Jump to content
Annons

Ofrivillig timestretch


Hakan2000

Recommended Posts

Annons
Hej.

Jag har problemet att Cubase (sx3) timestretchar mina samplingar. Det är ju jättebra att den gör det automatiskt ibland, men hur stänger jag av funktionen på t ex cymbalspår?

Tacksam för hjälp

Låter som du importerar audio i olika sample rates.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går bara att ha en samplingsfrekvens i ett projekt (så är det i alla program) - annars blir det fel, så se till att köra med samma hela tiden, så blir det enklast.

Om du har råkat blanda nu, så får du göra en konvertering av de aktuella ljudfilerna till rätt samplingsfekvens. Det är inget som går automatiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ifall det inte är samplraten som de andra nämnt beror det högst antagligen på att du har "musical" eller vad det heter igång på spåren. Stäng av det innan du lägger samples på spår.

notx.th.jpg

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren.

Jag har testat lite grann och det verkar inte ha med samplingsfrekvensen att göra.

Den lilla noten är nertryckt och lyser gul, men klickar jag bort den så är samplingen fortfarande stretchad och har små notsymboler i hörnen. Klickar jag bort noten innan jag drar in samplingen klickas noten i automatiskt. Mycket irriterande. Vad göra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren.

Jag har testat lite grann och det verkar inte ha med samplingsfrekvensen att göra.

Den lilla noten är nertryckt och lyser gul, men klickar jag bort den så är samplingen fortfarande stretchad och har små notsymboler i hörnen. Klickar jag bort noten innan jag drar in samplingen klickas noten i automatiskt. Mycket irriterande. Vad göra?

Hmm.. kan inte svara på det. Men jag har upplevt liknande problem nån gång.

Är samplen en "one-hit" eller en loop? Loopar kan ha nån slags tag där tempot är inbakat på nåt sätt och det kan i så fall vara så att cubase läser tagen och ändrar nåt.

Vad händer om du hämtar filen från audiopoolen in på ett spår med avklickad not då? Testa även att klicka av noterna på alla de andra spåren innan du drar in klippet på spåret.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du dubbelklickar på ett ljudspår öppnas ju ett redigeringsfönster för ljudfilen. Är "kanelbullesymbolen" orangefärgad (aktiverad)? Då följer samplingen tempotrack.

Har du rätt tempo på ditt projekt? Eller blir det annorlunda om du ändrar kanelbullens läge till nedtryckt/upptryckt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...