Jump to content
Annons

MIKROFONER HIT OCH DIT


ChrisJones

Recommended Posts

Laddade hem 3D Mic CD skivan... länk: http://www.3daudioinc.com/catalog/product_...6e320ab0f3136fc

På kort det är alltså en massa inspelningar på olika mikrofoner, mest high-end mikrofoner som kostar mer än min månadslön...

Iaf satt igår hela kvällen och lyssnade igenom alla 49 ljudklipp, döpte om ljudfilerna till 1,2,3(för att inte kunna se vilken mick det var) och vidare men inte själva filen. Lyssnade om och om igen för att hitta mina 3 favorit mikrofoner. Lyssnade genom mina Mackie MR-8 och Sennheiser HD280 lurar. Detta tog hela kvällen som sagt, tror jag vart tokig efter allt klickandes fram och tillbaka. Man hörde skillnad på ljudet SJÄLVKLART men inte så pass mkt att det skulle göra det lättare för mej att välja mick. Vid s-ljuden var där man hörde den mesta skillnaden. Tråkigt bara att man inte tog mer budget mickar.

Men men detta är mikrofonerna som jag valde i mitt så kallade "blindtestet"(i ingen ordning). 😏

- ADK A-51 type III 😏

- AKG C-12

- Neumann U67

Nu är frågan är min öron helt döva, borde jag lägga av med min hemmastudio??? 😏 Det känns inte rätt på något sätt, menar då alltså A-51 micken. Förut när jag bestämt mej för en mick har jag följt Clas testsite, där jag tycker man har märkt en mer skillnad från mick till mick, och varit lättare att förstå om man haft en av mickarna där och haft dom som referens i förhållande.

Jag laddade även ner skivan för olika preamps... Vilket gör att jag behåller min Presonus MP20 för gott och köper en annan preamp när jag har råd.

//Chris

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har själv använt dessa mikrofoner vid samma tillfälle... ADK-A51, Neumann TLM103, AKG C12VR(nyare utgåvan på vintage originalet), Blue babybottle. Upplevde då en större skillnad mellan dem, och kunde snabbt välja ut Neumann mikrofonen som favorit. Hade då en Summit preamp...

Men på dessa inspelningar upplever jag inte samma skillnad lika stort. Preampen kanske färgar av sej, men tycker ändå att det är självklart att dom använt sej utav en transparent preamp vid ett sådant test. Lr så vart jag bara ljudblind efter en lång tids lyssnande.

Dock så är det ganska självklart att prisskillnaden från 1000:- till 80 000:- inte gör sej rättvisa rent ljudmässigt.

Redigerat av ChrisJones
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju lite dumt att de inte har skrivit något om vilken preamp som har använts - för som du säger, så borde det vara en transparent preamp om micarnas karaktär ska kunna jämföras helt rättvist - för annars kommer preampens färgning att ligga på alla och riskera att dölja eller förstärka skillnader beroende på var styrkor och svagheter ligger...

Det är sällan meningsfullt att lyssna igenom för många samtidigt, eftersom öronen blir "fartblinda" och allt riskerar att låta likadant till slut. Ta typ 5 i taget och välj ut en vinnare. Ta nästa 5 dagen efter etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Har själv använt dessa mikrofoner vid samma tillfälle... ADK-A51, Neumann TLM103, AKG C12VR(nyare utgåvan på vintage originalet), Blue babybottle. Upplevde då en större skillnad mellan dem, och kunde snabbt välja ut Neumann mikrofonen som favorit. Hade då en Summit preamp...

Men på dessa inspelningar upplever jag inte samma skillnad lika stort. Preampen kanske färgar av sej, men tycker ändå att det är självklart att dom använt sej utav en transparent preamp vid ett sådant test. Lr så vart jag bara ljudblind efter en lång tids lyssnande.

Dock så är det ganska självklart att prisskillnaden från 1000:- till 80 000:- inte gör sej rättvisa rent ljudmässigt.

Det är svårt att översätta skillnader i ljud i förhållande till priser. Hur låter en schysst mick och hur vet man när nåt låter exakt 20tusen kronor bättre?

Det handlar nog snarare om vad för ljud man är i behov av och vad man saknar. Det är svårare att bedöma något ju färre referenser man har. Att veta hur en mick ska låta för att passa för just det sättet man själv jobbar på kräver ju att man har hållit på en längre tid och ser något mönster i hur man brukar få göra för att få sången att passa i en mix. Sen så är det ju svårare att höra vad som egentligen är skillnaden om man inte har något att relatera till, till exempel någon form av låt som sången/instrumentet är inspelad till. I det här fallet antar jag att det var bara soloinstrument/sång?

Sen handlar det också om vilken nivå man jobbar på. Är en mick för 10.000 en dyr investering i förhållande till vad det kommer innebära för förändring? Och såklart i förhållande till vad man kommer tjäna, både kanske ekonomiskt och rent personligt på att ha just den micken...

Det är svårt att välja mick helt enkelt 😱

Det är alltid väldigt små skillnader på solofiler. Det börjar hända saker när man är tvungen att bearbeta ljudet för att få det att passa in i ett sammanhang, då brukar bristerna visa sig...

