Jump to content
Annons

íntel i7 - bra?


staffan74

Recommended Posts

Annons
Hallå!

Jag ska snart inköpa en ny dator, en dell xps intel i7.

Det jag funderar på är hur bra är intel i7 som processor, när man jobbar med musik?

Har själv en laptop dell t7200 duo core just nu.

MVH Robert

intel i7 är guds gåva till mänskligheten...

Är sjukt nöjd. Har så mycket kraft att man baxnar.

Du kan möjligen råka ut för vissa "barnsjukdomar" i de program du använder (möjligen) men det lär komma uppdateringar. Googla på dina program och i7 (tex 920).

i7 är framtiden men har faktiskt funnits i ca ett år.

Cheers!

Link to comment
Dela på andra sajter

köp 920 medans du kan... den ska nämligen tas bort från sortimentet...och ersättas av en sämre modell med samma pris.

920 klockar bra... jag kör i 3.5 GHZ, den går ganska varmt, men jag har å andra sidan inte tänkt ha den så länge så jag kör så länge som det funkar... den går 88-90 grader i Prime95..vilket är precis på gränsen..

ska garanterat uppgradera till I9 när den släpps om ett år Den verkar vara helt sjuk den med... DVS om det info jag läst hittils att Sockel och chipset är kompatibelt med dagens plattformar...vilket allting pekar på...

Hur som helst i7 kan vara sjukt snabbt dessvärre är väldigt få pluggar optimerade till I7 det märks tydligt. Alla pluggar använder bara en kärna...detta kan förbättras i framtiden.

Sonar 8.5 ska ha blivit optimerat rejällt för i7 så har STORA förhoppningar på V 8.5!

http://mixonline.com/video/mixtv/gear/cake...nar_85_session/

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Jag tycker det är dumt att överklocka en processor för musikproduktion.

Hela systemet kan bli instabilt.

Som jag ser det så finns det ingen anledning att överklocka dagens processorer till en dator avsedd för ljudredigering. 😑

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är dumt att överklocka en processor för musikproduktion.

Hela systemet kan bli instabilt.

Som jag ser det så finns det ingen anledning att överklocka dagens processorer till en dator avsedd för ljudredigering. 😑

Det är ju därför man provkör med Prime 95 för att se till att det är stabilt, kör det några timmar och du vet om det är stabilt eller inte... Om du är rädd att överklocka bara av ren princip är du nog lite väl paranoid.

Men visst man kan överklocka lagom, 3.2 funkar utmärkt. utan att cpu blir allt för varm...kanske en bra balans mellan OC/Värme.

Varför man köper I7 är ju delvis för dess extrema överklockings potential, enligt mig så är det rejällt nedklockade när man köper dom i butik, det är väl delvis för att håll temperaturen nere och därmed hållbarheten.. Om man planerar att ha samma cpu i 3-5 år så ska man nog inte överklocka för mycket. Men om 3-5 år kommer den CPU in vara värt många kronor..så då kan man lika gärna köpa nytt, eller göra som jag köpa i9 när den kommer.

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Varför man köper I7 är ju delvis för dess extrema överklockings potential, enligt mig så är det rejällt nedklockade när man köper dom i butik, det är väl delvis för att håll temperaturen nere och därmed hållbarheten.. Om man planerar att ha samma cpu i 3-5 år så ska man nog inte överklocka för mycket.

Varför överklockar du? Specifikt vad skulle försämras om du inte överklockade en redan toksnabb processor?

Link to comment
Dela på andra sajter

Öööh... 😑 okej ONSatan...

(Anagramet) ONSatan återspeglar inte min religion (eller brist på).

Nicket återspeglar bara min begränsade mognadsgrad … 😛

Cheers!

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Tycker OFFSatan låter bättre

Där har vi ju ett exempel på personangrepp som slutar med att tråden spårar ur.

