Jump to content
Annons

Røde M2 eller Shure SM58?


Marcus (oregistrerad)

Recommended Posts

Marcus (oregistrerad)

Jag har funderingar på att köpa en livemikrofon så man slipper dela spott och snus med andra i replokalen och live, och första tanken var väl att skaffa en klassisk SM58 då den både anses låta bra och vara väldigt hållbar. Sedan snubblade jag över en ny mikrofon från Røde som verkar vara samma typ av mikrofon. Jag tänkte höra om någon har erfarenhet från Rødes M2:a både vad gäller ljudet och hållbarheten. Eller kanske har någon ett bra tips på en annan mikrofon i ungefär samma prisklas?

Hur brukar ni göra för att testa livemikrofoner innan köp? Jag är väl ingen expert på ljudteknik, kör lite inspelning i hemstudio och har 3 mikrofoner för detta ändamål (Røde NT1-a, Studio Projects B1 och Shure SM57). I replokalen och live har det blivit att ta vad som finns till hands och jag är mer sångare än ljudtekniker. Med bandet kör vi powermetal, men mikrofonen kommer säkerligen användas till lite mer akustiska gig också.

Tacksam för lite hjälp

/ Marcus

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Eller kanske har någon ett bra tips på en annan mikrofon i ungefär samma prisklas?

Jjlabs BMD950 II

Jjlabs BMD950 II. Jag väljer den lätt framför en Shure SM58.

Jag tror många av oss kan ha fördomar mot dessa "kinamickar" tillverkade under svenskt märke och en budgetprislapp på det. Men gör ett blindtest så märker du att den låter bättre.

Hellre en "kopia" av en dyrare och bättre mik än ett original av enklare mik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Marcus (oregistrerad)

Jag gillar inte riktigt SM57:an som sångmick. Jag får i alla fall stora problem med den om jag inte har puffskydd vid inspelning i hemstudion, så den känns lite väl känslig tycker jag.

Tack för tipset om JJlabs-micken, får gå till nån musikaffär och be att få testa den + några andra då.

Ingen som har nån erfarenhet av Røde M2?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jjlabs BMD950 II

Jjlabs BMD950 II. Jag väljer den lätt framför en Shure SM58.

Jag tror många av oss kan ha fördomar mot dessa "kinamickar" tillverkade under svenskt märke och en budgetprislapp på det. Men gör ett blindtest så märker du att den låter bättre.

Hellre en "kopia" av en dyrare och bättre mik än ett original av enklare mik.

Okej det låter bra. Har sneglat på den lite billigare modellen där man får 2 för 995. Hur bra/prisvärda är de? Tänkte kanske till kör eller micka nån förstärkare.

http://www.jam.se/produkt/Mikrofon-och-til...6000-2-pack.jam

Link to comment
Dela på andra sajter

Apropå mic.. Ni har väl sett filmen tidningen Studio gjorde? 😉

Tveksam om BMD950 II håller lika bra 😛

Ps. Det är mer med en mic än att bara låta bra

ds. 😎

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Marcus (oregistrerad)

Jag hade inte sett videon, men jag läste om det testet i tidningen för några nummer sedan. Det är väl en av de stora anledningarna till varför jag funderar på att köpa just SM58:an faktiskt.

Tack för alla svar hittills!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har använt både SM58 och M2 live (PA) och enligt mitt tycke så är M2 överlägsen ljudmässigt med starkare och mer ofärgad signal - jag skulle välja den 10 gånger av 10 om jag var sångare. När det gäller hållbarheten så har det inte varit några problem hittills. SM58 (4 st) har funkat fint i massor av år, M2 (2 st) har jag bara haft sedan i våras så de har inte blivit utsatta för lika mycket. Eftersom M2 är en kondensatormick gissar jag dock att den kräver lite större försiktighet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...