niklasandersson Postat 26 augusti 2009 Postat 26 augusti 2009 nÄn som vet vad de klassiska gamla tyska tranceproducenterna brukade anvÀnda för synthar? var vÀl sÄklart olika, men tÀnkte om nÄn vet fall det fanns nÄn klassisk som mÄnga anvÀnde? jag talar typ om den trance som gjordes ca 1990-95, mkt i tyskland av producenter som stevie b-zet, ralf hildenbeutel, sven vÀth, cosmic baby, mystic force, etc. skivbolag som eye q, harthosue, superstition etc. mÄnga tracks var vÀldigt svÀvande och kosmiska. tycker aldrig jag riktigt hittar samma kÀnsla i dagens mjukvarusynthar.....
gumpbert Postat 26 augusti 2009 Postat 26 augusti 2009 Det var rĂ€tt mycket Roland-maskiner (808, 909, 303, Juno 106, JD800 etc.) under tidiga 90-talet i techno/trance. SjĂ€lvklart anvĂ€ndes annat ocksĂ„, men Rolands burkar var tokpoppis. Sven VĂ€ths berömda distade strĂ„kar har jag för mig gjordes med en EPS-16+ med den inbyggda effektenheten. Om jag hade haft plats hade jag gĂ€rna skaffat en sĂ„dan bara just för det ljudet đ
sisÀltÀÀ Postat 26 augusti 2009 Postat 26 augusti 2009 niklasandersson sa: tycker aldrig jag riktigt hittar samma kÀnsla i dagens mjukvarusynthar..... Jag vill inte pÄpeka sÄdant som Àr uppenbart egentligen men prylarna som anvÀndes 90-95 var sÀmre Àn dagens mjuka instrument. Visst kan man vilja testa ett "nytt" arbetssÀtt men i ljudmÀssigt syfte behöver du absolut inte skaffa gammal hÄrdvara. NÀr du skriver "svÀvande och kosmiska" sÄ tÀnker jag spontant att det Àr pÄ effektsidan du behöver utveckling.. kanske?
niklasandersson Postat 30 augusti 2009 TrÄdstartare Postat 30 augusti 2009 jo jag kan hÄlla med om att vissa nya grejer lÄter bÀttre, Àr absolut inte sÄn att det mÄste vara "Àkta" vara frÄn back in the days. har bara generellt svÄrt att hitta exakt de ljud jag letar efter ibland....och jo roland syntharna var vÀl klassiska Àven för de dÀr gamla rÀvarna. men jag letar vidare i ljud-djungeln....
Himmelochpannkaka (oregistrerad) Postat 31 augusti 2009 Postat 31 augusti 2009 sisÀltÀÀ sa: Jag vill inte pÄpeka sÄdant som Àr uppenbart egentligen men prylarna som anvÀndes 90-95 var sÀmre Àn dagens mjuka instrument. Visst kan man vilja testa ett "nytt" arbetssÀtt men i ljudmÀssigt syfte behöver du absolut inte skaffa gammal hÄrdvara. NÀr du skriver "svÀvande och kosmiska" sÄ tÀnker jag spontant att det Àr pÄ effektsidan du behöver utveckling.. kanske? Uppenbart vad ? PÄ vilket sÀtt Àr tex en Juno-106 sÀmre an dagens soft-pluggar ? Jag skulle vilja sÀga tvÀrtom i vissa fall! MÄnga av tex Rolands synthar spöar fortfarande dagens mjukisar vad gÀller ljudkvalitet.
AndyBlueEyes (oregistrerad) Postat 8 november 2009 Postat 8 november 2009 niklasandersson sa: nÄn som vet vad de klassiska gamla tyska tranceproducenterna brukade anvÀnda för synthar? var vÀl sÄklart olika, men tÀnkte om nÄn vet fall det fanns nÄn klassisk som mÄnga anvÀnde?. tycker aldrig jag riktigt hittar samma kÀnsla i dagens mjukvarusynthar..... HÄller faktiskt helt med. Jag har bara instrument bredvid datorn. Har provat mjukvara men det blir inte samma kÀnsla och inte samma ljud. Som tips till instrument sÄ köpte jag till min TritonRack expansionen Korg EXB-PCM05 Vintage Archives. Mycket bra till tranceproduktioner - den innehÄller de gamla klassikerna.
Diaks (oregistrerad) Postat 10 november 2009 Postat 10 november 2009 AndyBlueEyes sa: HĂ„ller faktiskt helt med. Jag har bara instrument bredvid datorn. Har provat mjukvara men det blir inte samma kĂ€nsla och inte samma ljud. Som tips till instrument sĂ„ köpte jag till min TritonRack expansionen Korg EXB-PCM05 Vintage Archives. Mycket bra till tranceproduktioner - den innehĂ„ller de gamla klassikerna. Heh jag hĂ„ller inte med om att EXB-PCM05 skulle vara nĂ„got vidare bra till trance. Jag sjĂ€lv föredrar hĂ„rdvarusyntar framför VST, men nĂ€r det gĂ€ller Triton och dess expansionskort sĂ„ finns det gott om VST instrument som Ă€r bra mycket bĂ€ttre och mer flexibla nĂ€r det gĂ€ller analogemulationer. Jag hade det det dĂ€r expansionskortet i min Triton, och visst en del trevliga pads.. men de enskilda samplade ljuden frĂ„n analogsyntar var ju riktigt B. Det var ju som ett skĂ€mt nĂ€r man T.ex vred upp resonansen och gjorde lite filtersvep, đđ jĂ€vligt vasst och tjutande, pĂ„ ett oangenĂ€mt vis.
