Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

nÄn som vet vad de klassiska gamla tyska tranceproducenterna brukade anvÀnda för synthar? var vÀl sÄklart olika, men tÀnkte om nÄn vet fall det fanns nÄn klassisk som mÄnga anvÀnde?

jag talar typ om den trance som gjordes ca 1990-95, mkt i tyskland av producenter som stevie b-zet, ralf hildenbeutel, sven vÀth, cosmic baby, mystic force, etc. skivbolag som eye q, harthosue, superstition etc. mÄnga tracks var vÀldigt svÀvande och kosmiska. tycker aldrig jag riktigt hittar samma kÀnsla i dagens mjukvarusynthar.....

Annons
Postat

Det var rĂ€tt mycket Roland-maskiner (808, 909, 303, Juno 106, JD800 etc.) under tidiga 90-talet i techno/trance. SjĂ€lvklart anvĂ€ndes annat ocksĂ„, men Rolands burkar var tokpoppis. Sven VĂ€ths berömda distade strĂ„kar har jag för mig gjordes med en EPS-16+ med den inbyggda effektenheten. Om jag hade haft plats hade jag gĂ€rna skaffat en sĂ„dan bara just för det ljudet 😄

Postat
  niklasandersson sa:
tycker aldrig jag riktigt hittar samma kÀnsla i dagens mjukvarusynthar.....

Jag vill inte pÄpeka sÄdant som Àr uppenbart egentligen men prylarna som anvÀndes 90-95 var sÀmre Àn dagens mjuka instrument. Visst kan man vilja testa ett "nytt" arbetssÀtt men i ljudmÀssigt syfte behöver du absolut inte skaffa gammal hÄrdvara.

NÀr du skriver "svÀvande och kosmiska" sÄ tÀnker jag spontant att det Àr pÄ effektsidan du behöver utveckling.. kanske?

Postat

jo jag kan hÄlla med om att vissa nya grejer lÄter bÀttre, Àr absolut inte sÄn att det mÄste vara "Àkta" vara frÄn back in the days. har bara generellt svÄrt att hitta exakt de ljud jag letar efter ibland....och jo roland syntharna var vÀl klassiska Àven för de dÀr gamla rÀvarna.

men jag letar vidare i ljud-djungeln....

Himmelochpannkaka (oregistrerad)
Postat
  sisĂ€ltÀÀ sa:
Jag vill inte pÄpeka sÄdant som Àr uppenbart egentligen men prylarna som anvÀndes 90-95 var sÀmre Àn dagens mjuka instrument. Visst kan man vilja testa ett "nytt" arbetssÀtt men i ljudmÀssigt syfte behöver du absolut inte skaffa gammal hÄrdvara.

NÀr du skriver "svÀvande och kosmiska" sÄ tÀnker jag spontant att det Àr pÄ effektsidan du behöver utveckling.. kanske?

Uppenbart vad ? PÄ vilket sÀtt Àr tex en Juno-106 sÀmre an dagens soft-pluggar ? Jag skulle vilja sÀga tvÀrtom i vissa fall! MÄnga av tex Rolands synthar spöar fortfarande dagens mjukisar vad gÀller ljudkvalitet.

• 1 mĂ„nad senare...
  • 2 veckor senare...
AndyBlueEyes (oregistrerad)
Postat
  niklasandersson sa:
nÄn som vet vad de klassiska gamla tyska tranceproducenterna brukade anvÀnda för synthar? var vÀl sÄklart olika, men tÀnkte om nÄn vet fall det fanns nÄn klassisk som mÄnga anvÀnde?

. tycker aldrig jag riktigt hittar samma kÀnsla i dagens mjukvarusynthar.....

HÄller faktiskt helt med. Jag har bara instrument bredvid datorn. Har provat mjukvara men det blir inte samma kÀnsla och inte samma ljud.

Som tips till instrument sÄ köpte jag till min TritonRack expansionen Korg EXB-PCM05 Vintage Archives.

Mycket bra till tranceproduktioner - den innehÄller de gamla klassikerna.

Diaks (oregistrerad)
Postat
  AndyBlueEyes sa:
HÄller faktiskt helt med. Jag har bara instrument bredvid datorn. Har provat mjukvara men det blir inte samma kÀnsla och inte samma ljud.

Som tips till instrument sÄ köpte jag till min TritonRack expansionen Korg EXB-PCM05 Vintage Archives.

Mycket bra till tranceproduktioner - den innehÄller de gamla klassikerna.

