Jump to content
Annons

Eran sämsta affär?


jahaa

Recommended Posts

Köpte en Korg D16 Porta i början av 2000-talet...den kostade 19 000:-....om man betalade hela skiten inom 4 månader så var det räntefritt, men det gjorde jag ju givetvis inte, vilket gjorde att efter många års avbetalning, där jag mestadels betalade räntan, kostade den mig säkert 25 000:-. Tilläggas bör att efter ett bankmöte hittade vi ett konto som mina kära föräldrar sparat åt mig under min uppväxt...på 21 000:-, så jag kunde ha betalat Korg D16 direkt...om jag bara vetat...hehe

Tilläggas bör också att Korg:en gick ner drastiskt i pris efter 5 månader och kostade då nypris ca 12 000:-...

Blev det mycket inspelat på Korgen undrar ni kanske? Nej, eftersom det inbyggda minnet var på 2G blev det fullt direkt om jag ville ju inte slänga en massa bra idéer.....haha. Bra affär va? Ja, för banken och för musikaffären.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 61
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Min Zoom MRS-1608 porta för tio papp som jag använde EN gång. Ungefär samtidigt med den köpte jag ett ESI Juli@ ljudkort där Tracktion följde med. Sedan dess står den i hyllan och samlar damm.

En betydlig bättre affär var LP-studio'n (-96:a) jag köpte för sex tusen i våras.

Link to comment
Dela på andra sajter

En av mina sämsta affärer var när jag sålde min rullbandspelare. Inte av den gamla utslitna orsaken som de flesta kanske tror (alltså klyschan med bandmättnad, mjuk dist och mjuk kompression etc, som envist hävdas är såååå mycket bättre än dagens teknik) och inte heller för att jag fick dåligt betalt - utan helt enkelt för att jag hade velat ha kvar de enskildda spåren från låtarna som var inspelade på den, så att jag kunde mixa om dem...

Tvåspårs? Jag vet en som har en sån...

Link to comment
Dela på andra sajter

På tradera köpte jag två JBL 10" subbar i tron om att det var två toppar... 4000, och sedan ett slutsteg och ett delningsfilter som klipper 50 hz för högt... dessutom sprakar ena subbasen.. 8000 har det gått på. lätt hänt

och den ironiska sanningen är att 3 timmar efter detta inlägg brann helt oväntat slutsteget... fördelen med att köpa begagnat 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

tänker på alla urusla inbytesaffärer man gjort med gitarrer osv i musikaffärer, dum som jag var så bytte jag en gång in ett gammalt Fender hardcase, typ tidigt -70 tals mot ett nytt softcase (100 kronors typ) till min akkegura, om jag ändå hade haft det hårda caset kvar nu....

/B

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte ett kromatiskt munspel för 900 spänn. Provspelade det och insåg att det lät astrist i jämförelse med mina diatoniska så jag gick kvickt tillbaks dem... Någon som är sugen på att köpa det?

Annars köpte jag en Tube MP Project Series efter tips från folk här på forumet när jag var ny. Inget fel på den, men egentligen behövde jag ju ett helt nytt ljudkort och inte en preamp innan mitt soundblaster audigy 2 zs...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hammurajen (oregistrerad)
Jag hade en Tascam 244 i perfekt skick som jag sålde för en struntsumma i slutet av 80-talet. Det grämer mig fortfarande!

Hm... vi har precis en sån på en hylla i vår replokal, oanvänd sen många år tillbaka. Skulle säkert kunna säljas till förmånligt pris. Mixern funkade bra sist vi använde den. Har dock för mig att inspelningen strulade lite på nån kanal. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Waltzberger (oregistrerad)

I februari i år gick jag in på But-it-now på en Gibson J200 Natural på Ebay. Killen skulle ha 1500USD. Dum som man var (opåläst om reglerna hos Ebay) så gick jag med på att betala via Western Union. Det skulle jag komma att ångra. Med valutakursen som den stog då gick jag förlust på i runda slängar 13.700 SEK och inte kom det någon gitarr inte. En läxa jag sent ska glömma!

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

I februari i år gick jag in på But-it-now på en Gibson J200 Natural på Ebay. Killen skulle ha 1500USD. Dum som man var (opåläst om reglerna hos Ebay) så gick jag med på att betala via Western Union. Det skulle jag komma att ångra. Med valutakursen som den stog då gick jag förlust på i runda slängar 13.700 SEK och inte kom det någon gitarr inte. En läxa jag sent ska glömma!

