Jump to content
Annons

Kopiera musik från stängd cd.


Tormentor

Recommended Posts

Vilket program är enklast att använda när Lasse/Stina 20 år kommer med sin stängda cd skiva med den egna låten som de vill lägga sång på?

Pro tools kan ju importera wavefiler direkt men vilket program ska jag använda för att kopiera musiken från en stängd musik cd?

Har musicmatch try out version nu men den suger..

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Vilket program är enklast att använda när Lasse/Stina 20 år kommer med sin stängda cd skiva med den egna låten som de vill lägga sång på?

Pro tools kan ju importera wavefiler direkt men vilket program ska jag använda för att kopiera musiken från en stängd musik cd?

Har musicmatch try out version nu men den suger..

Ehh....vaaaa? 😄

Vad menar du med stängd CD?

När man stänger en CD i ett bränningsprog så betyder det att du inte kan lägga in ytterliggare spår på den CD'n sen.

Menar du kopieringsskyddad CD eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)

Han menar "hur rippar jag en audio-cd"?

Eller hur?

Finns massor av program. Till och med Windows Media Player kan rippa skivor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det förresten nåt bra ripparprogram som visar översikt över hela skivan med vågformer? Exact Audio Copy är ju annars bra, men jag hittade inte den funktionen...

Sen vette tusan vad grabben menar med stängd... han kan ju knappast mena kopieringsskydd om det handlar om egna låtar på bränd skiva. Och om skrivsessionen är stängd eller inte spelar väl ingen roll? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

Wavelab öppnar ganska många köpe-CD med de nya kopieringsskydden.

I värsta fall får man spela CD:n och spela in den analogt.

Men angående Lasse och Stina, 20 år, så:

OM cd:n är stängt så är den stängd och det går inte att "lägga på" sång på den cd:n, ju.

//nemo

Redigerat av captain nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

Min tolkning av problemet är att någon kommer med en CD med ljudspår och vill troligen trycka in ett sångpålägg på CD:n.

Och det går ju kanske om inte sessionen är stängd eller om det är en RW-skiva, men om sessionen inte är stängd så kanske skivan inte går att spela?!?..

Läs in spåren i valfritt studioprogram och lägg på sången och sedan bränner ni ner den på en ny CD. En CD kostar typ 5 spänn, så det borde inte vara något problem, eller har jag missuppfattat problemet?

//nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

Shit, vilken debatt det blev! ☺️

Låt säga att jag vill importera en musikbakgrund in i pro tools från cdn.

(Lasse och Stina ska därefter lägga på sin sång)

Inga problem om det är en data cd, då är det bara att importera wave spåren.

MEN om Lasse och Stina kommer med en stängd cd funkar inte detta.

(Stängd = Stängs session för så att den fungerar i cd spelaren)

Hur går jag då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Stängd eller öppen dataskiva kvittar - åtminstone om du importerar till mer kompetenta program... 😛

Nåja - skämt åsido. För en tid sedan skulle jag med en kompis' låtar till Mastering - och hade då en bränd dataskiva (självklart stängd skiva eftersom inget mer skulle läggas på skivan) med låtarna i 24-bit/44.1kHz - och i Masteringstudions ProTools-system var det inga problem att plocka in låtarna därifrån...

...eller är det en audioskiva du menar? Därifrån kan du också plocka in vilket spår som helst i exempelvis Wavelab - och det borde väl fungera lika lätt i ProTools...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag fattat saken rätt så är cd´n alltså en audio-cd.😛 Alltså måste ni "rippa".

Ett alldeles utmärkt program (dessutom gratis) för detta är CDex.

Finns att ladda ned här:

http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=567

ca: 2Mb

Link to comment
Dela på andra sajter

- eller menar du att du skulle lägga in sången på samma skiva? Är den stängd, så är det inte möjligt att göra, utan du får vackert offra en hel femma på en ny CDR och bränna ner allt på den i stället...

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)

Jaha, hur många gånger ska ni fråga och svara samma sak?

Herregud.

Trådskaparen fattar fortfarande inte vad en "stängd" skiva är. Grattis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Så så.... Lugna och fina nu va? Det är ju snart JUL :rolleyes:

Just!

Då kan Tormentor önska sig en öppen skiva av tomten ju.

Eller en PT manual.

Eller så kan Lasse & Stina önska sig någon som fattar det där med audiospår & inspelning...

God Jul

Link to comment
Dela på andra sajter

Många stöddiga svar på en så enkel, men lite otydlig, fråga. Jag kan inte PT, men funktionen Tormentor vill ha är 'extract from audio-cd'. Eller rippa som Nattis kallar det.

Igen då.

Om jag fattat saken rätt så är cd´n alltså en audio-cd.😲 Alltså måste ni "rippa".

Ett alldeles utmärkt program (dessutom gratis) för detta är CDex.

Finns att ladda ned här:

http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=567

ca: 2Mb

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

😄

Shit va vissa hugger..herre gud.

Det blev en hel del missförstånd på den frågan men tack iaf.

Till Brojd:

Tack för all hjälp!

"Stina" och "Lasse" blev nöjda och mixar plattan i Vancover med Mike F.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...