Jump to content
Annons

Triggning av trummor samt ljudbibliotek!


SvenTumba

Recommended Posts

Hej gott folk!

Nu har jag börjat komma igång mer på allvar med min projekt-studio. En platta är färdig och släppt och mer är på G, men...

Tycker att jag får till bra trumljud men är nu sugen på att bli bättre på att fixa och trixa (fuska om ni frågar mig haha) när det gäller att lägga till extra tryck i form av samplingar och blanda akustiska trummor med samplade ljud. Anledningarna är i stort sett dessa: Jag vill kunna få lite mer botten i trumspåren, få dom lite mer tydliga i attack och sitta bättre i mixen.

Egentligen är jag helt emot dessa moderna (speciellt metal...) produktioner där allt låter precis likadant, jag vill mer använda kunskapen till att få det där pyttelilla extra djupet och fläsket som det kan ge, men utan att det låter skrivmaskin och kulspruta om trumspåren...

Jag har Aptrigga pluggen och tycker att den funkar helt OK när det gäller enklare jobb. Drumagog verkar vara hysteriskt jobbig att arbeta med så den är jag inte så sugen på... Ljudbiblioteks mässigt så har jag Alesis D4 samplingar (en del virvlar och kaggar är OK) och en del ljud från Andy Sneap forumet.

I den här tråden vill jag kunna diskutera produkter (ljudbibliotek och triggpluggar och eller hårdvaru triggar som tex Alesis etc) och rent produktions mässigt hur man blir bättre (tips och trix).

Min studio består av följande grejer:

Trummor:

Sonor delite: 18" och 20" Baskaggar, 8" 10" 12" pukor, 14" och 16" golvpukor

Yamaha Maple Absolute Custom 18" baskagge, 10 " och 12" pukor, 14" golvpuka (lönn)

Premier: 22" Genista baskagge (björk)

Pearl 20" svin gammal rutten men go vintage kagge

Virvlar: Sonor Delite, Ludwig Supraphonic.

Cymbaler: blandat Sabian och Zildjian. Allt från AAX och HHX AA till Zildjian Constantinople.

Mickar:

Audix D6 baskagge

i5 virvel

D2 pukor

D4 golvpuka (i vissa fall baskagge)

ADX51 överhäng

Ljudkort:

Saffire Pro 26 I/O (2 stycken)

Dator:

PC från Ftech

Intel P45

Intel Core 2 Quad Q8200 (4x2.4Ghz/8Mb cache/1066Mhz FSB)

4Gb Dual DDR2 1066Mhz (max 16Gb)

HDD (system): 500Gb SATA-II 7200rpm 16Mb

HDD (Audio): 500Gb SATA-II 7200rpm 16Mb

Program:

Cubase 4.5

Plus en massa annat som är onödigt att nämna här...

Redigerat av SvenTumba
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ok, efter den lilla introduktionen kommer då frågorna! 😆

1. Vilka bibliotek tycker du är bäst och varför?

Jag sitter lite i valet och kvalet om man ska slanta ut för Steve Slater grejerna (som jag vet finns på många större produktioner) eller om Superior Drummer the metal foundry är något att ha.

2. Ska jag köra vidare på Aptrigga eller uppgradera till något annat?

Drumagog ska vara bra, men är det inte jobbigt att mecka med? Toontrack har väl något eget triggprogram också?

Vad använder du och varför?

3. Hur triggar du trummorna? Med hårdvara som tex Alesis D4 eller D5? Enbart med mjukvaruplugg?

Jag kör själv enbart med Aptrigga och har ingen annan modul eller liknande. Tycker det funkar bra, men är lite knepigt ibland. Ghost notes funkar dåligt för mig. Hur gör du?

4. Hur blandar du ljuden?

Jag har kört både det akustiska ljudet och det triggade ljudet på samma kanal. Man kan ju också skicka enbart det triggade ljudet till en kanal och komprimera för sig etc. Hur gör du och varför?

Kom igen och dela med er av er erfarenhet! Kan bli hur skoj som helst! 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag samlade ihop ett gäng olika pluggar och några triggmoduler, i en liten artikel i Kontrollrummets Wiki. Det finns kanske något som du inte känner till och som kan vara värt att testa?

När det gäller trumljud, så kör jag med Scarbee Imperial Drums, som är helt suveränt - men det finns inte längre i den skepnaden, så då kanske det kan vara idé att titta på BFD2 eller någon annan plugg med stort ljudbibliotek...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla, Claes, snabb som en vessla! 😆 Kul!

Läste Wikin och har koll på de flesta grejerna där, bra artikel med koncentrerat innehåll!

Det jag är sugen på att få koll på är mer i detalj hur olika Snubbar och Snubbelinor jobbar med det här med trumljudsersättning och biblioteken rent praktiskt och varför man tycker det eller det programmet/bilioteket är bäst...

