Jump to content
Annons

Bråkiga frekvenser i Myspace?


MJInc

Recommended Posts

Har ett bekymmer som stör mig väldans. Har en färdig låt som jag känner mig nöjd med, låter bra i mina studiohögtalare. Är även nöjd med ljudet i lurar, mp3-spelare, bilen osv. MEN.... Vid ett tillfälle försökte jag lyssna på låten i en annan stereo i huset och överförde ljudet trådlöst. Kunde då märkbart höra störande ljudfel. Lät som digitaldist typ. Svårt att förklara, men skillnaden mot andra låtar var markant. Men det fanns vissa andra störningar som tydde på att den trådlösa överföringen var dålig. Lät det hela bero. MEN.....nu har jag lagt upp låten på Myspace och gissa? Ljudfelet hörs nu när Myspace har kodat om låten. Även Ubetoo har problem med kodningen. Soundclick lät bra...

Här är låten: Who can it be (mp3:a 320kbps)

Gamla versionen: Who can it be

Har kollat frekvenserna och jag kan inte se något fel. Kan någon som har erfarna öron lyssna och kolla på låten och komma med förslag på vad som måste göras? Lyssna gärna på myspace-versionen för att höra hur fel det låter.

Tacksam för all hjälp!

//Micke....

edit: ändrade något i trådtiteln.

Redigerat av MJInc
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ibland funkar inte kodningen om man ligger för nära 0dB med ursprungsfilen, så backa så att du ligger på max -0.3dB på peakarna i WAV-filen. Då brukar de flesta encoders överleva...

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ingen aning om vad det kan bero på. Men fan va bra den låten va! påminner mig litegranna om s.p.o.c.k

Tack! :-)

Har 1 eller om det är 2 skivor med s.p.o.c.k. Så vissa influenser kan det finnas....

Ibland funkar inte kodningen om man ligger för nära 0dB med ursprungsfilen, så backa så att du ligger på max -0.3dB på peakarna i WAV-filen. Då brukar de flesta encoders överleva...

Testade att dra ned men märkte ta mig tusan ingen skillnad. Får göra mer test ikväll. Jäkligt irriterande detta....

och höj sången, den ska ligga ovanpå i en sådan här mix enligt mig! 🥰

Ovanpå? Nje, vill inte få allt focus på sången. Men kanske finns utrymme att höjas en aning....ska ta det under överseende.

Tack för alla svar. Hoppas någon mer kan yttra sig mer om eventuell orsak till problemet? Någon annan som kanske stött på liknaknde problem.

//Micke....

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan tyvärr inte heller hjälpa dig med ursprungsproblemet, men jag måste instämma lite med Larsson - med tillägget att jag skulle inte höja sången, jag skulle sänka kompsynthen. Den ligger också på hela tiden - nånstans borde du nog göra nåt annorlunda, ta bort den under en refräng eller köra den genom en effekt eller nåt. Åtminstone automatisera in en sänkning efter introt.

Med det sagt, jag gillar det verkligen. Grunden är jättebra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag inte lyssnat (trasiga dator), men det kan vara så att det blir bättre om du rullar av lite på toppen.

Jag tankade upp en låt på Youtube och upptäckte att den låter helt svajig och dan, så låter den inte på mp3an.

Det verkar som kodningen har svårt med alldeles för mycket topp (min låt var taskigt mixad).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan tyvärr inte heller hjälpa dig med ursprungsproblemet, men jag måste instämma lite med Larsson - med tillägget att jag skulle inte höja sången, jag skulle sänka kompsynthen. Den ligger också på hela tiden - nånstans borde du nog göra nåt annorlunda, ta bort den under en refräng eller köra den genom en effekt eller nåt. Åtminstone automatisera in en sänkning efter introt.

Med det sagt, jag gillar det verkligen. Grunden är jättebra.

Tack! Ska ta och göra en ny mix utifrån dina och Larsson's synpunter. Kanske även minskar kodningsproblemet....

Nu har jag inte lyssnat (trasiga dator), men det kan vara så att det blir bättre om du rullar av lite på toppen.

Jag tankade upp en låt på Youtube och upptäckte att den låter helt svajig och dan, så låter den inte på mp3an.

Det verkar som kodningen har svårt med alldeles för mycket topp (min låt var taskigt mixad).

Vad menar du med "...rullar av lite på toppen."?

Mvh Micke...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack! Ska ta och göra en ny mix utifrån dina och Larsson's synpunter. Kanske även minskar kodningsproblemet....

Vad menar du med "...rullar av lite på toppen."?

Mvh Micke...

EQ och rulla av i de högsta frekvenserna, sänka med andra ord, med ett brett q-värde.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack! Ska ta och göra en ny mix utifrån dina och Larsson's synpunter. Kanske även minskar kodningsproblemet....

Ah, se det som idéer bara, man ska inte underskatta den där känslan du hade att vara nöjd och klar med låten heller. Ibland går man helt vilse när man börjar gå tillbaks och kladda... Det är fler saker som är rätt än "fel" med låten.

Link to comment
Dela på andra sajter

EQ och rulla av i de högsta frekvenserna, sänka med andra ord, med ett brett q-värde.

Ah, då förstår jag vad ni menar. Men en del av mitt problem är att jag ser inga specifika frekvenstoppar som sticker ut mer än andra. Så vilka toppar ska jag rulla av? 😛 Hade förhoppningen att någon kunde starta låten och kika lite på frekvenser och av typ erfarenhet säga att ett visst frekvensområde verkade på tok för högt....