😄

Aj va trist.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Waltzberger (oregistrerad)

Mycket. Och jag har dragit i mig alldeles för många öl pga den händelsen vissa kvällar. Så mycket annat kul man kunde köpt för dem pengarna. Men som en mycket begåvad man sa en gång "Dont look back in anger" 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett misslyckat skivköp? Är det verkligen din sämsta affär? Grattis i så fall. 😄

JA, iaf vad jag kan komma på nu 😱

Die Hard: Ja, det va en sån besvikelse. Kommer ihåg att jag såg den i en fuzztidning när jag gick på gymnasiet. Och titeln lät ju helt otrolig tyckte man. Beställer skivan och har riktigt höga förväntningar, och den faller pladask. Blev så j-vla ledsen. Min kompis kände samma sak.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
vissa hart bra 😱

Ja jämfört med din flopp var det här en fis i rymden i jämförelse. 😄 Nä fy fan för att bli blåst som du blev. När man gör såna här dyra affärer bör man stänga av intellektet och lyssna på intuitionen istället. Känns det fel så är det fel. Tänkte göra en affär på Ebay för länge sen och kändes fel och gav fan i att betala. Visserligen inget instrument eller riktigt dyrt men ändå. Men oavsett om du hade fått den hade det blivit dyrare än de stålarna du blev av med. Du hade fått betala skatt på den när den kom till Sverige. Såna dyra affärer bör man hålla inrikes. Ingen garanti men lättare att sätta dit skojaren och förhoppningsvis få tillbaka stålarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
JA, iaf vad jag kan komma på nu 🙂

Die Hard: Ja, det va en sån besvikelse. Kommer ihåg att jag såg den i en fuzztidning när jag gick på gymnasiet. Och titeln lät ju helt otrolig tyckte man. Beställer skivan och har riktigt höga förväntningar, och den faller pladask. Blev så j-vla ledsen. Min kompis kände samma sak.

MVH

Anders

Jo visst har man själv slösat stålar på en massa usla CD genom åren. 😄 Hört en låt som är bra och trott resten skulle hålla samma kvalitet...inte. Lade av under längre tid köpa CDs för jag blev så förbannat trött slösa stålar på en massa som inte höll måttet. Men å andra sidan köpte man ju en hel del LP på 80-talet som man undrar hur fan man kunde tycka de var bra. 😆 Det är ju så man skäms att man har dem och inte knappt skulle våga visa andra att de finns i ens ägo. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är gitarrist (35) , Ibanez freak , gjorde många lyckade deals i mer än 15 år (Ibvanez Jem ham 90, Js10-th chromboy,Olika JEM, UV och JS modeller)... men det senaste slår allt .. ( negativt ... )

För de som inte vet .. det finns ett forum JEMSITE .. vart man registrerar sina dyrbara IBanez gitarrer, man har bild gallerier , köp / sälj/ byte olika forums mm

Jag kom i kontakt med killen från Näderländerna ( ung kille 26 år .. tror) han hade en Ibanez Jem7 BSB gitarr väldig svår att hitta i dagen läge .. och jag hade en sju strängad Ibanez Universe (Vit) vi skulle göra byte kom vi överens med.

Han fick tom en extra gitarr mick Evolution .Anyway.... Guran var inte i skick som han pratade om , stora problem kom när jag skulle justera halsen . tross rodd ( eller vad den nu kallas..orkar inte googla) .. stål stången som sitter i gitarr halesen verkade vara trasig, man kunnde inte justera / använda vertyg. Jag var förkrossad, Tog meig minst en månad att fatta vad är verkligen problemet( för ingen jag känner har haft någon liknande problem) .

Googlade, ringede runt , skrev till killarna på Ibanez, Jemsite.. stor hjälp fick jag av Magnus Olsson, som i sin tur kontaktade ibanez killar . Problemet med gittar halsen var ett faktum.

Killen i Näderländerna var dryg och erkände aldrig att han handlade fel och hade ljugit om skicket på gitarren. Tog mig ett år +/- att komma till rätta med det hela, hade funderat på att göra ett besök i Näderländerna.

Han hade fått sitt JEM tillbaks , men min Universe hade försvunit (genom någon frakt firma ) .