Heh jag hĂ„ller inte med om att EXB-PCM05 skulle vara nĂ„got vidare bra till trance. Jag sjĂ€lv föredrar hĂ„rdvarusyntar framför VST, men nĂ€r det gĂ€ller Triton och dess expansionskort sĂ„ finns det gott om VST instrument som Ă€r bra mycket bĂ€ttre och mer flexibla nĂ€r det gĂ€ller analogemulationer. Jag hade det det dĂ€r expansionskortet i min Triton, och visst en del trevliga pads.. men de enskilda samplade ljuden frĂ„n analogsyntar var ju riktigt B. Det var ju som ett skĂ€mt nĂ€r man T.ex vred upp resonansen och gjorde lite filtersvep, 🙁😄 jĂ€vligt vasst och tjutande, pĂ„ ett oangenĂ€mt vis.

AndyBlueEyes (oregistrerad)
Postat
  Diaks sa:
Heh jag hĂ„ller inte med om att EXB-PCM05 skulle vara nĂ„got vidare bra till trance. Jag sjĂ€lv föredrar hĂ„rdvarusyntar framför VST, men nĂ€r det gĂ€ller Triton och dess expansionskort sĂ„ finns det gott om VST instrument som Ă€r bra mycket bĂ€ttre och mer flexibla nĂ€r det gĂ€ller analogemulationer. Jag hade det det dĂ€r expansionskortet i min Triton, och visst en del trevliga pads.. men de enskilda samplade ljuden frĂ„n analogsyntar var ju riktigt B. Det var ju som ett skĂ€mt nĂ€r man T.ex vred upp resonansen och gjorde lite filtersvep, 😄 :D jĂ€vligt vasst och tjutande, pĂ„ ett oangenĂ€mt vis.

Smaken Àr som baken! Delad!

Postat (redigerat)
  sisĂ€ltÀÀ sa:

Jag tyckerde gamla analoga/VA har en charm som inte finns i mjukvara. Det Àr vÀldigt sÀllan det inte lÄter sterilt tycker jag. Undantagen av det jag har testat Àr Nexus (som inte gÄr att skruva pÄ) och Stillwell Olga som Àr riktigt grym! Finns sÀkert fler men det Àr svÄrt att hitta.

Redigerat av desvaenger
  • 2 veckor senare...
Postat

Som sagt ovan, the holy trinity TR-606/808/909 trummaskiner samt TB-303an, förrutom de sĂ„ Ă€r ju Roland SH-101/MC-202/Juno 6/60/106, Alpha Juno, Korg MS-20/M1, Novation Bass Station sĂ€kra kort för det soundet du Ă€r ute efter, glöm inte samplers! 😛

• 1 mĂ„nad senare...
Postat

Jag tycker gamla anologa hÄrdvarusyntar+externa bra reverb och delay klÄr det mesta mjukvara ordentligt bÄde i kÀnsla och kvalitet.

Mjukvaruljuden Àr möjligtvis mer fÀrdiga (komprimerade) och brusfria för att sitta i en mix pÄ ett tidigt stadium, men saknar liv och lÄter förhÄllandevis rÀtt platt.

Har bÄde hÄrdvara och mjukvara av mÄnga gamla syntar sÄ det Àr inte svÄrt att höra skillnaden.

Är ingen analogpuritan bara för sakens skull, men det lĂ„ter helt enkelt fetare nĂ€r det gĂ€ller syntar.

Postat

Är det inte bara sĂ„ att det Ă€r lĂ€ttare och roligare att skruva pĂ„ en hĂ„rdvarusynth medans man blir bortskĂ€md med alla

mjukvarudito och nöjer sig med att leka med presets.

• 2 mĂ„nader senare...
Postat

Tja!

MÄste bara sÀga jag hÄller med om hÄrdvarubiten. Har sjÀlv testat en del soft synthar men det kÀnns alltid bÀttre jobba med hÄrdvaran nÀr det gÀller resultat för intrument. Kör sjÀlv endast hÄrdvara förutom för rynthm, dÀr det inte Àr sÄ dummt att anvÀnda samples för rytm.

Men till frÄgan om gammla synthar, TR modellerna nÀr det gÀller trummasiker Àr redan nÀmda, och sen MC 303.

Waldof Pulse, troligivs Korg:s gammla monster typ MS-20. Novation kom vĂ€l lite senare med sin supernova iofs, Roland Juno-106 (kassiker fortfarande, letar sjĂ€lv 😉 ) och JP-8000 (kom iofs 96) .

Yamaha har en del modeller med AN1x fast den Àr ju inte början pÄ 90 talet snarare mit i, men Yamaha har ju en del godingar i DX serien som sÀkert hadde nÄgra kort med i leken.

Mycket möjligt nÄgon av EMU:s gammla rom modulder, troligtvis nÄgon av AKAI:s gammla samplers för att sköta lite av den biten med.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.