Jump to content
Annons

Mastring - kunden har alltid rätt?


ledzappa

Recommended Posts

Visst är det så att kunden kanske inte alltid har rätt, men det är väl det mottot mastringsfirmor borde gå efter? Jag mixade nyligen en låt till några kompisar som de sedan skickade på mastring hos en välkänd mastringsfirma här i sthlm som garanterar högsta kvalité. De fick tillbaks materialet och var jättenöjda med allt förutom nivån (tilläggas bör att de spelar hårdrock). De kände att slutnivån var några dB för låg jämfört med många kommersiella skivor. De påpekade detta i ett mail och fick tillbaks ett svar där det stod att han totalvägrar att limitera lite hårdare, och bad de gå till någon av alla amatörer som utför den typen av arbete. Är det bara amatörer som som lyssnar på sina kunder och pressar upp nivåerna lite till? Är t.ex. cutting room amatörer?

Jag blev nästan lite chockad. Dåligt kundbemötande!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Analogfreak (oregistrerad)

Jag hade också totalvägrat slicka 0:an. Jag tycker det verkar som att dina kompisar och även du är amatörer och ni borde lära er ljudteknik innan ni ifrågasätter ett professionellt mastringsföretag. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Även om företaget kanske föredrar att inte delta i loudnesskriget så tycker man ju att kunden ska ha rätt i såna här fall. De är mycket väl medvetna om var "normen" ligger idiag, och om det är vad kunden eftersträvar bör de rätta sig efter det, annars kommer de ju förlora kunder rätt snabbt... Jobbar man med service gäller det att leverera vad kunderna efterfrågar. Sen är det en hel annan femma hur de väljer att göra med sitt eget material.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade också totalvägrat slicka 0:an. Jag tycker det verkar som att dina kompisar och även du är amatörer och ni borde lära er ljudteknik innan ni ifrågasätter ett professionellt mastringsföretag. 😄

Om kunden ber mastringsfirman "slicka 0:an" så kan mastringsfirman rekommendera att inte göra det för att det musikaliska uttrycket tar stryk osv (som björn engelmann uttryckte det i svenska dagbladet), men eftersom det finns hur många rockplattor som helst som slickar 0:an (mastrade av proffs) så kan det knappast vara orealistiskt att förvänta sig samma standard nivåmässigt. Och när man påpekar det så tyker jag det är dålig stil att totalvägra att försöka pressa upp nivåerna högre, och istället be kunden gå till någon "amatör" för att få det gjort. Alla supermaxade plattor där ute är knappast mastrade av amatörer, och Jo... artisterna har säkert fått påpeka att nivn ska upp, och då har mastringsfirman lyssnat på sin kund.

Precis som det ska vara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Även om företaget kanske föredrar att inte delta i loudnesskriget så tycker man ju att kunden ska ha rätt i såna här fall.

Det tycker du? Även om kunden inte förstår att nivån redan är så maxad det går i förhållande till bibehållen dynamik?

Jobbar man med service gäller det att leverera vad kunderna efterfrågar.

Inom vissa ramar ja. Det spelar ingen roll vilken branch du befinner dig i så har varje företag sin nisch och sina produkter. I det här fallet kan kunden vända sig till mastringsföretag som strävar efter platt dynamik och 0dBFS. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Jag hade i det här fallet totalvägrat för jag skulle inte vilja att andra människor som tycker om dynamik ska genomlida en usel produktion som jag är inblandad i.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det tycker du? Även om kunden inte förstår att nivån redan är så maxad det går i förhållande till bibehållen dynamik?

Alla är väl medvetna om att dynamiken tar stryk när man pressar upp slutnivån. Det är ju ett pris som man får vara beredd att betala. I detta fall var man det. Ändå totalvägran.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man som billackerare får uppdraget att sprutmåla en M3 rosa med gröna elefanter så nog fan skulle man göra det, för jag kan inte bestämma åt kunden vad han ska tycka är rätt.