AndyBlueEyes (oregistrerad) Postat 11 november 2009 Postat 11 november 2009 Diaks sa: Heh jag hĂ„ller inte med om att EXB-PCM05 skulle vara nĂ„got vidare bra till trance. Jag sjĂ€lv föredrar hĂ„rdvarusyntar framför VST, men nĂ€r det gĂ€ller Triton och dess expansionskort sĂ„ finns det gott om VST instrument som Ă€r bra mycket bĂ€ttre och mer flexibla nĂ€r det gĂ€ller analogemulationer. Jag hade det det dĂ€r expansionskortet i min Triton, och visst en del trevliga pads.. men de enskilda samplade ljuden frĂ„n analogsyntar var ju riktigt B. Det var ju som ett skĂ€mt nĂ€r man T.ex vred upp resonansen och gjorde lite filtersvep, đ :D jĂ€vligt vasst och tjutande, pĂ„ ett oangenĂ€mt vis. Smaken Ă€r som baken! Delad!
base10 Postat 13 november 2009 Postat 13 november 2009 http://www.vintagesynth.com/yamaha/cs1x.php FrĂ„n 96 dĂ„ men visst đ Det Ă€r oldschool trance enligt mig D&A anvĂ€nde ju den...
desvaenger Postat 13 november 2009 Postat 13 november 2009 (redigerat) sisÀltÀÀ sa: Jag vill inte pÄpeka sÄdant som Àr uppenbart egentligen men prylarna som anvÀndes 90-95 var sÀmre Àn dagens mjuka instrument. Visst kan man vilja testa ett "nytt" arbetssÀtt men i ljudmÀssigt syfte behöver du absolut inte skaffa gammal hÄrdvara. NÀr du skriver "svÀvande och kosmiska" sÄ tÀnker jag spontant att det Àr pÄ effektsidan du behöver utveckling.. kanske? Jag tyckerde gamla analoga/VA har en charm som inte finns i mjukvara. Det Àr vÀldigt sÀllan det inte lÄter sterilt tycker jag. Undantagen av det jag har testat Àr Nexus (som inte gÄr att skruva pÄ) och Stillwell Olga som Àr riktigt grym! Finns sÀkert fler men det Àr svÄrt att hitta. Redigerat 13 november 2009 av desvaenger
MindTheSnare Postat 27 november 2009 Postat 27 november 2009 Som sagt ovan, the holy trinity TR-606/808/909 trummaskiner samt TB-303an, förrutom de sĂ„ Ă€r ju Roland SH-101/MC-202/Juno 6/60/106, Alpha Juno, Korg MS-20/M1, Novation Bass Station sĂ€kra kort för det soundet du Ă€r ute efter, glöm inte samplers! đ
nattvaktaren Postat 27 november 2009 Postat 27 november 2009 desvaenger sa: Det Ă€r vĂ€ldigt sĂ€llan det inte lĂ„ter sterilt tycker jag. Undantagen av det jag har testat Ă€r Nexus đ Nexus, den organiska tranceromplern.
Pantzerwagen Postat 14 januari 2010 Postat 14 januari 2010 Jag tycker gamla anologa hĂ„rdvarusyntar+externa bra reverb och delay klĂ„r det mesta mjukvara ordentligt bĂ„de i kĂ€nsla och kvalitet. Mjukvaruljuden Ă€r möjligtvis mer fĂ€rdiga (komprimerade) och brusfria för att sitta i en mix pĂ„ ett tidigt stadium, men saknar liv och lĂ„ter förhĂ„llandevis rĂ€tt platt. Har bĂ„de hĂ„rdvara och mjukvara av mĂ„nga gamla syntar sĂ„ det Ă€r inte svĂ„rt att höra skillnaden. Ăr ingen analogpuritan bara för sakens skull, men det lĂ„ter helt enkelt fetare nĂ€r det gĂ€ller syntar.
tomazopantera Postat 14 januari 2010 Postat 14 januari 2010 Ăr det inte bara sĂ„ att det Ă€r lĂ€ttare och roligare att skruva pĂ„ en hĂ„rdvarusynth medans man blir bortskĂ€md med alla mjukvarudito och nöjer sig med att leka med presets.
Emili01 Postat 14 januari 2010 Postat 14 januari 2010 nattvaktaren sa: đ Nexus, den organiska tranceromplern. đ
SinSonic Postat 26 mars 2010 Postat 26 mars 2010 Tja! MĂ„ste bara sĂ€ga jag hĂ„ller med om hĂ„rdvarubiten. Har sjĂ€lv testat en del soft synthar men det kĂ€nns alltid bĂ€ttre jobba med hĂ„rdvaran nĂ€r det gĂ€ller resultat för intrument. Kör sjĂ€lv endast hĂ„rdvara förutom för rynthm, dĂ€r det inte Ă€r sĂ„ dummt att anvĂ€nda samples för rytm. Men till frĂ„gan om gammla synthar, TR modellerna nĂ€r det gĂ€ller trummasiker Ă€r redan nĂ€mda, och sen MC 303. Waldof Pulse, troligivs Korg:s gammla monster typ MS-20. Novation kom vĂ€l lite senare med sin supernova iofs, Roland Juno-106 (kassiker fortfarande, letar sjĂ€lv đ ) och JP-8000 (kom iofs 96) . Yamaha har en del modeller med AN1x fast den Ă€r ju inte början pĂ„ 90 talet snarare mit i, men Yamaha har ju en del godingar i DX serien som sĂ€kert hadde nĂ„gra kort med i leken. Mycket möjligt nĂ„gon av EMU:s gammla rom modulder, troligtvis nĂ„gon av AKAI:s gammla samplers för att sköta lite av den biten med.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.