Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Kört Sonar 2.2 och Àr mycket nöjd. Jag tycker Sonar har en fantastiskt bra midiredigering som jag inte sett i nÄgra Cubaseprogram. Klart sÀmre Àr Sonars audioredigeringsmöjligheter. JÀmför med t ex Wavelab dÀr man bara klickar, drar och deletar om man vill ta bort ngt oönskat. Detta Àr betydligt mer omstÀndligt i Sonar. KÀnner ni till ngn sequencer som Àr den bÀst av tvÄ vÀrldar, nÀmligen smidig redigering bÄde för audio och midi?? Reason? Ableton? Logic? (verkar ogenomtrÀngligt svÄrt). Kan f ö inte fatta att Sonar inte förbÀttrar audiodelen i sina senaste versioner om man fÄr tro recensionen i senaste Studio.

Annons
Postat
Kört Sonar 2.2 och Àr mycket nöjd. Jag tycker Sonar har en fantastiskt bra midiredigering som jag inte sett i nÄgra Cubaseprogram. Klart sÀmre Àr Sonars audioredigeringsmöjligheter. JÀmför med t ex Wavelab dÀr man bara klickar, drar och deletar om man vill ta bort ngt oönskat. Detta Àr betydligt mer omstÀndligt i Sonar. KÀnner ni till ngn sequencer som Àr den bÀst av tvÄ vÀrldar, nÀmligen smidig redigering bÄde för audio och midi?? Reason? Ableton? Logic? (verkar ogenomtrÀngligt svÄrt). Kan f ö inte fatta att Sonar inte förbÀttrar audiodelen i sina senaste versioner om man fÄr tro recensionen i senaste Studio.

Jag tycker att sonars audio quantize och crossfading kan bli bĂ€ttre nĂ€r man redigerar otajta trummor. Är det sĂ„ att jag har fel och att det lĂ€tt kan utföras, tala gĂ€rna om hur.

Postat

De har ju en vĂ€ldigt smidig funktion för att skicka ivĂ€g ljudfiler till valfritt annat program: Markera bara ljudklippet du vill fixa till, vĂ€lj tools->Wavelab (eller annat valfritt audioredigeringsprogram du har pĂ„ listan) sĂ„ öppnas programmet och klippet. 😛

Jag tror helt enkelt inte att Cakewalk vill satsa resurser pÄ saker som folk ÀndÄ oftast anvÀnder ett annat program för att göra....

Postat

i senaste Sonarversionen har audiospÄrsredigering blivit betydligt smidgare. Kanske inte just att pilla med varje lite sampel, men att crossfadea/muta/osv enskilda och flera spÄr tillsammans. Kolla pÄ Sonars hemsida, de har en del videofiler som presenterar nya features.

Postat

Tack för bra tips! Har försökt editera wave-spĂ„r frĂ„n Sonar i Wavelab men inte lyckats fĂ„ programmen att "snacka" med varandra pĂ„ ett praktiskt sĂ€tt. Har dock inte anvĂ€nt tools osv som du beskriver Android. Men Ă€r det enkelt kan jag förstĂ„ ditt försvar för Sonar. Är det inte problem att lĂ€gga tillbaka det i Wavelab redigerade ljudspĂ„ret till Sonar igen? Ska kolla videofilmerna.

Postat
Är det inte problem att lĂ€gga tillbaka det i Wavelab redigerade ljudspĂ„ret till Sonar igen?

Nope. NĂ€r du Ă€r klar i Wavelab Ă€r det bara att stĂ€nga programmet. DĂ„ blir du frĂ„gad om du vill spara Ă€ndringarna, och det vill du. NĂ€r du kommer tillbaks till Sonar kĂ€nner den av att filen Ă€ndrats och frĂ„gar om du vill "uppdatera" för att fĂ„ med Ă€ndringarna, och dĂ„ Ă€r det bara att klicka "yes!"... SprĂ€ttlĂ€tt! 😎

Postat

Ahhh...Ă„hhh. Harvat i tvĂ„ Ă„r utan att veta detta!! JĂ€ddrar vilka arr det kunde ha blivit! Öh, öh...mĂ„ste ta en nypa luft. Återkommer!

Postat

Varit ute pÄ en liten cakewalk, tÀnk att fÄ vakna upp till en helt ny sonar-

morgon! Otroligt! Tusen tack!

Postat

AlltsÄ jag mÄste frÄga - vad Àr det ni tycker Àr svÄrt/omstÀndigt att göra i Sonar direkt?

- Att splitta ett audiospÄr gör man genom att trycka pÄ markera var splitten ska ske och sedan trycka "S".

- Ska man splitta flera gÄnger, ta fram "Cut"-verktyget genom att först trycka "C". Sen Àr det bara att klicka dÀr man vill splitta.

- Förkorta en inspelning - stÀll musen i början av klippet, vÀnsterklicka, dra-och-slÀpp

- Fade:a - stÀll musen i början av klippet i överkant (cursorn fÄr ett annat utseende), dra-och-slÀpp

M.m. Det som förvirrar mÄnga (tror jag) Àr att detta gÄr att göra direkt i "huvudfönstret" och inte i ett separat fönster. Det Àr bara att zooma in för att jobba pÄ sample-nivÄ.

Fördelen att göra det i Sonar (förutom snabbheten) Àr att man gör editeringar "ej destruktivt", dvs om jag klipper bort slutet pÄ en tagning och sedan kommer pÄ att jag tog bort för mycket kan jag helt enkelt förlÀnga tagningen till orginalstorlek igen.

Postat

det Àr jÀkligt snyggt att man kan kopiera nÄgra audiotakter och lÀgga senare. Sen vill man helt plötsligt ha med lite mer av det man kopierade, och dÄ Àr det bara att dra ut klippet, för allting Àr lÀnkat. Smart!

Postat

HÄller med och ju fler kortkommandon desto enklare samtidigt som jag kan sakna vissa funktioner i Wavelab. Nu fick jag ju veta hur man anvÀnder dessa i Sonar.

God Jul pÄ er!

Postat
Markera bara ljudklippet du vill fixa till, vĂ€lj tools->Wavelab (eller annat valfritt audioredigeringsprogram du har pĂ„ listan) sĂ„ öppnas programmet och klippet. 🙂

TyvÀrr kommer inte Wavelab upp i "tools" utan ett annat ljudprogram som ocksÄ Àr installerat. Skulle vilja ha Wavelab jag...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.