Jump to content
Annons

Fyra gig minne i fyra slotar eller två gig i två slotar


anarkisten1 (oregistrerad)

Recommended Posts

anarkisten1 (oregistrerad)

Vilket funkar bäst i en dator som kan ta max 4 gig. Kommer att köra den med hyperthreading avstängt i bios av olika orsaker så det är kanske oxå en viktig faktor att ta in i resonemanget.

Har sökt men hittar inget som handlar om just det här.

Tacksam för svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

I vilket fall borde det väl vara bättre med 2 * 2 gig ifall man vill uppgradera någon gång, då finns ju två platser kvar

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Tjena! 🙂

Antar att du menar 1 gig i 4 slotar vs 2 gig i 2 slotar.

Så länge du utnyttjar dual channel så är det nog ingen skillnad. 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle säga att det är detsamma. Köp det du får bäst pris på helt enkelt. 🥰

Och se till att de är så snabba som moderkortet klarar av. Det finns ingen anledning att skaffa långsammare minnen för att spara några kronor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har hört att det är bättre att ha 2x 2 gig istället för 4x 1 gig. Vet inte varför men det är vad jag har hört. Hur som helst får man bäst resultat om man inte blandar.

Du tar mindre risker genom att ha 2x2 istället för 4x1 OCH du får mindre värmeutveckling. Du kommer även ha en jämnare accesstid från/till dina minnen. I.e. Det finns fördelar med att välja 2x2 men knappast några fördelar med att välja 4x1.

Cheers!

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

OK tack för mycket bra svar. Det är en Dell Clamshell GX280 P4 3,23 Ghz en riktig gammal hink men den rullar och går bra faktiskt. Till och med det inbyggda 16 bitars ljudkortet verkar helt ok till det datorn ska vara till. Har tankat hem Audacity och det verkar helt ok för dom pengarna dvs gratis.

Tror den fixar upp till 533 i alla fall så kör jag den på ett 2 gigs minne just nu som jag lånade från en annan dator så länge. Lite svårt att fatta Dells specar, där står 400 men det här minnet listas som 533 i datorn när den går.

En fråga till bara iom att det verkar som att det nog är bäst med 2 * 2 gig (börjar med en för att snåla lite det här är ju bara lite lek). Den här datorn fixar inte hyperthreading inte som jag har tänkt att använda den i alla fall och då är frågan (om jag i framtiden kostar på den ytterligare 2 gig) spelar det nån roll för prestandan hur jag sätter dom, 1 o 2 eller 1 o 3?

Link to comment
Dela på andra sajter

OK tack för mycket bra svar. Det är en Dell Clamshell GX280 P4 3,23 Ghz en riktig gammal hink men den rullar och går bra faktiskt. Till och med det inbyggda 16 bitars ljudkortet verkar helt ok till det datorn ska vara till. Har tankat hem Audacity och det verkar helt ok för dom pengarna dvs gratis.

Tror den fixar upp till 533 i alla fall så kör jag den på ett 2 gigs minne just nu som jag lånade från en annan dator så länge. Lite svårt att fatta Dells specar, där står 400 men det här minnet listas som 533 i datorn när den går.

En fråga till bara iom att det verkar som att det nog är bäst med 2 * 2 gig (börjar med en för att snåla lite det här är ju bara lite lek). Den här datorn fixar inte hyperthreading inte som jag har tänkt att använda den i alla fall och då är frågan (om jag i framtiden kostar på den ytterligare 2 gig) spelar det nån roll för prestandan hur jag sätter dom, 1 o 2 eller 1 o 3?

jag har för mig att dualchannel vill att stickorna ska sitta i vissa specifika portar ibland, kolla i moderkorts manualen, rätta mig om jag har fel någon 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...