberÀkningar. lÀnk

Och du Roffe, du hade rÀtt - en Pentium4 3.2GHz slÄr en AMD XP3200+ rejÀlt pÄ fingrarna nÀr det gÀller flyttal. lÀnk

HeltalsberÀkningar Àr dom lika bra pÄ, men det skiter ju gemenemusikant rÀtt mycket i.

En AMDXP3200+ kostar idag 1100:- och en P4 3.2GHz kostar idag 1800:-

Redigerat av MusicGene

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.