Dillarn Postat 29 september 2009 Postat 29 september 2009 Tjena! Det här är säkert en basic fråga, men jag har noll koll på preamps, ohm-tal och liknande, och behöver börja någonstans så jag tar ett konkret exempel som jag själv var med om i veckan. I replokalen kopplade jag en AKG 190 ES till en gammal Yamaha EM-300 mixer, och fick ett väldigt klart och fint ljud. Blev rent av imponerad av hur bra ljud det blev. Jag tog med micken hem för att testa spela in lite med den, men när jag kopplar den till mixern jag har hemma (Behringer Eurorack UB1202FX) lät det bara platt, tyst och dovt, faktiskt helt oanvändbart. Varför blir det såhär? Och vad kan jag göra/köpa för att få samma fina ljud från AKG:n hemma som i replokalen (jo, det uppenbara är ju att släpa hem Yamaha-mixern, men den behövs i replokalen och är inte vad man kan kalla lätt och smidig för hemmastudion 😎 )? Jag behöver verkligen läsa på om sånt här, så lästips är också välkommet!
drloop (oregistrerad) Postat 29 september 2009 Postat 29 september 2009 Har du samma EQ kurva i båda fallen?
Dillarn Postat 29 september 2009 Trådstartare Postat 29 september 2009 Har du samma EQ kurva i båda fallen? Det kan jag iofs inte svära på, eftersom jag inte gjort någon direkt vetenskaplig analys, utan bara kört efter öronen. Jag ändrade ingen EQ på någon av dem egentligen. Jag märkte däremot när jag testade igen ikväll att om jag nästan maxar gainen på Behringen får jag ungefär samma ljud, fast betydligt brusigare och brummigare. Det kanske helt enkelt bara handlar om Yamahan har högre gain som default. Jag bör kanske testa med en lite dyrare preamp/mixer.
drloop (oregistrerad) Postat 29 september 2009 Postat 29 september 2009 Det kan jag iofs inte svära på, eftersom jag inte gjort någon direkt vetenskaplig analys, utan bara kört efter öronen. Jag ändrade ingen EQ på någon av dem egentligen. Jag märkte däremot när jag testade igen ikväll att om jag nästan maxar gainen på Behringen får jag ungefär samma ljud, fast betydligt brusigare och brummigare. Det kanske helt enkelt bara handlar om Yamahan har högre gain som default. Jag bör kanske testa med en lite dyrare preamp/mixer. Jag har en UB802 och brus är inga problem. Fel på kabeln? Kanske kör du preampen så att den börjar dista och Yamahans dist låter angenämare Behringerns dist?
Dillarn Postat 30 september 2009 Trådstartare Postat 30 september 2009 Jag har en UB802 och brus är inga problem. Fel på kabeln? Kanske kör du preampen så att den börjar dista och Yamahans dist låter angenämare Behringerns dist? Min Behringer är ganska brusig, fast mest med dynamiska mickar. Märker inte så mycket när jag t.ex. kör en Röde N1:a på den. Njaä, det är nog inte kabeln - har provat två olika, en XLR-XLR och en XLR-Tele. Kan vara det sistnämnda. Vad lyssnar du genom i dessa två fall? Högtalare och lurar.
JonasW Postat 30 september 2009 Postat 30 september 2009 Högtalare och lurar. Högtalare på ena och lurar på andra eller båda på bägge?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.