Tycker att mastringsfirmorna som är omnämnda bör försöka trycka ned sin attityd (idiotiska yrkesstolthet) en aning och förklara att: vi vill inte pressa upp mixen ytterligare för då händer ........bla bla bla, men om du absolut vill så kan vi göra det för du som kund har ju ändå betalat XXXXX kr för mastringen.

Har för övrigt fått material mastrat på Cutting Room och de är ypperlig trevliga och proffsiga.

Mickestrang/ljudingenjör

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade i det här fallet totalvägrat för jag skulle inte vilja att andra människor som tycker om dynamik ska genomlida en usel produktion som jag är inblandad i.

Du får det att låta som något nytt och okommersiellt. Lyssna på vilken ny rockplatta som helst. Välkommen till 2000-talet. Loudness-kriget is on! Det är så det låter idag. Det är inte så dynamisk musik. Visst finns det undantag men det är knappast konstigt eller amatörmässigt att vilja ha upp sin slutnivå till samma nivå som definierar många kommersiella alster. Tror man något annat är man amatör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Alla är väl medvetna om att dynamiken tar stryk när man pressar upp slutnivån. Det är ju ett pris som man får vara beredd att betala. I detta fall var man det. Ändå totalvägran.

Som jag sa så har masteringsföretaget sitt rykte att tänka på angående slutresultatet.

Vill masteringsföretaget inte producera en bajskorv så får kunden finna sig i det... så enkelt är det... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man som billackerare får uppdraget att sprutmåla en M3 rosa med gröna elefanter så nog fan skulle man göra det, för jag kan inte bestämma åt kunden vad han ska tycka är rätt.

Tycker att mastringsfirmorna som är omnämnda bör försöka trycka ned sin attityd (idiotiska yrkesstolthet) en aning och förklara att: vi vill inte pressa upp mixen ytterligare för då händer ........bla bla bla, men om du absolut vill så kan vi göra det för du som kund har ju ändå betalat XXXXX kr för mastringen.

Har för övrigt fått material mastrat på Cutting Room och de är ypperlig trevliga och proffsiga.

Mickestrang/ljudingenjör

Håller med till 110%. Jag har också bara god erfarenhet av Cutting Room. Har varit på besök där och de var hur trevliga och pedagogiska som helst. Björn Engelmann i synnerhet.

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)

gå till nån annan då om du inte är nöjd..? det är väl tur att det fortfarande finns dom som vägrar "slicka 0:an". Om alla jobbade på samma sätt skulle ju allt låta ännu mer likadant. Om alla mastringsproffs bara anpassade sig efter kundens önskemål skulle kunden i förlängningen lika gärna kunna göra jobbet själv och uppnå samma resultat som om mastringsproffset gjorde som kunden sa till honom/henne. Eller? Nej, låt dom som kan mastra sköta den biten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
gå till nån annan då om du inte är nöjd..? det är väl tur att det fortfarande finns dom som vägrar "slicka 0:an". Om alla jobbade på samma sätt skulle ju allt låta ännu mer likadant. Om alla mastringsproffs bara anpassade sig efter kundens önskemål skulle kunden i förlängningen lika gärna kunna göra jobbet själv och uppnå samma resultat som om mastringsproffset gjorde som kunden sa till honom/henne. Eller? Nej, låt dom som kan mastra sköta den biten.

Tur att det finns fler som uppskattar musikaliska masteringsföretag. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag sa så har masteringsföretaget sitt rykte att tänka på angående slutresultatet.

