Tjongan Postat 21 december 2004 Postat 21 december 2004 Jag har hört/läst att man inte skall använda kondensatormick till inspelning av ljudkällor med hög volym, tex gitarrförstärkare och sånt, för att micken tydligen kan gå sönder av för höga signaler. Är det så eller är det bara en överdriven "kan hända" grej. Jag har alltid trott att kondensatormick är det bästa att micka upp allt möjligt med, inklusive gitarrförstärkare med hög volym å bra tryck, men ska man istället använda en dynamisk mick? Tacksam för svar och tips!
Fredster Postat 21 december 2004 Postat 21 december 2004 Jag har hört/läst att man inte skall använda kondensatormick till inspelning av ljudkällor med hög volym, tex gitarrförstärkare och sånt, för att micken tydligen kan gå sönder av för höga signaler. Är det så eller är det bara en överdriven "kan hända" grej. Jag har alltid trott att kondensatormick är det bästa att micka upp allt möjligt med, inklusive gitarrförstärkare med hög volym å bra tryck, men ska man istället använda en dynamisk mick? Tacksam för svar och tips! Beror på vilken mik det är givetvis. Kolla på specen hur stor ljudtryck den tål....anges i dBSPL
punkrockdude Postat 21 december 2004 Postat 21 december 2004 Jag har alltid trott att kondensatormick är det bästa att micka upp allt möjligt med, inklusive gitarrförstärkare med hög volym å bra tryck, men ska man istället använda en dynamisk mick? jag tycker allt låter bättre med en kondensator. hade jag haft råd hade jag köpt in ett antal kondensator mikrofoner till och bara använt det till t.ex. trummor. SKippat sm57orna och beta 52an
Fredster Postat 21 december 2004 Postat 21 december 2004 Jag har alltid trott att kondensatormick är det bästa att micka upp allt möjligt med, inklusive gitarrförstärkare med hög volym å bra tryck, men ska man istället använda en dynamisk mick? jag tycker allt låter bättre med en kondensator. hade jag haft råd hade jag köpt in ett antal kondensator mikrofoner till och bara använt det till t.ex. trummor. SKippat sm57orna och beta 52an Som sagt det beror ju helt på vad man är ute efter för ljud. Givetvis så kondensatorn känsligare och "renare" i ljudet (linjär) medan dynamiska mikar ofta är färgade i ljudet. Jag brukar använda både och vid uppmikning av trummor. Kagge brukar jag sätta en konding en meter ifrån ungefär, samtidigt som jag har en D112:a eller liknande väldigt nära. Ambience mikar jag givetvis upp med kondingar också.
Audiorent Postat 21 december 2004 Postat 21 december 2004 (redigerat) Det går helt enkelt inte att ha förutfattade meningar om mikrofoner förrän man testat dem. På musikhögskolan hade vi en gång en gästföreläsare från USA som var professor i ljudteknik. Vi skulle göra en inspeningssession med honom å då ville en klasskamrat prova att sätta en Neuman U-87 (klassisk kondingmik som används frekvent av SR och SVT) till baskaggen. Proffesorn slog bakut och tyckte det var det dummaste han hört, man kunde ju inte ha kondingmikar på en kagge, där skulle man ha en dynamisk!!!! Men polaren gav sig inte och vi hejade på honom så till slut fick han prova med U-87:an bara för att vi skulle få se att så kan man bara inte göra.... gissa vad paff han blev när det absolut bästa kaggeljudet jag nånsin hört ljöd från högtalarna. Mitt bästa kaggeljud fick jag med en Neuman M-49 (rörmik från 50 talet som man minst måste pröja 50 papp för beggad) dock tålde den inte så mycket ljudtryck så jag fick ha micken en halvmeter framför. Å andra sidan skall inte tro att kondensator är alltid bäst. Senaste skivprojektet (Rockabilly) slutade med att jag använde dynamiska på nästan allt, t.o.m på sång (SM-57). Man får enkelt prova sig fram med olika mikrofoner. Dagens kondensatormikrofoner (typ ADK mm) tål dock en hel del ljudtryck så jag har aldrig varit med om att de distat i försteget. våga bryta regler.... då går utvecklingen framåt!! Mattias Redigerat 21 december 2004 av Audiorent
Fredster Postat 21 december 2004 Postat 21 december 2004 Det går helt enkelt inte att ha förutfattade meningar om mikrofoner förrän man testat dem. På musikhögskolan hade vi en gång en gästföreläsare från USA som var professor i ljudteknik. Vi skulle göra en inspeningssession med honom å då ville en klasskamrat prova att sätta en Neuman U-87 (klassisk kondingmik som används frekvent av SR och SVT) till baskaggen. Proffesorn slog bakut och tyckte det var det dummaste han hört, man kunde ju inte ha kondingmikar på en kagge, där skulle man ha en dynamisk!!!! Men polaren gav sig inte och vi hejade på honom så till slut fick han prova med U-87:an bara för att vi skulle få se att så kan man bara inte göra.... gissa vad paff han blev när det absolut bästa kaggeljudet jag nånsin hört ljöd från högtalarna. Mitt bästa kaggeljud fick jag med en Neuman M-49 (rörmik från 50 talet som man minst måste pröja 50 papp för beggad) dock tålde den inte så mycket ljudtryck så jag fick ha micken en halvmeter framför. Å andra sidan skall inte tro att kondensator är alltid bäst. Senaste skivprojektet (Rockabilly) slutade med att jag använde dynamiska på nästan allt, t.o.m på sång (SM-57). Man får enkelt prova sig fram med olika mikrofoner. Dagens kondensatormikrofoner (typ ADK mm) tål dock en hel del ljudtryck så jag har aldrig varit med om att de distat i försteget. våga bryta regler.... då går utvecklingen framåt!! Mattias WORD! (förövrigt många som använder U-87:or till kicken så den där professorn var nog ute o cyklade!!)
