phantasia Postat 2 september 2009 Postat 2 september 2009 Hej! Schyst forum jag hittade đł Jag har köpt en Sennheiser 441 som jag tĂ€nkte anvĂ€nda för inspelning av akustisk gitarr samt sĂ„ng. Köpte Ă€ven en Lexicon Alpha, USB-ljudkort utan fantommatning och trodde det skulle rĂ€cka, men mĂ€rker att ljudet blir lite klent för gitarren. SĂ„ngen funkar bra. Exempel pĂ„ gittaren: Test__2_.mp3 Vad bör jag göra? LĂ€mna tillbaka ljudkortet och köpa ett ljudkort med fantommatning, eller köpa en mickpreamp? Vilken skulle ni rekommendera i sĂ„ fall? Pris under 2000 kr... Tack för hjĂ€lpen!
Fertan Postat 2 september 2009 Postat 2 september 2009 441 Àr dynamisk, sÄ det har inget med fantommatning att göra. Preampen i ljudkortet Àr helt enkelt för klen! SÄ antingen köper du en preamp, eller sÄ byter du in kortet mot ett nytt ljudkort med kraftigare inbyggd preamp och fantommatning(för framtida projekt ifall du vill köpa en mik som krÀver fantommatning).
DieHard (oregistrerad) Postat 2 september 2009 Postat 2 september 2009 Tja man fÄr det man betalar. I den prisklassen blir det inte sÄ mycket bÀttre Àn sÄ hÀr. Det enda att göra Àr som Fertan föreslagit.
Anders F Postat 2 september 2009 Postat 2 september 2009 Spelade in en akgit med dynamisk mick bara för att se sjĂ€lv. La Ă€ven fler spĂ„r (för att se hur detta pĂ„verkar brusnivĂ„n), allt med samma dynamiska mick. TĂ€nkte det kunde vara kul att höra iaf just ljudkvalitĂ©n. Dock sĂ„ slĂ€ngde jag bara upp allt i samma rum som min dator, interface osv sĂ„ det Ă€r en hel del flĂ€ktar gĂ„ng vilket hördes. TyvĂ€rr đ Sedan sjöng jag fast jag sjunger som en krĂ„ka! Men det Ă€r bara bara för att fĂ„ mer spĂ„r med samma mick, sĂ„ hspy inte av sĂ„ngen, det har jag redan gjort đ Inget mixat utom en deesser och ett högpassfilter. Samt stĂ€llt lite nivĂ„er och en panoreringen pĂ„ det. http://www.speedyshare.com/276360514.html Signalkedajn dĂ„ Ăr en sketen Ibanez strĂ„lstrĂ€ngad som kanske Ă€r vĂ€rd idag max 2000kr kan jag tĂ€nka mig - Shure sm57 - Neve1073 DPA - Digi96 - Pro Tools MVH Anders
phantasia Postat 2 september 2009 TrĂ„dstartare Postat 2 september 2009 Spelade in en akgit med dynamisk mick bara för att se sjĂ€lv. La Ă€ven fler spĂ„r (för att se hur detta pĂ„verkar brusnivĂ„n), allt med samma dynamiska mick. TĂ€nkte det kunde vara kul att höra iaf just ljudkvalitĂ©n. Dock sĂ„ slĂ€ngde jag bara upp allt i samma rum som min dator, interface osv sĂ„ det Ă€r en hel del flĂ€ktar gĂ„ng vilket hördes. TyvĂ€rr đ Sedan sjöng jag fast jag sjunger som en krĂ„ka! Men det Ă€r bara bara för att fĂ„ mer spĂ„r med samma mick, sĂ„ hspy inte av sĂ„ngen, det har jag redan gjort đ Inget mixat utom en deesser och ett högpassfilter. Samt stĂ€llt lite nivĂ„er och en panoreringen pĂ„ det. http://www.speedyshare.com/276360514.html Signalkedajn dĂ„ Ăr en sketen Ibanez strĂ„lstrĂ€ngad som kanske Ă€r vĂ€rd idag max 2000kr kan jag tĂ€nka mig - Shure sm57 - Neve1073 DPA - Digi96 - Pro Tools MVH Anders Gitarren lĂ€t ju riktigt bra. Fyllig och fin. Har du preamp + ljudkort eller bara ljudkort med inbyggd preamp? Sen vet jag inte vad desser och högpassfilter Ă€r ^^. NĂ„got man lĂ€gger till i cubase antar jag.
