Jump to content
Annons

Min nya AMD datorbygge klart! Synpunkter tack!


toka

Recommended Posts

Tjena!

Jag vill veta vad ni tycker om min nya AMD dator som jag byggt ihop och som jag kommer att inhandla snart!

---------------------------------------------------

CPU: AMD Athlon 64 3500+ 2.2 GHz Socket 939, 512 KB cache

CPU kylare: Zalman CPU Cooler Copper CNPS7000B-CU

Moderkort: Asus A8N-SLI Moderkort S939 SLI, PCI-E nForce4 SLI, Dual DDR, SATA, GbLAN, ATX

DDR2 Minne: 1 GIG Crucial DDR2 PC4200 512MB CL4 Unbuffered, 1.8V, 64Meg x 64, 240pin

Hårddiskar: 2st of Seagate Barracuda 7200.7 200GB S-ATA/100 8MB cache 7200RPM

Grafik kort: PCI Express X16 Nvidia GeForce PCX5300 128MB/64BIT

DVD läsare/brännare: NEC Multispin ND-3500A DVD/RW 16X

Chassi: Chieftec CX-04 Miditower

Nätaggregat: NorthQ 4001 400WATT Super Silent PSU

---------------------------------------------------

Jag kommer att använda mitt Audiophile 24/96 ljudkort till detta system!

Så vad tror ni om denna dator?

//toomas / toka

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Athlon 64, Asus, Zalman och två Barracuda-diskar...

Jag tycker din setup ser lysande ut!

Nätagget har jag aldrig hört så jag vet inte hur "super silent" det är, men allt det andra är bara att gratulera! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är inte jag någon datorexpert men min AMD XP 1800+ (1.53 Ghz) funkar hur bra som helst och klarar av större projekt (fler audiospår+effekter) än min kompis P4:a 2,8 Ghz .... då har också kompisen 1024 DDR och jag endast 768 Mb ...

antar att det är mest fördomar mot AMD som dom flesta tror stenhårt på 🙂

men det är ju bara vad jag tror

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag var tveksam till är nforce chipet i moderkort och grafikkort. JAg skulle sattsa på Asus av8 delux k8t800 istället. Jag vet att via har fått dålig kritik i sammband med musik men detta chip funkar klockrent tillsammans med AMD64an. Jag skulle också föreslå att du skaffar ett ATI Radeon kort.

Jag kan inte säga att jag vet att din dator kommer funka dåligt med de nforce komponenterna men jag vet att chansen finns där och jag vet att min dator med AMD64 och kt800 chipet funkar hur bra som helst med PTLE som kanske är världens mest kräsna musik program.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst, AMD thunderbird (1300) hade för några år sedan ett känt fel. Den bran helt enkelt upp efter ett tag. Men nu finns det ju AMD som kallas runt (3000). Tror folk helt ärligt att AMD skulle kunna fortsätta producera processorer om de bran upphela tiden?... Jag tycker det låter som ett konkursföretag, inte som AMD är idag, den tuffaste konkurrenten för Intel.

Vad jag har hört så kan du lugnt lägga ner alla ideer på att byta ut AMDn mot en Intel pga jag har kollat runt lite och fått svaren att AMD faktiskt inte bara kan vara lika bra som en Intel utan även bättre vad gäller ljud.

Angående ASUS moderkortet, skulle jag valt något annat. Har haft 2st ASUS moderkort är lika missnöjd med båda, jag skulle ha valt ett MSI.

