Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena!

Har blivit dags att införskaffa ny dator för att kunna klara av allt mina studier krÀver. Pluggar nÀmligen musikproduktion och behöver dÀrför en vettig dator att spela in/mixa pÄ. Har redan en mbox 2 som funkar mycket bra.

Jag sitter pÄ 8000 spÀnn, morsan ska till USA och har möjlighet att införskaffa en macbook 2.13 ghz processor och 4 gb ram för dom pengar jag har.

Men om jag bestÀller ett ihopplock av delar till en pc, sÄ fÄr jag betydligt bÀttre grejer (iaf pÄ pappret) för samma pengar.

Och nu till mitt dilemma. Skolans studio's kör mac. SÄ kommer lÀra mig allt i mac.

SÄ.. Hur lÄngt skulle en sÄdan macbook hÄlla ? Klarar den stora projekt?

Vill bara ha nĂ„gon att bolla mina idĂ©er med, sĂ€g gĂ€rna vad ni tycker om mac respektive pc's prestanda. Är datorerna sĂ„ bra som det stĂ„r att dom Ă€r?

MVH Rasmus

Annons
Postat
  ralleman sa:
Tjena!

Har blivit dags att införskaffa ny dator för att kunna klara av allt mina studier krÀver. Pluggar nÀmligen musikproduktion och behöver dÀrför en vettig dator att spela in/mixa pÄ. Har redan en mbox 2 som funkar mycket bra.

Jag sitter pÄ 8000 spÀnn, morsan ska till USA och har möjlighet att införskaffa en macbook 2.13 ghz processor och 4 gb ram för dom pengar jag har.

Men om jag bestÀller ett ihopplock av delar till en pc, sÄ fÄr jag betydligt bÀttre grejer (iaf pÄ pappret) för samma pengar.

Och nu till mitt dilemma. Skolans studio's kör mac. SÄ kommer lÀra mig allt i mac.

SÄ.. Hur lÄngt skulle en sÄdan macbook hÄlla ? Klarar den stora projekt?

Vill bara ha nĂ„gon att bolla mina idĂ©er med, sĂ€g gĂ€rna vad ni tycker om mac respektive pc's prestanda. Är datorerna sĂ„ bra som det stĂ„r att dom Ă€r?

MVH Rasmus

Prestandan kan du jÀmföra rakt av dÄ det inte Àr skillnad pÄ komponenter som CPU, RAM, HD etc, en C2D Àr en C2D bÄde i en Mac och en PC...

Postat

Mac eller PC Ă€r ju skit samma. FrĂ„gan Ă€r ju vad din skola kommer att köra pĂ„ för daw? Är det Logic sĂ„ ska du slĂ„ till pĂ„ Mac. Kör dom Cubase eller annat sĂ„ kvittar det var du kör pĂ„, sĂ„ lĂ€nge det finns till bĂ„da plattformarna.

Men det du vinner pÄ att köpa mac Àr osx, apples operativsystem. MS kommer inte i nÀrheten av osx.

Dessutom sÄ kan du köra windows pÄ din mac om du kÀnner för det.

Om du vÀljer att köra PC sÄ se till för tusan att det INTE Àr Vista installerat pÄ den. Se till att det Àr Windows 7 (som Àr nog det största plÄstret i ms historia) eller XP som idag pÄ musikdatorer verkar funka bÀst!

Postat

Dom kör Pro Tools i skolan precis som jag har hemma, sÄ det Àr alltid ett plus.

Windows 7 slÀpps i slutet av oktober va?

Hur bra funkar det egentligen med XP? Man kan vĂ€l fĂ„ ut max 3 GB minne? Men det kanske rĂ€cker till ganska stora projekt? Kör XP nu och det fungerar ju underbart, trots min dĂ„liga dator! 😛

MVH Rasmus

Postat

Och ska man tÀnka framÄt tror jag att andelen macar kommer öka inom musikbranschen framöver. Detta pÄ grund av att Logic (som Àr ett av de mest etablerade inspelningsprogrammen i Sverige) bara finns för Mac, att priskillnaderna mellan Apple och andra datortillverkare minskat pÄ senare Är, att OSX piskat Windows bakdel som musik-OS under Vista-eran - ett misslyckande som kommer ta Microsoft Ätskilliga Är att reparera.

maart (oregistrerad)
Postat (redigerat)

jag förstÄr inte riktigt varför sÄ mÄnga klankar ner sÄ pÄ Vista. Det kanske krÄnglade i början, det vet jag inte. Har kört det pÄ min laptop sen midsommar ungefÀr och har inte haft nÄgra problem med det, om man lÀr sig stÀnga av vissa funktioner och 'tweaka' det rÀtt. jag kör Home Premium 32-bitars. Tycker det gÄr stabilt och har inga problem med drivrutiner eller inkompatiblitet. Precis som XP. Det Àr möjligt att OSX Àr bÀttre nu för tiden men nÀr jag försökte lÀra mig köra mac pÄ min förrförra skola (hösten-06 till vÄren-07) trivdes jag inte alls i den miljön. Dessutom var dom datorerna otroligt slöa.

