Jump to content
Annons

Ett annat alternativ än autotune och melodyne.


Bluemoon

Recommended Posts

Någon som vet något röstkorrigeringsprogram som är överlägset dessa? Har sett en video där varje ord delas maaaassor av gånger och som man sedan "korrigerar". Vad kan det vara för program? Lätt väldigt proffsigt. Skulle vara intressant att veta. Är det melodyne tro? Efter att ha provad det så tycker jag att det mest delar upp ord för ord... Är ju inte helt hemma på Melodyne ännu dock då jag endast provad demoversion.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Sonars V-vocal och Melodyne är dom jag gillar bäst.

För tonhöjd och vibratokontroll är V-vocal och Melodyne bäst.

Känns inte alltid lätt att fixa alla timing problem i Melodyne (säket min ovana som användare) så då brukar jag "slå ut" sången på ett spår och redigera i en DAW istället.

Melodyne jobbar väldigt diskret så det är min favorit. Lättast att få ett resultat som låter naturligt.

Autotune var det längesedan jag jobbade med, så där vågar jag inte säga hur den är jämfört med de två ovan.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

morgonte (oregistrerad)

Jag har inte gjort det själv, men har för mig att man i Melodyne kan manuellt dela upp ett ord (en blob) i flera. Sen kan man redigera varje blob för sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte gjort det själv, men har för mig att man i Melodyne kan manuellt dela upp ett ord (en blob) i flera. Sen kan man redigera varje blob för sig.

Det är precis det jag menar, det där med att dela upp ett ord i flera "blobbar", är det någon speciell inställning? Det jag lyckades med att prova i demoversionen av melodyne var att dela upp ord för ord. Tack på förhand!

(Dr loop- jag har införskaffat Cakewalk 8 nu så jag ska ta mig en titt på v-vocal också😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är precis det jag menar, det där med att dela upp ett ord i flera "blobbar", är det någon speciell inställning? Det jag lyckades med att prova i demoversionen av melodyne var att dela upp ord för ord. Tack på förhand!

(Dr loop- jag har införskaffat Cakewalk 8 nu så jag ska ta mig en titt på v-vocal också😄

Man håller muspekaren strax ovanför blobben, och då blir det ett verktyg som ser ut som en "delning", dubbelklickar man där så delar man på "blobben"...

Det går även att välja "split"-verktyget i verktygsfältet, eller vad det nu kallas... Supersmidigt =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Man håller muspekaren strax ovanför blobben, och då blir det ett verktyg som ser ut som en "delning", dubbelklickar man där så delar man på "blobben"...

Det går även att välja "split"-verktyget i verktygsfältet, eller vad det nu kallas... Supersmidigt =)

Låter instressant. Måste nog ta o köpa pluggen istället för att böka med demon som man bara kan köra i en kvart.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Japp och det är supersmidigt.

Måste verkligen hålla med där, om man verkligen vill så går det att få sången helt perfekt även om den ligger en aning out of sync eller pitch. Låter naturligt också. Såklart ska man få "allt" bra från början i inspelningen, men om man inte har tid eller liknande så fungerar Melodyne totalt perfekt för dessa ändamål 😳

Redigerat av johle
Link to comment
Dela på andra sajter

fusk! 😉
Word! men melodyne är bäst utan tvekan av alla jag tittat på!

Japp! Precis lika mycket "fusk" som att använda midi och redigera med kvantisering o dyl (eller att göra punch-in och klippningar rullband, för de som har den läggningen), när man inte har spelat/sjungit helt perfekt från början... Alla gör ju allt perfekt direkt, eller hur... 😉🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter instressant. Måste nog ta o köpa pluggen istället för att böka med demon som man bara kan köra i en kvart.

Du kan få köpa melodyne solo av mig "begagnad" om du vill, bara messa.

Använder den inte så ofta nu förtiden eftersom cubase 5 har liknande (men inte lika bra) funktion inbyggd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp! Precis lika mycket "fusk" som att använda midi och redigera med kvantisering o dyl (eller att göra punch-in och klippningar rullband, för de som har den läggningen), när man inte har spelat/sjungit helt perfekt från början... Alla gör ju allt perfekt direkt, eller hur... 😉😆

Jag föddes till att fuska 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...