Redigerat av Barden
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är jue aldrig fel att ha en Raptor disk som system disk till det här fina systemet. Synd att inte Maxtor har sina 16mb cache även på 200 diskar =/ Blir lite onödigt dyrt med 250 eller 300, för att inte tala om förödelsen vid en krasch. Varför inte en konfiguration med PC5300 minnen (667 mhz) när du ändå ska dra till så ordentligt. De är 300 kronor dyrare på ett 512 mb kort. Angående processorn så kan man ha i åtanke att Intel processorerna ligger på 1mb cache i samma prisklass. Detta Test visar alla möjliga skillnader mellan Intel och Amd, dock är det väldigt dåliga för ljud. En encoding finns men den berättar väll egentligen inte så mycket och skillnaden är hårfin.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jes. Det är allmänt känt att AMD är snabbare. Dock vet jag folk som haft problem med sina AMD-processorer vad beträffar stabilitet. Samtidigt vet jag lika många som inte haft det 😄

Det är just det där snacket som börjar försvinna. AMD är lika stabilt som Intel.

Vad för snack? Jag vet ju folk som haft problem med sina AMD-datorer 🙂

Redigerat av dbd
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är jue aldrig fel att ha en Raptor disk som system disk till det här fina systemet. Synd att inte Maxtor har sina 16mb cache även på 200 diskar =/ Blir lite onödigt dyrt med 250 eller 300, för att inte tala om förödelsen vid en krasch. Varför inte en konfiguration med PC5300 minnen (667 mhz) när du ändå ska dra till så ordentligt. De är 300 kronor dyrare på ett 512 mb kort. Angående processorn så kan man ha i åtanke att Intel processorerna ligger på 1mb cache i samma prisklass. Detta Test visar alla möjliga skillnader mellan Intel och Amd, dock är det väldigt dåliga för ljud. En encoding finns men den berättar väll egentligen inte så mycket och skillnaden är hårfin.

En wav->mp3 konvertering säger inte ett smack om hur en processor uppför sig i ett sequencersammanhang, och speciellt inte i ett VST-baserat sådant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmmmmmmmmmmm........

AMD till music appz, njaaaaa  😄

vad tvivlar du på?

Har du överhuvudtaget nåt nys på att amd skulle vara speciellt sämre än någon annan?

( no offence just a question )

Ehheeee....

Sitter med en AMD just nu och pillar musik med...

SEGT SEGT SEGT..... Massor av segt...

Tar åratal att ladda programen...

Visst när det väl kommer igång funkar det

väl någorlunda, men neeeeeee....Pentium

ska det nog vara när man kör apz av olika

slag. Inte bara musik...AMD är klockren

för spel osv...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ehheeee....

Sitter med en AMD just nu och pillar musik med...

SEGT SEGT SEGT..... Massor av segt...

Tar åratal att ladda programen...

Visst när det väl kommer igång funkar det

väl någorlunda, men neeeeeee....Pentium

ska det nog vara när man kör apz av olika

slag. Inte bara musik...AMD är klockren

för spel osv...

No offence Twilight, men dina tips är lika välgrundade som fulstavade... 😄

Klart AMD är bra, men kolla upp nForce-chipet och köp ett grafikkort utan fläkt (även om de inte är särkskilt nya, du ska väl ändå inte spela spel å så).

Link to comment
Dela på andra sajter

Ehheeee....

Sitter med en AMD just nu och pillar musik med...

SEGT SEGT SEGT..... Massor av segt...

Tar åratal att ladda programen...

Visst när det väl kommer igång funkar det

väl någorlunda, men neeeeeee....Pentium

ska det nog vara när man kör apz av olika

slag. Inte bara musik...AMD är klockren

för spel osv...

No offence Twilight, men dina tips är lika välgrundade som fulstavade... 😱

Klart AMD är bra, men kolla upp nForce-chipet och köp ett grafikkort utan fläkt (även om de inte är särkskilt nya, du ska väl ändå inte spela spel å så).

Eheeee jaha....

Vad grundar du det på....

Vad då fulstavade... 😳

Hänger inte med riktigt..

Link to comment
Dela på andra sajter

jag köpte ett Antec Sonata till min gamle AMD. Blev mycket tystare och kallare, antagligen främst för att jag nu kunde ha chassit stängt och för att nätagget är tyst och komponenterna hålls tysta. Nu kör jag med kuddar, täcke och luftmadrass över och håller en temperatur på under 60 grader på CPUn och cirkus 40 grader i lådan och det är väldigt tyst 😉 Jobbigt när monitorn piper och har sig...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jes. Det är allmänt känt att AMD är snabbare. Dock vet jag folk som haft problem med sina AMD-processorer vad beträffar stabilitet. Samtidigt vet jag lika många som inte haft det 😉

Det är just det där snacket som börjar försvinna. AMD är lika stabilt som Intel.

