Jump to content
Annons

Ingen kraft att hämta/ latencyrelaterat


Zmolker

Recommended Posts

Tjena! Jag tröttnade på min gamla amd athlon 64 och köpte nytt. Den förra datorn knastrade när man körde på med effekter, förmodligen försökte jag pressa den till för låg latency.

Nu har jag skaffat mej en sådan : http://www.netonnet.se/index.asp?iid=195966 Dvs. en amd x4burk på 2,33 ghz vardera. i sitter ett ESI juli@ samt cubase studio 5. Det märkliga är att problemet kvarstår. 6000 kr i sjön 🙂 ? Så fort jag laddar på med lite vst så slår processorn i taket. Det känns som om jag sitter på en för klen processor! Jag har provat alla "buffersizes" och rutan för att hantera flera processorer är ikryssat. OSet är vista 64-bit, kan vara värt att nämna.

Hur katten löser jag detta? Jag är grymt tacksam om ni vill hjälpa mej! Efter en lång dag med balkanmusik är jag bara trött och lite besviken , bättre än såhär ska det gå när man väl sparat ihop lite :/.

//F

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Till AMD är det tyvärr vanligt att det används moderkort med nForce4-chipset. Det chipsetet är det pestflagg på för musikmaskiner, medan de flesta andra chipset verkar rulla på utmärkt - så kolla först upp vilket chipset det är. Det brukar bete sig just på det sättet, att det funkar med liten belastning, men skiter sig när man kommer upp lite högre i belastning. Med nya drivrutiner för chipsetet, så kan det bli något bättre, men inte som det hade blivit med samma komponenter på ett moderkort med annat chipset.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur ställer ja latencyn i cubase? den ställs väl automatiskt enligt buffersizen på juli@-panelen? Under vst audioperformance-fliken säger sig datorn ha 5,8ms i latency vid 256samples. Men med ett par effekter så laggar det rejält

Humm. Jag försökte kolla upp så mycket sånt som möjligt när jag köpte burken .. Körde Cpu-z på och där stod det att det var ett amd 780g i. Sydbryggan är ATI SB700.

Moderkortet säger sig vara tillverkat av fujitsu siemens och kallat MS-7304VP-A13 . Kan kika om jag hittar nya drivrutiner, kanske hjälper!

Tack för all hjälp hittills. Va skönt det är att ha nånstans att vända sej ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur ställer ja latencyn i cubase? den ställs väl automatiskt enligt buffersizen på juli@-panelen?

Det ska den göra normalt.

Under vst audioperformance-fliken säger sig datorn ha 5,8ms i latency vid 256samples. Men med ett par effekter så laggar det rejält

Det beror förstås också på vad det är för effekter och VSTi du kör. Vissa är väldigt CPU-hungriga, medan vissa är snålare.

Humm. Jag försökte kolla upp så mycket sånt som möjligt när jag köpte burken .. Körde Cpu-z på och där stod det att det var ett amd 780g i. Sydbryggan är ATI SB700.

Då är det inte något känt problem-chipset, såvitt jag vet - utan det borde vara ok.

Frågan är kanske också om det finns någon IRQ-konflikt som kan orsaka problem. Kolla så att inte ljudkortet delar IRQ med nätverkskort, grafikkort eller annat som används intensivt. Om det finns någon konflikt, så kan du testa att flytta ljudkortet till en annan PCI-plats - eller att stänga av portar som inte behövs (t ex parallellport och serieport - och tangentbord/mus om de sitter på USB i stället för de dedikerade kontakterna).

Link to comment
Dela på andra sajter

Flashade om moderkortet. Inget resultat, varken plus eller minus.

Vsterna jag har kört har varit c5s egna, då jag inte hunnit installera egna ännu. Mest kompressor, reverb + limiter hittills. Eq på alla spår. Groove agent igång. Det är ganska lika det jag klarade med min gamla burk.

Om jag tittar på Irqerna så ser jag inga konflikter direkt. som nummer 20 ligger 'Juli@ controller'. Frågan är, är det ljudkortet, eller är det drivrutinen till ljudkortet? Eller dyker bara hårdvara upp bland irq? Jag ska hur som helst pröva med att byta pciplats. strax tillbaka ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur menar du? Jag har ställt juli@panelen på 2048 samples, då blir resultatet 46,440 ms i latency enligt cubase. Då går inte processorn i taket, men lägger sej på ca 60% ändå. Mitt testspår har 11 spår. Alla 11 spelar aldrig samtidigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur menar du? Jag har ställt juli@panelen på 2048 samples, då blir resultatet 46,440 ms i latency enligt cubase. Då går inte processorn i taket, men lägger sej på ca 60% ändå. Mitt testspår har 11 spår. Alla 11 spelar aldrig samtidigt.