Mvh Micke...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah, då förstår jag vad ni menar. Men en del av mitt problem är att jag ser inga specifika frekvenstoppar som sticker ut mer än andra. Så vilka toppar ska jag rulla av? 😛 Hade förhoppningen att någon kunde starta låten och kika lite på frekvenser och av typ erfarenhet säga att ett visst frekvensområde verkade på tok för högt....

Mvh Micke...

Nu vet jag inte om det är ditt problem, eftersom jag inte kunnat lyssna.

Här är min låt som fick problem i diskanten efter att Youtube kodade om. (en fjantlåt om ett dataspel)

Tror att jag helt enkelt hade för mycket brillians på toppen och att det blir en massa artefakter och missljud i den därför.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ibland går man helt vilse när man börjar gå tillbaks och kladda...

Jo, jag förstår det. Risken är ju dominoeffekten, sänkar jag det ena måste jag sänka det andra, o sedan dra ned lite där för att då ändra lite där o vips låter allt fel....

Men att dra ned lite lite på kompsynthen är ändå intressant då det är den som blir mest förstörd i kodningen. Kanske minskar kodningsproblemet.

//Micke....

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah, då förstår jag vad ni menar. Men en del av mitt problem är att jag ser inga specifika frekvenstoppar som sticker ut mer än andra. Så vilka toppar ska jag rulla av? 😛 Hade förhoppningen att någon kunde starta låten och kika lite på frekvenser och av typ erfarenhet säga att ett visst frekvensområde verkade på tok för högt....

Mvh Micke...

Du tänker "toppar" på fel ledd tror jag. Med "topp" menar Tophe diskantdelen av frekvensspektrumet vågar jag en slant på.

Men ja, är det kompsynten som bråkar mest kan det vara idé att sänka den av fler orsaker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ger upp. Får fasen inte till det. Testade nästan allt. EQ:ade bort allt botten ur kompsynthen, drog bort nästan allt runt 150-250. Lade den bara i mono med mera....inget fungerade bra. Kompsynthen som är den som blir förstörd i kodningen har väldigt lite information över 10kHz så där fanns inget heller att "rulla av". Men har slutligen gjort lite EQ förändringar och automatiserade volymen lite på kompsynthen kontra sången och tror det blev lite bättre. Maxade inte heller lika hårt som tidigare. Och tror i alla fall det låter bättre på MySpace versionen.....och mp3-versioen.

Tack o hej....

//Micke...

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag kom hem igår lyssnade jag på MySpace-versionen, och om det är nån tröst hör jag faktiskt inte var felet skulle ligga. Det låter "sämre" än mp3-versionerna du postat, men det ska det väl göra... Det låter tunnare, men jag hör ingen digital dist som du gör. Hör du samma problem om du byter dator för uppspelningen?

Vad gäller den allmänna balansen, tycker jag den nya versionen är bättre (jag kan ju inte säga annat nu heller! 😲 )- men där gjorde jag också en upptäckt när jag kom hem och spelade i högtalare också, det var inte alls lika "hög" kompsynth då. I lurarna, som jag kör på jobbet, studsade kompet omkring och helt överröstade sången, i högtalare så var fortfarande sången för låg i mitt tycke men det var inte lika farligt. Du har ju ganska mycket stereoeffekt och hade du inte skrivit att du redan kollat det hade nästa tips varit att kolla hur det blev i mono...

Tycker fortfarande det är riktigt bra gjort, jag gillar sånt här och jag tycker det är bra producerat generellt. Jag tycker du speciellt lyckats maximera sångspåren utifrån förutsättningarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag kom hem igår lyssnade jag på MySpace-versionen, och om det är nån tröst hör jag faktiskt inte var felet skulle ligga. Det låter "sämre" än mp3-versionerna du postat, men det ska det väl göra... Det låter tunnare, men jag hör ingen digital dist som du gör. Hör du samma problem om du byter dator för uppspelningen?

Vad gäller den allmänna balansen, tycker jag den nya versionen är bättre (jag kan ju inte säga annat nu heller! 🙂 )- men där gjorde jag också en upptäckt när jag kom hem och spelade i högtalare också, det var inte alls lika "hög" kompsynth då. I lurarna, som jag kör på jobbet, studsade kompet omkring och helt överröstade sången, i högtalare så var fortfarande sången för låg i mitt tycke men det var inte lika farligt. Du har ju ganska mycket stereoeffekt och hade du inte skrivit att du redan kollat det hade nästa tips varit att kolla hur det blev i mono...

Tycker fortfarande det är riktigt bra gjort, jag gillar sånt här och jag tycker det är bra producerat generellt. Jag tycker du speciellt lyckats maximera sångspåren utifrån förutsättningarna.

Tack för all posotiv feedback. Suger åt mig som en tvättsvamp! 🙂

Jo, genom andra datorer och andra högtalare/hörlurar lät det mindre fel (nästan ok faktiskt). Mina studohögtalare och hörlurar är uppenbarligen väldigt tydlig på detaljer vilket kan vara både bra och dåligt. En erfarenhet rikare.....

//Micke....

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen tycker jag myspace alltid suger i ljudkvalité, så brukar inte lägga så stor tyngd i den delen av produktionskedjan. Men som någon var inne på så har du väldigt kraftig stereobild på basgången som kanske sabbar myspaces codecs? Ren gissning... Bra låt! Just nu när jag lyssnar på soundclick och är ca 2.30 i låten saknar jag dock lite köruppbackning. Ska bli myspace-vän med dig nu!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...