Jump to content
Annons

Vilka laddningsbara batterier passar min laddare


Zyan

Recommended Posts

Jag har försökt goggla fram ett svar i djungeln av laddningsbara batterier men finner inget.

Har en laddare, Hähnel Powerstation TC Novo Synergy med de batterier som jag fick med.

Kan jag ta vilka laddningsbara aa batterier som helst och sätta in där, eller måste det vara likadana som jag fick med?

Har spanat på dessa:

http://www.dustinhome.se/pd_5010110943.aspx

Hähnel rekomenderar ju självklart sina batterier, och GP sina laddare. Finns det något fördel av att ha från samma tillverkare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det kan vara lite farligt...

Jag gjorde för något halvår sedan misstaget att ladda vanliga GP batterier i en laddare som följde med andra batterier som var gjorda för extra snabb laddning. Det orsakade att de vanliga batterierna knappt höll någon laddning alls efteråt, trots att den vanliga GP-laddaren visade att de var fulladdade när jag försökte ladda dem där i stället. Våldsamt irriterande var det i alla fall - så jag skippade alla tankar på snabbladdning och kör numera bara med normala batterier och normal laddare...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Claes för svar.

Men jag har inga planer på att köpa snabbladdare eller snabbladdningsbara batterier. Utan båda är vanliga batteriladdare som kräver 12 timmar för laddning. Spelar det roll då?

Det tror jag inte att det gör, utan det borde vara säkert då.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Är det bara en vanlig laddare kan du köra med vilka andra vanliga uppladdningsbara batterier. Det där är bara ett säljargument att man bara bör köra med deras. Det där korkade säljargumentet är inget nytt. Finns billigare på Clas Olsson att köpa som funkar lika bra. Samma sak ungefär när man fick för det mesta köpa till en CD-spelare till datorn sade tillverkarna att man bör bara köra med deras eget märke för tomma CD-skivor för bästa resultat och för att slippa problem. Och korkat nog köpte datajournalister det argumentet och sade samma sak. 🥰 Det var inte bara en gång som man läste det Eller blev de mutade under bordet? Och liknande kördes det med när det gällde ramminne, att man inte ska köra med namnlösa märken för att man kunde få problem. Ja jag hade aldrig något problem med dem. Och samma sak där, allt för många trodde på den skiten att inte köra med okända märken för det. Både journalister och användare. Volvo sade samma sak om att man enbart ska köpa deras originaldelar till bilen. Trots det visade test att piratdelar till Volvo var minst lika bra. Så tro inte på sånt säljsnack.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det bara en vanlig laddare kan du köra med vilka andra vanliga uppladdningsbara batterier. Det där är bara ett säljargument att man bara bör köra med deras. Det där korkade säljargumentet är inget nytt. Finns billigare på Clas Olsson att köpa som funkar lika bra. Samma sak ungefär när man fick för det mesta köpa till en CD-spelare till datorn sade tillverkarna att man bör bara köra med deras eget märke för tomma CD-skivor för bästa resultat och för att slippa problem. Och korkat nog köpte datajournalister det argumentet och sade samma sak. 😄 Det var inte bara en gång som man läste det Eller blev de mutade under bordet? Och liknande kördes det med när det gällde ramminne, att man inte ska köra med namnlösa märken för att man kunde få problem. Ja jag hade aldrig något problem med dem. Och samma sak där, allt för många trodde på den skiten att inte köra med okända märken för det. Både journalister och användare. Volvo sade samma sak om att man enbart ska köpa deras originaldelar till bilen. Trots det visade test att piratdelar till Volvo var minst lika bra. Så tro inte på sånt säljsnack.

Nej då..jag tror inte på sånt säljarsnack.

Men eftersom det finns så många batterisorter så ville jag bara kolla att det inte är några differenser mellan tillverkare. Typ att någon har en annan teknik och liknande grejer. Som att använda en eicsonladdare till en nokiatelefon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Se i alla fall till att alltid köra med batterier som har samma kapacitet när du laddar - för annars är det risk att de med högre kapacitet aldrig blir fulladdade, om det inte är individuell avkänning i laddaren för varje batteri.

Link to comment
Dela på andra sajter

Se i alla fall till att alltid köra med batterier som har samma kapacitet när du laddar - för annars är det risk att de med högre kapacitet aldrig blir fulladdade, om det inte är individuell avkänning i laddaren för varje batteri.

Tack för påminnelsen, och det har jag tänkt på.

Det är två par i laddaren. Så man kan exempelvis ha två 2100 och två 850mha. Nästan lika bra som individuell för varje batteri.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...