Jump to content
Annons

Får inget ljud i Pro tools och hittar inte alla ingångar på ljudkortet.


sLk

Recommended Posts

Tjena.

Nyss fått hem Pro tools 8 och ett M-audio 2626 firewire ljudkort.

Va på en liten utbildning om pro tools i början på sommaren och skrev upp en massa bra saker, klantig som man är har jag tappat bort pappret.

Kommer i princip ihåg grunderna, men när jag lägger till ett ljudspår hittar jag bara 2 gångar på mitt ljudkort som har 8, får inte nått ljud när jag spelar upp och innan fick jag inte ens signal på 1an. Provade lägga in ett mp3 spår och spelade det, visar att det spelar men får inte ut nått ljud. La ett master track och fick ljud på det också men inget ut i lurarna eller monitorerna. Någon som har en aning om vad det är?

Har printat lite i programmet så det kanske underlättar lite att se. Mvh Jimmy

http://img181.imageshack.us/i/proouk.jpg/

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Tjena.

Nyss fått hem Pro tools 8 och ett M-audio 2626 firewire ljudkort.

Va på en liten utbildning om pro tools i början på sommaren och skrev upp en massa bra saker, klantig som man är har jag tappat bort pappret.

Kommer i princip ihåg grunderna, men när jag lägger till ett ljudspår hittar jag bara 2 gångar på mitt ljudkort som har 8, får inte nått ljud när jag spelar upp och innan fick jag inte ens signal på 1an. Provade lägga in ett mp3 spår och spelade det, visar att det spelar men får inte ut nått ljud. La ett master track och fick ljud på det också men inget ut i lurarna eller monitorerna. Någon som har en aning om vad det är?

Har printat lite i programmet så det kanske underlättar lite att se. Mvh Jimmy

http://img181.imageshack.us/i/proouk.jpg/

Provade ljudkortet i Sequel 2 och hittade alla 8 ingångar, funkade att spela in men får inget ljud ut..

post-14872-1251904719_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej hopp.

Jag har samma ljudkort som du. Har du kollat i ljudkortets programvarumixer (Applications/M-Audio ProFire) att du har;

- Rätt antal mjukvarureturer

- Rätt ordning på ingångarna? PT kan bara använda 18 av kanalerna in och ut, så dra ingångarna i den ordning du vill att Pro Tools ska komma åt dem.

- Signal in i mixern från Pro Tools? Om du i ProFire-mixern väljer att två kanaler ska vara Software returns 1 och 2, får du då signaler in på mätarna?

- Valt rätt utgångar? I PF-routern kan du välja att t.ex. utgång 1-2 ska vara software returns 1-2 direkt (PF-mixern påverkar inte, allt går direkt från Pro Tools/iTunes/Sequel/whatever) eller mixer out (PF-mixern bestämmer vad du hör).

- Master volume-ratten är ställd på någon rimlig nivå om du ställt in att den ska kontrollera utgångar (görs även det i ProFire-programmet)?

Kolla hur det är ställt med outputs i Pro Tools också. Nu visade du bara input.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

det ser ut som att din input/output setup i ProTools är felinställd. Vad händer om du bara klickar på default? Alternativt får du göra egna "paths"...

När jag tryckte defult kom alla in portarna upp, så det funkar kalas 😄

Nu ska jag bara få ut ljudet också, funkade inte med default där inte ;(

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...