BFD2 ska jag kolla upp...

Verkar vara så att inte många i Sverige kör med Slater grejerna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, efter den lilla introduktionen kommer då frågorna! 😆

1. Vilka bibliotek tycker du är bäst och varför?

Jag sitter lite i valet och kvalet om man ska slanta ut för Steve Slater grejerna (som jag vet finns på många större produktioner) eller om Superior Drummer the metal foundry är något att ha.

2. Ska jag köra vidare på Aptrigga eller uppgradera till något annat?

Drumagog ska vara bra, men är det inte jobbigt att mecka med? Toontrack har väl något eget triggprogram också?

Vad använder du och varför?

3. Hur triggar du trummorna? Med hårdvara som tex Alesis D4 eller D5? Enbart med mjukvaruplugg?

Jag kör själv enbart med Aptrigga och har ingen annan modul eller liknande. Tycker det funkar bra, men är lite knepigt ibland. Ghost notes funkar dåligt för mig. Hur gör du?

4. Hur blandar du ljuden?

Jag har kört både det akustiska ljudet och det triggade ljudet på samma kanal. Man kan ju också skicka enbart det triggade ljudet till en kanal och komprimera för sig etc. Hur gör du och varför?

Kom igen och dela med er av er erfarenhet! Kan bli hur skoj som helst! 🙁

Trummässigt är du ju välförsedd, Delites låter ju kanon!

1. Jag kör Superior 2, och hittar ingen anledning att ge mig in på nåt annat, egentligen. Metal Foundy låter skitbra, precis som NY studios 2.

Jag blandar hejvilt.

Använder iofs lite Addictive Drums lite, framför allt just för sound replacement. De ljuden är lixom färdigskruvade.

2. Bra fråga. Jag kör Logic på Mac, och där är det väldigt enkelt. Jag använder inget annat triggprogram.

3. Enbart mjukvara, förutom live, då jag (väldigt ibland) kan trigga bastrumman med en Roland TD-10.

4. Blanda! Jag brukar göra lite olika, men det beror på vad man är ute efter. Jag har vid nåt tillfälle tagit bort orginalvirveln för att bara höra triggen, men det är sällan.

Det är gött att höra livet från trumsetet.

Men, jag kör de olika ljuden på olika kanaler. Har vid inspelning kört så mycket som 4 mickar på virveln, plus trigg, och alla får en egen kanal, så testar man vad som låter bäst!

Hej Hopp!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 - Det beror på vad du ska vill ha för sound. Jag använder mig oftast av BFD 2 eftersom det låter så otroligt natrutroget. Annars kan du klippa ut ett fett virvelslag ur en låt och lägga på, typ slaget i början av Misery Business med Paramore. Då får du ganska snabbt ett fetare ljud men varje slag låter likadant. Typ som i den (enligt mig) frukntasvärda trumproduktionen av Takida.

2 & 3 - Jag triggar med Logic så jag kan inte svara på om du ska uppgradera till något annat. Du ska använda något program som fungerar för dig helt enkelt. Om du är nöjd med det du har finns det ingen anledning att lära in ett nytt program.

4 - Det är väldigt olika. Nu håller jag på med en rockproduktion och då har jag triggat Baskaggen. Då mixade jag fram djupet i den inspelade trumman och mixade fram klicket från samplingar. En annan metal produktion som jag gjorde så mixade jag fram klicket ur den riktiga trumman och la på en dance trumma för att få ett rejält tryck där nere. Ibland fungerar det ena bättre och ibland är det bättre med det andra. Var bara noga med att ljuden inte flammar eller att de är felfasade mot varandra.

Jag brukar skicka alla baskaggar till en grupp. samma med virvel (både över och underskin). Pukor och cymbaler brukar få en varsin kanal och sedan skickar jag alla resterande kanaler och de tidigare nämnda gruppkanalerna till en gemensam trumkanal. Sedan gör jag en till gruppkanal som får samma input som trumkanalen och komprimerar den ena riktigt rejält och blandar upp de två trumkanalerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Coolers! Tack för alla svar! Det här kan ju bli en liten guldgruva för alla som gillar mecka trumljud! 😆

Just det Woollie nämnde "var försiktig så att inte ljuden flammar" Det har jag haft lite krångel med. Jag löste det genom att kolla in Wav filen på ljudet jag triggade och det visade sig att ljudet var inte klippt precis i början. En liten liten bit av ljudet var i början ehh tyst. Jag klippte det lite tajtare och då funkade det bättre.

MEN jag får ibland känslan av att det flammar även när jag använder ljud jag vet är "schssyt" klippta. Vad kan felet vara och hur lösa?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...