Har du inget konstruktivt att komma med istället? 😏

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Okej,

det låter som om kunderna är nöjda med i7. Får kolla upp det där med överklockning. Men ska 920 bytas ut? Är det inte den som heter 940 eller 950 som ska bort? Hoppas att det är så. Jobbar själv mycket med Sonar 8 så det känns jättekul att höra(att sonar är optimerad för i7)

Robert

Link to comment
Dela på andra sajter

Ihopplock tjänar man mycket på köp inte allt från ett ställe...det förlorar du garanterat flera 1000 på. Använd Prisjakt som utgångspunkt.

Inse också att det finns många affärer man ska undvika på prisjakt..även om dom är billiga... så kolla på butikens omdömmde innan du köper.

Inet är i regel bäst och billigast. ...köp så mycket du kan från Dustin om priset är rätt, dom har sveriges bästa support och leveranstider. Andra bra och seriösa butiker är Komplett, inwarehouse, Webhallen, netonnet, JMEdata.

Och glöm INTE att kolla lagurstatus innan du lägger din order...annars kan det dra ut på tiden rejällt..

Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

Ja, delar är väl alltid billigast, men nu var det en stund sen man plockade ihop en pc så vet inte hur krångligt det är nuförtiden...

Link to comment
Dela på andra sajter

Fliker in med lite tips bara ifall du nu tänker bygga själv och inte har erfarenhet eller polare som kan. Jag plockade ihop min första dator för ett halvår sedan. Inte jättesvårt egentligen men kräver att man är försiktig med komponenterna, och lägga ev. kylpasta över processorn är inget man gör varje dag, man bör läsa runt lite först så det blir rätt. Och koppla ihop alla sladdar gick däremot inte lika bra och jag lämnade den tillslut till en datorsnubbe som fixade det åt mig eftersom den inte startade när jag kopplat själv. 😄🙁 Minns inte vad som var fel men kändes gött att få det gjort av någon som har ordentlig pejj på grejorna. Så om du inte har tillräcklig kunskap så kan det vara lämpligt att överlåta det till någon som har det så att det blir rätt från början.

Mvh Memphis

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Fliker in med lite tips bara ifall du nu tänker bygga själv och inte har erfarenhet eller polare som kan. Jag plockade ihop min första dator för ett halvår sedan. Inte jättesvårt egentligen men kräver att man är försiktig med komponenterna, och lägga ev. kylpasta över processorn är inget man gör varje dag, man bör läsa runt lite först så det blir rätt. Och koppla ihop alla sladdar gick däremot inte lika bra och jag lämnade den tillslut till en datorsnubbe som fixade det åt mig eftersom den inte startade när jag kopplat själv. 😑😛 Minns inte vad som var fel men kändes gött att få det gjort av någon som har ordentlig pejj på grejorna. Så om du inte har tillräcklig kunskap så kan det vara lämpligt att överlåta det till någon som har det så att det blir rätt från början.

Mvh Memphis

hade exakt samma problem, det är INTE lätt med alla dem där sladdarna! det värsta är ju att vissa sladdar hänger bara löst och man vet inte fall vissa av dem också ska kopplas någonstans. Men annars var det kul som fan att bygga en egen dator, men som memphis säger, Plugga in dig ordentligt innan du bygger själv fall det är första gången.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker vi kommit bort från ämnet. Frågan var om intel i7 är en bra datorprocessor. Alla vill inte plocka en dator utan köpa den ny.

Fast jag förstår att vissa tycker det är jättekul. Men den diskussionen är helt ointressant för trådens frågeställning.

Robert

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har rätt, jag borde försäkrat mig om att du hade bestämt dig för att bygga själv innan jag kom med mitt tips, men antog detta eftersom du (edit, i post #13) skrev att du skulle kolla upp angående överklocka processorn vilket inte vanligtvis brukar vara tillåtet med köpta datorer med garanti. Hur som helst, back to topic, det finns en kort video där folk från Sonar berättar lite om vad de tycker om i7-processorn. Ifall du inte sätt den:

Unleash your creativity with Cakewalk Sonar 8 and Intel Core i7 processor

Mvh Memphis

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...