VacUm Postat 21 december 2004 Postat 21 december 2004 Det går helt enkelt inte att ha förutfattade meningar om mikrofoner förrän man testat dem. På musikhögskolan hade vi en gång en gästföreläsare från USA som var professor i ljudteknik. Vi skulle göra en inspeningssession med honom å då ville en klasskamrat prova att sätta en Neuman U-87 (klassisk kondingmik som används frekvent av SR och SVT) till baskaggen. Proffesorn slog bakut och tyckte det var det dummaste han hört, man kunde ju inte ha kondingmikar på en kagge, där skulle man ha en dynamisk!!!! Men polaren gav sig inte och vi hejade på honom så till slut fick han prova med U-87:an bara för att vi skulle få se att så kan man bara inte göra.... gissa vad paff han blev när det absolut bästa kaggeljudet jag nånsin hört ljöd från högtalarna. Mitt bästa kaggeljud fick jag med en Neuman M-49 (rörmik från 50 talet som man minst måste pröja 50 papp för beggad) dock tålde den inte så mycket ljudtryck så jag fick ha micken en halvmeter framför. Å andra sidan skall inte tro att kondensator är alltid bäst. Senaste skivprojektet (Rockabilly) slutade med att jag använde dynamiska på nästan allt, t.o.m på sång (SM-57). Man får enkelt prova sig fram med olika mikrofoner. Dagens kondensatormikrofoner (typ ADK mm) tål dock en hel del ljudtryck så jag har aldrig varit med om att de distat i försteget. våga bryta regler.... då går utvecklingen framåt!! Mattias WORD.. Hela vägen.
Tjongan Postat 21 december 2004 Trådstartare Postat 21 december 2004 Det går helt enkelt inte att ha förutfattade meningar om mikrofoner förrän man testat dem. På musikhögskolan hade vi en gång en gästföreläsare från USA som var professor i ljudteknik. Vi skulle göra en inspeningssession med honom å då ville en klasskamrat prova att sätta en Neuman U-87 (klassisk kondingmik som används frekvent av SR och SVT) till baskaggen. Proffesorn slog bakut och tyckte det var det dummaste han hört, man kunde ju inte ha kondingmikar på en kagge, där skulle man ha en dynamisk!!!! Men polaren gav sig inte och vi hejade på honom så till slut fick han prova med U-87:an bara för att vi skulle få se att så kan man bara inte göra.... gissa vad paff han blev när det absolut bästa kaggeljudet jag nånsin hört ljöd från högtalarna. Mitt bästa kaggeljud fick jag med en Neuman M-49 (rörmik från 50 talet som man minst måste pröja 50 papp för beggad) dock tålde den inte så mycket ljudtryck så jag fick ha micken en halvmeter framför. Å andra sidan skall inte tro att kondensator är alltid bäst. Senaste skivprojektet (Rockabilly) slutade med att jag använde dynamiska på nästan allt, t.o.m på sång (SM-57). Man får enkelt prova sig fram med olika mikrofoner. Dagens kondensatormikrofoner (typ ADK mm) tål dock en hel del ljudtryck så jag har aldrig varit med om att de distat i försteget. våga bryta regler.... då går utvecklingen framåt!! Mattias WORD! (förövrigt många som använder U-87:or till kicken så den där professorn var nog ute o cyklade!!) Först och främst tack för alla svar och tankar 8). Sen tål micken jag använder 130db, måste man köpa en dbmätare för att kolla om man kan spela in källan eller är 130db tillräckligt mycket för att slippa oroa sig? 😆
Claes Holmerup Postat 21 december 2004 Postat 21 december 2004 Sen tål micken jag använder 130db, måste man köpa en dbmätare för att kolla om man kan spela in källan eller är 130db tillräckligt mycket för att slippa oroa sig? 😛 http://www.entusa.com/noise_hearing_loss.htm Smärtgränsen ligger omkring 130dB - så i de flesta fall behöver du nog inte oroa dig... 😠
joachime Postat 23 december 2004 Postat 23 december 2004 Inuti en baskagge eller nära klockan på en trumpet är exempel på när nivån kan överskrida 130 dB.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.