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter lite sökandes på nätet så hittade jag... Följande preamp användes: Grace 801 preamp

Det är ju lite dumt att de inte har skrivit något om vilken preamp som har använts - för som du säger, så borde det vara en transparent preamp om micarnas karaktär ska kunna jämföras helt rättvist - för annars kommer preampens färgning att ligga på alla och riskera att dölja eller förstärka skillnader beroende på var styrkor och svagheter ligger...

Det är sällan meningsfullt att lyssna igenom för många samtidigt, eftersom öronen blir "fartblinda" och allt riskerar att låta likadant till slut. Ta typ 5 i taget och välj ut en vinnare. Ta nästa 5 dagen efter etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med både Elof och Claes.

Det är svårt att göra kritiska lyssningar på 49 mikrofoner, 98 olika inspelningar.

När jag lyssnar igenom olika shootouts brukar jag först göra en grov gallring (duger/duger inte) utan att analysera för mycket. När man är nere i tre-fyra klipp är det lättare att utvärdera vart och ett av dem.

Och som Elof säger. Man kan få ett helt annat intryck av ett inspelat spår när man lyssnar på det enskilt oh i et större sammanhang. Lyssnar man på en ensam sångröst kan man gå igång på saker som inte gör någon som helst skillnad i mix. Och tvärtom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är svårt att översätta skillnader i ljud i förhållande till priser. Hur låter en schysst mick och hur vet man när nåt låter exakt 20tusen kronor bättre?

Det handlar nog snarare om vad för ljud man är i behov av och vad man saknar. Det är svårare att bedöma något ju färre referenser man har. Att veta hur en mick ska låta för att passa för just det sättet man själv jobbar på kräver ju att man har hållit på en längre tid och ser något mönster i hur man brukar få göra för att få sången att passa i en mix. Sen så är det ju svårare att höra vad som egentligen är skillnaden om man inte har något att relatera till, till exempel någon form av låt som sången/instrumentet är inspelad till. I det här fallet antar jag att det var bara soloinstrument/sång?

Sen handlar det också om vilken nivå man jobbar på. Är en mick för 10.000 en dyr investering i förhållande till vad det kommer innebära för förändring? Och såklart i förhållande till vad man kommer tjäna, både kanske ekonomiskt och rent personligt på att ha just den micken...

Det är svårt att välja mick helt enkelt 🥰

Det är alltid väldigt små skillnader på solofiler. Det börjar hända saker när man är tvungen att bearbeta ljudet för att få det att passa in i ett sammanhang, då brukar bristerna visa sig...

Jag tycker att jag kan avgöra hur bra/dåligt det låter utan att ha en mix att relatera till - men det kan ju också bero på hur pass van man är att lyssna in sig på olika detaljer som man själv tycker är viktiga...? De detaljerna kan också vara olika från person till person - och dessutom gör olika lyssning det olika svårt/lätt för lyssnaren att hitta allt, så det är inte helt enkelt alltid...

Man skulle kanske pilla ihop musiken och låta folk hämta enskilda ljudfiler för att själva göra en mix, så att det underlättar lyssningen...? Gör man en färdig mix för nedladdning, så blir det antagligen till att betala STIM-avgifter också, så det är inte så intressant, utan det får bli ett antal enskilda ljudfiler då. Tror du att det kan vara en bra grej?

Håller också med om det där med prisnivå. En mic för 10000:- är förstås inte 10ggr bättre än en för 1000:- - och dessutom kan en person tycka att en mic för 30000:- är väldigt prisvärd, medan en annan tycker att skillnaden är mikroskopisk jämfört med en mic för 5000:- - och att det därför inte alls är värt pengarna med den dyrare. En klassisk Neumann för typ 40000:- kan vara helt kass i ett sammanhang, medan en billig OEM-mic kan bli helt rätt där - och så kan det bli tvärtom i andra sammanhang. När man sedan ska relatera till en mic man själv har, så kommer nästa problem - och det är att om testinspelningarna är inspelade med en transparent preamp och inspelningarna med den egna micen som man vill jämföra med, är gjorda genom en färgande preamp, så ryker förstås referensen all världens väg och man står på ruta ett igen och vet egentligen ingenting. Testinspelningar av mikrofoner är definitivt inget enkelt kapitel eftersom det finns så många parametrar som påverkar, men har man tillgång till några olika tester, så blir det lättare eftersom de olika personerna bakom testerna, utför inspelningarna på sitt sätt - och det gör att man får lite spridning på hur micarna kan låta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att jag kan avgöra hur bra/dåligt det låter utan att ha en mix att relatera till - men det kan ju också bero på hur pass van man är att lyssna in sig på olika detaljer som man själv tycker är viktiga...?

Jag förstår ditt tänk. Det är lätt att få för sig att den mikrofon som leverar preics det man förväntar sig eller längtar efter att få höra borde vara den mest optimala micken att spela in med.

Men erfarenheten säger mig att hur väl en mick fungerar i det slutgiltiga resultatet beror på en massa andra faktorer. Hur arrangemanget ser ut, hur tät ljudbilden är och vilket helhetssound man eftersträvar är tre betydelsefulla faktorer.

När man sedan ska relatera till en mic man själv har, så kommer nästa problem - och det är att om testinspelningarna är inspelade med en transparent preamp och inspelningarna med den egna micen som man vill jämföra med, är gjorda genom en färgande preamp, så ryker förstås referensen all världens väg och man står på ruta ett igen och vet egentligen ingenting.

Du glömmer betydligt mer avgörande parametrar som ljudkälla och akustik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...