Vill masteringsföretaget inte producera en bajskorv så får kunden finna sig i det... så enkelt är det... :rolleyes:

Jag tror deras rykte tar mer stryk av missnöjda kunder. Dessutom var det långt ifrån någon bajskorv. När kommersiella standarden vad gäller rockplatttor är ganska synonym med högnivå så förstår jag inte hur deras rykte tar skada om de håller sig till samma standard. De kan ge råd åt kunden, men i slutändan är det kunden som betalar och som vet bäst. Tänker man annorlunda har man inte kvar några kunder till slut. Alla företagare är medvetna om detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

gå till nån annan då om du inte är nöjd..? det är väl tur att det fortfarande finns dom som vägrar "slicka 0:an". Om alla jobbade på samma sätt skulle ju allt låta ännu mer likadant. Om alla mastringsproffs bara anpassade sig efter kundens önskemål skulle kunden i förlängningen lika gärna kunna göra jobbet själv och uppnå samma resultat som om mastringsproffset gjorde som kunden sa till honom/henne. Eller? Nej, låt dom som kan mastra sköta den biten.

De som vägrar ta åt sig av kundens önskemål och lämnar sina kunder missnöjda kommer försvinna, tror jag. Det är väl den logiska utgången. Visst fattar man om kunden vill att de ska dista sönder allt så det låter paprika. Klart man inte vill lämna ifrån sig något sånt och sätta sitt namn på det som mastringsfirma. Men nu handlade det om att få upp nivån lite. Knappast något orealistiskt i denna tid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför mastrar ni inte själv eftersom ni vet bäst?

Antagligen för att alla inte har tillgång till utrustning för flera miljoner och inte lika många år bakom nacken när det gäller mastring. Samma anledning till varför du inte bygger en egen bil.

Redigerat av ACody
Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
De som vägrar ta åt sig av kundens önskemål och lämnar sina kunder missnöjda kommer försvinna, tror jag. Det är väl den logiska utgången. Visst fattar man om kunden vill att de ska dista sönder allt så det låter paprika. Klart man inte vill lämna ifrån sig något sånt och sätta sitt namn på det som mastringsfirma. Men nu handlade det om att få upp nivån lite. Knappast något orealistiskt i denna tid.

Det är den logiska utgången om man utgår ifrån att alla vill att det ska "slicka 0:an"? Jag skulle nog snarare hellre anlita ett sånt företag då det enligt mitt sätt att se de verkar både mer kunniga och seriösa.

Varför mastrar ni inte själv eftersom ni vet bäst?

+1

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Antagligen för att alla inte har tillgång till utrustning för flera miljoner och inte har mastringsfirmor.

Du berhöver ingen utrustning för flera miljoner för att klippa nollan

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför mastrar ni inte själv eftersom ni vet bäst?

Vet bäst om hur det ska låta, inte hur man får det att låta så. Det betalar man någon för att fixa. Björn Engelmann kommenterade de remastrade beatles plattorna i svenska dagbladet för någon tid sedan. Då kom loudnesskriget på tal. Han skrev att i 9 fall av 10 så är det slutnivån kunden vill ha upp. Tror du han ber alla uppsöka en amatör, alternativt mastra själva? Isåfall tror jag att han ganska snabbt skulle tappa 9 av 10 kunder. Nej, han fixar till det eftersom att han inte är någon amatör.

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)

jag tror vi förstått att du

1. inte var nöjd med masteringsarbetet som något elakt masteringsproffs gjorde på din låt.

2. är otroligt förtjust i Björn Engelmann.

3. inte kommer acceptera våra argument i frågan

en fundering bara... Är du säker på att Björn Engelmann menar nivån med att det musikaliska uttrycket tar stryk (jag har inte läst artikeln). För mig betyder musikaliskt uttryck något helt annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Har du själv hört resultatet? Vad hade du kunnat göra bättre än det elaka masteringstrollet om du haft tillgång till hans utrustning?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du själv hört resultatet? Vad hade du kunnat göra bättre än det elaka masteringstrollet om du haft tillgång till hans utrustning?

För mig verkar det som om han inte hade kunnat göra det bättre själv, han skrev "bra utrustning i kombination med en människa som kan använda den."

Om ni vill få nöjda kunder, så gör ni så klart allt ni kan för att få de nöjda. Har jag fel?