Vill inte att detta ska bli ett Mac vs. Pc-inlÀgg utan menar bara att det allra viktigaste Àr att man trivs med, och förstÄr sitt OS.

Edit: stava...

Redigerat av maart
DieHard (oregistrerad)
Postat
  joachime sa:
Och ska man tÀnka framÄt tror jag att andelen macar kommer öka inom musikbranschen framöver. Detta pÄ grund av att Logic (som Àr ett av de mest etablerade inspelningsprogrammen i Sverige) bara finns för Mac, att priskillnaderna mellan Apple och andra datortillverkare minskat pÄ senare Är, att OSX piskat Windows bakdel som musik-OS under Vista-eran - ett misslyckande som kommer ta Microsoft Ätskilliga Är att reparera.

ÖnsketĂ€nkande? Är knappast sĂ„ mĂ„nga som kommer gĂ„ över till mac bara för att fĂ„ anvĂ€nda Logic. Det Ă€r ju inte bĂ€ttre eller sĂ€mre Ă€n nĂ„gon annan DAW.

Postat
  ralleman sa:
Dom kör Pro Tools i skolan precis som jag har hemma, sÄ det Àr alltid ett plus.

Windows 7 slÀpps i slutet av oktober va?

Hur bra funkar det egentligen med XP? Man kan vĂ€l fĂ„ ut max 3 GB minne? Men det kanske rĂ€cker till ganska stora projekt? Kör XP nu och det fungerar ju underbart, trots min dĂ„liga dator! 😆

MVH Rasmus

Hej Rasmus

NĂ€r det gĂ€ller pro tools sĂ„ Ă€r plattformen identiskt pĂ„ MAC som PC. Det som skiljer Ă€r ju vissa tangentbordskommandon som man kan bli nojig pĂ„ ibland 😛

Det viktiga om du vill ha en PC Àr dock att kolla upp alla delar i den och se sÄ den Àr 100% kompatibel med pro tools. Kompatibilitetslista finns pÄ digidesigns hemsida.

Lycka till i nya skolan nu!

MVH

Anders

Postat
  DieHard sa:
ÖnsketĂ€nkande? Är knappast sĂ„ mĂ„nga som kommer gĂ„ över till mac bara för att fĂ„ anvĂ€nda Logic. Det Ă€r ju inte bĂ€ttre eller sĂ€mre Ă€n nĂ„gon annan DAW.

Inte alls. Jag önskar att det finns Ätminstone tvÄ jÀmlika operativsystem som hela tiden tÀvlar om att ligga steget före de andra. Jag hoppas att Windows 7 blir en vÀrdig motspelare till Snow Leopard.

Om man kollar runt i medelstora till stora studios i Sverige idag ser man att de anvÀnder Logic och/eller Pro Tools. Jag tror att mÄnga mindre studios (och mindre etablerade tekniker) just dÀrför kommer att vÀlja OSX som plattform.

Postat
  KillwithSkill sa:
Mac eller PC Àr ju skit samma. FrÄgan Àr ju vad din skola kommer att köra pÄ för daw?

:rolleyes:

Logic eller Cubase Àr i princip skit samma, det du kommer lÀra dig i skolan Àr överförbart mellan alla stora daws.

Dessutom: Det Àr svÄrt att hitta "billiga" program till mac.

Postat

Joachime har helt rÀtt.

Logic och Pro Tools Àr störst i Sverige.

Men man bör tÀnka pÄ att det finns mÄnga Logictalibaner i detta land.

Logic Àr inte lika populÀrt i mÄnga andra lÀnder.

Mac OSX Àr klart bÀttre Àn allt frÄn Windows men Logic Àr fortfarande nerlusat

av buggar och div. stabilitetsproblem. Apples support och uppdateringsfrekvens Àr ett skÀmt.

Man kan inte rÀkna med att allt kommer att fungera pÄ Mac bara för att OSX Àr bra.

SĂ€ger jag som gillar Mac.

Mvh Omni

Postat

Tack för alla svar!

Jag tror att det lutar Ät PC just nu, och hÄller tummarna för Windows 7.

Men jag kanske Àndrar mig pÄ onsdag nÀr vi har vÄran första pro tools lektion pÄ mac :rolleyes:

MVH Rasmus

Postat
  ralleman sa:

TÀnk dÄ pÄ att du fÄr ett engelskt tangentbord dÄ utan Ä À och ö.

Postat
  spaceman sa:
TÀnk dÄ pÄ att du fÄr ett engelskt tangentbord dÄ utan Ä À och ö.

Ja, det vet jag redan 🙂 Men tack Ă€ndĂ„ 😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.