Vad för snack? Jag vet ju folk som haft problem med sina AMD-datorer 😛

Jag vet och folk som har och har själv haft en jvla massa problem med Intel datorer. Om AMD är snabbare eller inte tycker jag skall vara osagt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jes. Det är allmänt känt att AMD är snabbare. Dock vet jag folk som haft problem med sina AMD-processorer vad beträffar stabilitet. Samtidigt vet jag lika många som inte haft det 😉

Det är just det där snacket som börjar försvinna. AMD är lika stabilt som Intel.

Vad för snack? Jag vet ju folk som haft problem med sina AMD-datorer 😛

Jag vet och folk som har och har själv haft en jvla massa problem med Intel datorer. Om AMD är snabbare eller inte tycker jag skall vara osagt.

Skulle just skriva de

Link to comment
Dela på andra sajter

Yoh!

Har också satt samman en musikdator.

En intel 200Mhz (ny på marknaden), med AWE64-kort med falsk duplex. 16Mb RAM och en hårdisk på 160 Mb om jag kommer ihåg rätt. Priset blev 24.000:-

Lyckades aldrig få kortet att fungera riktigt bra, så jag uppgraderade strax till ett turtle beachkort, med ÄKTA duplex!

Som den hjälpligt datorkunnige anar så var detta några (och några till) år sedan. Men mina högst ovetenskapliga undersökningar vid tidpunkten gav vid handen att AMDprocessorn, i likhet med Intels Celeron, var sämre på flyttalsberäkningar än Intel Pentium.

Därvidlag ansågs den också sämre på att hantera musik, som just är......vaddå?

Jo, en jävla massa beräkningar i halsbrytande fart!

Hur det förhåller sig idag har jag inte gjort några undersöknigar på, men visst skulle det förvåna om AMD är märkbart sämre i sifferexercis vs Pentium?

Vår käre Claes H brukar inneha den kompetens som slika frågor kräver, det skulle vara intressant att höra hans åsikt.

Att avge ett omdöme huruvida paketet är bra eller inte torde väl också inbegripa kostnadsaspekten, och den väntar vi fortfarande med spänning på. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Som den hjälpligt datorkunnige anar så var detta några (och några till) år sedan. Men mina högst ovetenskapliga undersökningar vid tidpunkten gav vid handen att AMDprocessorn, i likhet med Intels Celeron, var sämre på flyttalsberäkningar än Intel Pentium.

Jag som hela tiden trott att AMD var betydligt bättre på just flyttalsberäkningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som den hjälpligt datorkunnige anar så var detta några (och några till) år sedan. Men mina högst ovetenskapliga undersökningar vid tidpunkten gav vid handen att AMDprocessorn, i likhet med Intels Celeron, var sämre på flyttalsberäkningar än Intel Pentium.

Jag som hela tiden trott att AMD var betydligt bättre på just flyttalsberäkningar.

Tjae, finns det två experter kan man med intill sannolikhet gränsande visshet ge sig faen på att de har olika uppfattningar 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

jag sökte runt lite på internettet för att se hur det låg till med floating point. För fem år sen så var AMDs processorer bra på heltalsberäkningar och dåliga på flyttalsberäkningar. länk

Och du Roffe, du hade rätt - en Pentium4 3.2GHz slår en AMD XP3200+ rejält på fingrarna när det gäller flyttal. länk

Heltalsberäkningar är dom lika bra på, men det skiter ju gemenemusikant rätt mycket i.

En AMDXP3200+ kostar idag 1100:- och en P4 3.2GHz kostar idag 1800:-

Redigerat av MusicGene
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...