Vill ni inte ha kunder, säger ni "Jag tänker inte göra som ni vill, vänd er till amatörer istället".

Dessutom anklagar den här killen, som mastrat låten, att alla andra som mastrar på ett sätt som får kunderna bli nöjda, för amatörer.

Frågan är om han är ytterst bitter för något eller bara en skitstövel som tror sig vara bäst i världen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
För mig verkar det som om han inte hade kunnat göra det bättre själv, han skrev "bra utrustning i kombination med en människa som kan använda den."

Om ni vill få nöjda kunder, så gör ni så klart allt ni kan för att få de nöjda. Har jag fel?

Vill ni inte ha kunder, säger ni "Jag tänker inte göra som ni vill, vänd er till amatörer istället".

Dessutom anklagar den här killen, som mastrat låten, att alla andra som mastrar på ett sätt som får kunderna bli nöjda, för amatörer.

Frågan är om han är ytterst bitter för något eller bara en skitstövel som tror sig vara bäst i världen?

Varför vänder han sig inte då till "alla andra"?

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
För mig verkar det som om han inte hade kunnat göra det bättre själv, han skrev "bra utrustning i kombination med en människa som kan använda den."

Om ni vill få nöjda kunder, så gör ni så klart allt ni kan för att få de nöjda. Har jag fel?

Vill ni inte ha kunder, säger ni "Jag tänker inte göra som ni vill, vänd er till amatörer istället".

Dessutom anklagar den här killen, som mastrat låten, att alla andra som mastrar på ett sätt som får kunderna bli nöjda, för amatörer.

Frågan är om han är ytterst bitter för något eller bara en skitstövel som tror sig vara bäst i världen?

Eller så är ledzappa bitter eftersom masteringsteknikern inte gjorde som han ville, och målar därför upp denne masteringstekniker som just en skitstövel som tror sig vara bäst i världen. Hade denne skitstövel till masteringstekniker beskrivit scenariot kanske det hade sett helt annorlunda ut. Vad vet vi?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kunden har inte alltid rätt! Om det vore så varför anlitar man en extern masteringstekniker?. Skulle tro att man anlitar en välrenommerad masteringsfirma för att dom har rykte om sig att kunna sin sak samt att dom har utrustning som är bättre än den man själv har.

Att mastra mot nollan det kan vilken nolla som helt göra.. Men att mastra med bibehållen dynamik kräver sin man(eller kvinna).. Fattar inte denna dryga hysteri till att allt ska vara så maxat.. Jag menar det finns en volymkontroll på förstärkaren hos dom som lyssnar.. Den är tänkt att användas :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Kunden har inte alltid rätt! Om det vore så varför anlitar man en extern masteringstekniker?. Skulle tro att man anlitar en välrenommerad masteringsfirma för att dom har rykte om sig att kunna sin sak samt att dom har utrustning som är bättre än den man själv har.

Att mastra mot nollan det kan vilken nolla som helt göra.. Men att mastra med bibehållen dynamik kräver sin man(eller kvinna).. Fattar inte denna dryga hysteri till att allt ska vara så maxat.. Jag menar det finns en volymkontroll på förstärkaren hos dom som lyssnar.. Den är tänkt att användas 😮

Ytterligare en som förstår sig på det musikaliska uttrycket och helheten som sådan. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Lustigt, jag läste nyss en helt annan tråd här på forumet där det sades att det vissa kallar "the loudness war" är masteringsteknikernas fel. Men läser man inläggen här får man snarast intryck av att det är precis tvärtom, kunden vill ha extrema nivåer och digital överstyrning!!

Som svar på frågan så tycker jag att masteringsfirman bör utföra uppdraget enligt kundens specifikation eller tacka nej och / eller återbetala eventuell ersättning.

Detta eftersom man uppenbarligen inte varit tydliga med sina "speciella villkor".

När jag läser "ledzappas" beskrivning tycker jag nästan att kunden blivit lite illa behandlad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...