Jag var tvungen att kontakta min vännina som syssla med logistik / juridik där i Holland. Hon hjälpte mig med juridiskt brev som vi skickade till honom och strax efter det betalade han ut motsvarande summa som Ibanez Universe kostade.

Summering .. komemr aldrig mer att göra privata deals utanför Sveriges gränser, ifall jag gör då åker jag dit och hämtar varan istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sålde min Ensoniq VFX för att kunna "uppgradera" Amiga 1000 => Amiga 2000 (alltså tidigt 1800tal). Sen satt jag där .... utan 🙁

Fast det var ju iofs enorma skillnader mellan en Amiga 1000 och en Amiga 2000. Bara uppgraderingen till DOS 1.2 var ju ett skäl i sig, och att ha kickstarten i ROM:ar istället för på diskett.. Ojoj 🙂

Själv blev jag avlurad en TR606 en gång i tiden, när jag inte visste bättre.

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Summering .. komemr aldrig mer att göra privata deals utanför Sveriges gränser, ifall jag gör då åker jag dit och hämtar varan istället.

Nej man ska akta sig för göra dyra affärer med andra där man inte kan personligen testa den. Man kan inte förvänta sig och utgå att eftersom man själv är en ärlig person att andra är det. Skojare finns det gott om här i världen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håll er till det förmårrade ämnet! Så slipper ni pisk till jul. Det är annars en tradition jag har tänkt införa för mina barn, som för övrigt bara är ett just nu men vi skall spara hela årets aga till julafton och då jäklar skall jag piska loss och sedan... ämnet var det grabbar. Håll er till det och visa att ni har något i skallen.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...
klauskalas (oregistrerad)
Telia aktier.

Dom gick ju bra... INTE!

haha när jag va liten hade vi sparat "cigarett-pengar" i typ ett år lr nåt, va tänkt att de skulle gå till en resa, och vad hände med dem? Jo, farsan skulle leka smart och la all kosing i telia aktier och sim salabim så va dom borta 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag sålde min gamla Fender Telecaster Thin Line (typ '75a?) nångång i slutet av 80-talet, bara för att jag även hade en Strata och inte tyckte jag behövde två gitarrer.

Det ångrar jag rejält.

Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

Sämsta köpet ja...., svårt att säga, man saknar ju en massa gamla saker som man har sålt av för småpengar, som T.ex min gamla Ganson SG (en rätt kul japankopia), diverse synthar, samplers och annat kul men man behövde väl pengarna.

Nu sitter jag med en Roland Fantom X6 för 18 000:- och använder den som midi-klaviatur.

Men sen köpte jag å andra sidan ett Roland TD-3 digitaltrumset och en Korg DW6000 för 3800:- så det går upp och ner....

Link to comment
Dela på andra sajter

För något år sedan skulle jag byta en Gibson 335 mot en Telecaster. Bytet blev inte av men jag blev uppläxad för gitarrens skick, som jag noga redogjort för och jag hade även tagit en massa bilder så det borde inte ha kommit som en överraskning. Han tyckte även att det var ett riktigt skitcase, vilket det inte var, och skällde på mig för att jag ibland hade haft en Martingitarr i det "Hur kan du ha en sådan fin gitarr i ett sådant case!?". Martingitarren ingick överhuvudtaget i dealen. Kanske såg han sig själv som gitarrernas skyddsängel. Jag såg honom som en djävligt jobbig typ.

Det var det djävligaste jag läst!! 🙁😄

Du gör väl vad du vill med prylarna, pissar på dem om det är så...

Detta påminner inte lite om när Robert (den långe i Alla älskar Raymond) gästspelar i Seinfeld som nitisk bilverkstadsmekaniker och får ta hand om Seinfelds bil.

Link to comment
Dela på andra sajter

Massor av elektronikkomponenter i 2001 -- 20 operationförstärkarna, AD omvandlarna, SMT resistorer för 6000..7000 spänn vilka aldrig behovde jag. Nu finns mycket bättre och billigare saker på torget än dessa.

Då haft jag ingen ideé att om 2 år får jag alla dessa saker gratis...

Link to comment
Dela på andra sajter

Min storebror sålde en elgitarr, (tror det var en "duke" eller nåt) till mig för 400 spänn när jag var typ 10 år. Veckan efter köpte han tillbaka den för 40 kronor..... Har aldrig haft nåt större sinne för bra affärer, brorsan däremot är egen företagare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...