Anders F Postat 2 september 2009 Postat 2 september 2009 (redigerat) Gitarren lĂ€t ju riktigt bra. Fyllig och fin. Har du preamp + ljudkort eller bara ljudkort med inbyggd preamp? Sen vet jag inte vad desser och högpassfilter Ă€r ^^. NĂ„got man lĂ€gger till i cubase antar jag. Jag kör med en extern pre amp - rĂ€tt dyr sĂ„dan, men det finns mycket billigare som gör jobbet lika bra. Dock inte min Focusrite Octopre LE. Vet jag försökte spela in akgitarr med den en gĂ„ng och en sm57, och det gillade jag inte. Tyckte man fick ge sĂ„ mycket gain och ljudet blev rĂ€tt platt. Ska snart fĂ„ testa Line Audios 8mp pĂ„ jobbet. Har rĂ€tt stora förhoppningar pĂ„ den, med tanke pĂ„ hur mycket mick jag tycker man fĂ„r för pengarna nĂ€r det gĂ€ller deras CM3. Deesser tar hand om s-ljuden pĂ„ rösten och högpassfiltret tar bort lite bas. Tog bort frĂ„n 92HZ pĂ„ git med 6db/oktav. Mitt tips till dig skulle vara för gitarren Line audio CM3 istĂ€llet, och en pre amp med fantommatning. SĂ„ kan du ha 441:an till sĂ„ngen đ MVH Anders Redigerat 2 september 2009 av Gizmozis
Anders F Postat 2 september 2009 Postat 2 september 2009 (redigerat) HÀr kommer samma gitarr, ungefÀr samma mickplacering, samt ett högpassfilter som pÄ förra, fast med line audio CM3 som jag rekommenderade till dig http://www.speedyshare.com/306389370.html MVH Anders EDIT: BÄda mickarna i mono http://www.speedyshare.com/717503253.html Redigerat 2 september 2009 av Gizmozis
Anders F Postat 2 september 2009 Postat 2 september 2009 Jag ger dig en sista fil att lyssna pĂ„. Detta tack vare att diskanen Ă€r ju otroligt viktig i ackeguran om du ska ha ett modernt rock/pop sound. FörstĂ„r dock inte varför, lĂ„ter ju inte gitarr lĂ€ngre đ Men iaf, jag gjorde en snabbmix med CM3:orna för att fĂ„ till ett lite mer modernt ackeljud. http://www.speedyshare.com/166804585.html Anledningen att jag rekommenderar dig just dessa cm3:or Ă€r för att jag tror det blir billigare för dig Ă€n att gĂ„ och köpa en bra pre amp. En frĂ„ga, har du möjlighet att byta in ditt ljudkort och fĂ„ ett med fantommatning? DĂ„ skulle jag inte tveka att lĂ€gga ut 995kr pĂ„ en cm3:a för ackeguran. Annars kan man köpa fantommatning separat ocksĂ„ har jag sett nĂ„gon stans. MVH Anders
hegobald Postat 2 september 2009 Postat 2 september 2009 Med Phantasia! Problemet med din inspelning har varken med micken eller ljudkortet att göra.. Det Àr bakgrundsljudet som Àr problemet efter vad jag kan höra.. AlltsÄ ditt rum som du spelar in i..
phantasia Postat 3 september 2009 TrĂ„dstartare Postat 3 september 2009 Jag ger dig en sista fil att lyssna pĂ„. Detta tack vare att diskanen Ă€r ju otroligt viktig i ackeguran om du ska ha ett modernt rock/pop sound. FörstĂ„r dock inte varför, lĂ„ter ju inte gitarr lĂ€ngre đ Men iaf, jag gjorde en snabbmix med CM3:orna för att fĂ„ till ett lite mer modernt ackeljud. http://www.speedyshare.com/166804585.html Anledningen att jag rekommenderar dig just dessa cm3:or Ă€r för att jag tror det blir billigare för dig Ă€n att gĂ„ och köpa en bra pre amp. En frĂ„ga, har du möjlighet att byta in ditt ljudkort och fĂ„ ett med fantommatning? DĂ„ skulle jag inte tveka att lĂ€gga ut 995kr pĂ„ en cm3:a för ackeguran. Annars kan man köpa fantommatning separat ocksĂ„ har jag sett nĂ„gon stans. MVH Anders Jag frĂ„gar Ă„terförsĂ€ljaren nu om jag kan byta till ett ljudkort med fantommatning. Annars fĂ„r jag helt enkelt köpa till en förstĂ€rkare. Funderar pĂ„ denna + cm3:an: http://www.emusic.se/default.asp?do=&t...&info=14067 Som jag förstĂ„r det kör du med tvĂ„ cm3:or och tar in ett stereoljud, Ă€r det att rekommendera? Det lĂ„ter riktigt nice. Med Phantasia! Problemet med din inspelning har varken med micken eller ljudkortet att göra.. Det Ă€r bakgrundsljudet som Ă€r problemet efter vad jag kan höra.. AlltsĂ„ ditt rum som du spelar in i.. Jag har micken 30-40 cm ifrĂ„n gitarren. NĂ€r jag har den <10cm ifrĂ„n blir basen extrem men ljudet kĂ€nns Ă€ndĂ„ klent i de högre tonerna. Tror jag behöver en förstĂ€rkare eller ett nytt starkare ljudkort för att fĂ„ upp volymen. Har vilket fall som helst inget bĂ€ttre rum. 3x4 meter med hĂ„rda vĂ€ggar ska vĂ€l funka?
Anders F Postat 3 september 2009 Postat 3 september 2009 (redigerat) Jag frĂ„gar Ă„terförsĂ€ljaren nu om jag kan byta till ett ljudkort med fantommatning. Annars fĂ„r jag helt enkelt köpa till en förstĂ€rkare. Funderar pĂ„ denna + cm3:an:http://www.emusic.se/default.asp?do=&t...&info=14067 Som jag förstĂ„r det kör du med tvĂ„ cm3:or och tar in ett stereoljud, Ă€r det att rekommendera? Det lĂ„ter riktigt nice. Jag har micken 30-40 cm ifrĂ„n gitarren. NĂ€r jag har den <10cm ifrĂ„n blir basen extrem men ljudet kĂ€nns Ă€ndĂ„ klent i de högre tonerna. Tror jag behöver en förstĂ€rkare eller ett nytt starkare ljudkort för att fĂ„ upp volymen. Har vilket fall som helst inget bĂ€ttre rum. 3x4 meter med hĂ„rda vĂ€ggar ska vĂ€l funka? Hejsan Jag kör med en CM3:a, men jag dubbar gitarren. AlltsĂ„ spelar in samma sak en gĂ„ng till och panorerar de tvĂ„ spĂ„ren. Vanligt i viss pop/rock musik dĂ€r kompet Ă€r lite enformigt đ Men innan du köper nĂ„got sĂ„ tycker jag du ska frĂ„ga i affĂ€ren om det Ă€r OK att du testar innan du bestĂ€mmer dig för att vara sĂ€ker pĂ„ att detta löser ditt problem. Dom brukar inte vara allt för sura med det enligt min erfarenhet. NĂ€r du spelar in din gitarr nu, fĂ„r du ge mycket gain pĂ„ din pre amp? Kan sĂ€ga att nĂ€r jag spelade in med sm57:an ca 2-3dm ifrĂ„n 12:bandet riktat mot ljudhĂ„let sĂ„ fick jag kanske ge ca 30-40% gain, pĂ„ ett ungefĂ€r. MVH Anders EDIT: NĂ€r det gĂ€lelr bruset sĂ„ tĂ€nker jag ocksĂ„ att det borde inte vara sĂ„ mycket brus frĂ„n rummet iaf, Ă€ven med datorn dĂ€r osv. DĂ„ min inspelning Ă€r gjord i ett obehandlat rum, med dator, interface, pre amp igĂ„ng vilket man hör tydligt nĂ€r man lyssnar i rummet. Redigerat 3 september 2009 av Gizmozis
phantasia Postat 3 september 2009 TrĂ„dstartare Postat 3 september 2009 Hejsan Jag kör med en CM3:a, men jag dubbar gitarren. AlltsĂ„ spelar in samma sak en gĂ„ng till och panorerar de tvĂ„ spĂ„ren. Vanligt i viss pop/rock musik dĂ€r kompet Ă€r lite enformigt đ Men innan du köper nĂ„got sĂ„ tycker jag du ska frĂ„ga i affĂ€ren om det Ă€r OK att du testar innan du bestĂ€mmer dig för att vara sĂ€ker pĂ„ att detta löser ditt problem. Dom brukar inte vara allt för sura med det enligt min erfarenhet. NĂ€r du spelar in din gitarr nu, fĂ„r du ge mycket gain pĂ„ din pre amp? Kan sĂ€ga att nĂ€r jag spelade in med sm57:an ca 2-3dm ifrĂ„n 12:bandet riktat mot ljudhĂ„let sĂ„ fick jag kanske ge ca 30-40% gain, pĂ„ ett ungefĂ€r. MVH Anders EDIT: NĂ€r det gĂ€lelr bruset sĂ„ tĂ€nker jag ocksĂ„ att det borde inte vara sĂ„ mycket brus frĂ„n rummet iaf, Ă€ven med datorn dĂ€r osv. DĂ„ min inspelning Ă€r gjord i ett obehandlat rum, med dator, interface, pre amp igĂ„ng vilket man hör tydligt nĂ€r man lyssnar i rummet. Okej. Jag frĂ„gade Ă„terförsĂ€ljaren via mail och han rekommenderade att jag köpte en mickpreamp. I ljudklippet ovan har jag 100% gain med micken 4 dm frĂ„n gitarren riktat mot hĂ„let. Men sen Ă€r ju mikrofonen dynamisk ocksĂ„. Men ska som sagt köpa en CM3 ocksĂ„ sĂ„ den setupen bör ju vara tillrĂ€cklig. Nu har jag en sĂ€ng och en soffa i mitt inspelningsrum, förstör det mycket?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.