Det var det jag menade. Det blir tydligen bättre, men det låter som du inte har mycket kraft i den datorn.

Peter

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet är ju att det ska finnas hur mkt kraft som helst, bara det att det inte används! Prestandamätaren i aktivitetshanteraren visar att cpu:n aldrig når ens hälften, och då har jag ju igång fler program än cubase. och vem ställer man till svars för något sånt här? Datorn funkar ju bra i övrigt..

Link to comment
Dela på andra sajter

Grejjen är ju att det finns kraft över när cubase körs. När jag kikar i programmet du skickade så ser jag att när jag spelar igenom låten så tar cubase runt 25% CPU. Det är inte så att all kraft äts upp nån stans, utan den ligger i väntprocessen . Det är det som är så galet märkligt!

Link to comment
Dela på andra sajter

provat mer. Jag har försökt reta DPC genom att köra tex spotify & Wmp samtidigt med firefox och andra "jobbiga" processer. Jag har alltså gjort mitt yttersta för att förstöra . Men rekordping blev då på hela 6374 us . Men som sagt, det är bara extrema peakar när jag gör riiiktigt mkt . (tror det var spotify, firefox , systeminställningar , installation, msn, vista aero (win+tab) samtidigt då . så det kanske förklarar en del . Men den peakar ju fortfarande extremt när jag väl lyckas reta den . Stabilt med spotify + firefox och lite till så ligger den på 200 us

Link to comment
Dela på andra sajter

provat mer. Jag har försökt reta DPC genom att köra tex spotify & Wmp samtidigt med firefox och andra "jobbiga" processer. Jag har alltså gjort mitt yttersta för att förstöra . Men rekordping blev då på hela 6374 us . Men som sagt, det är bara extrema peakar när jag gör riiiktigt mkt . (tror det var spotify, firefox , systeminställningar , installation, msn, vista aero (win+tab) samtidigt då . så det kanske förklarar en del . Men den peakar ju fortfarande extremt när jag väl lyckas reta den . Stabilt med spotify + firefox och lite till så ligger den på 200 us

Peakar när man startar program elelr gör annat för att provocera är normalt. Ligger den klockrent på 200 när du inte gör något eller pulserar den lite (hur mycket/hur ofta)?

Btw, ska man ange att Cubase 5 ska använda flera kärnor (som man ska göra i SX3)?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag stänger alla program så pendlar den mellan 30-50, då och då hoppar den upp mot 60 eller 80 kanske. Men ca var 25:e sekund så kommer det en peak på 1000. Jättemärkligt, sekunden efter är den lugn igen..

Firefox + msn igång höjer tiden med ca 5 us.

Med spotify igång (plus det tidigare). Om jag väntar så det lugnar ner sej lite så ligger latencyn på mellan 50 och 200. Med peakar både uppåt och nedåt. Dom periodiska peakarna framträder inte lika tydligt. Ibland kommer perioder då den ligger och trycker runt 500 i ca 10 sek.

Link to comment
Dela på andra sajter

NUUUU! installerade cubase 32bit på win 7 .! Nu ligger processorn på mindre än hälften av vad den var på på 64-bitversionen . Vad kan detta bero på ? Är min dator fortfarande skum. Bör jag "nöja mej"? eller va tusan ska jag göra ? Är cubase studio 5 educational 64bit känd som strulig?

EDIT: till saken kan nämnas att jag inte äger detta cubase, bara lånat hem av en kompis. Ser däremot ut som om jag ska köpa den versionen

Redigerat av Zmolker
Link to comment
Dela på andra sajter

Du måste ha drivers för 64-bit till allt i datorn, inkl ljudkortet.

Det finns vissa andra program som används av Cubase, men som inte finns i 64-bitsversioner - så det är också något som ställer till problem. Vissa plugins fungerar inte som 64-bitsapplikationer, utan måste köras genom VST bridge för att det ska fungera.

Mer info: https://www.steinberg.net/en/support/knowle...-64-bit-version

EDU och retail är exakt samma program (det enda som skiljer är att man inte får den stora manualen i tryckt version när man köper EDU-versionen och att man inte får sälja EDU vidare till någon annan), så du behöver inte vara orolig att det skiljer något mellan dem. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Men jag har ju 64bits vista. då måste ju allt stödja 64bit, tänker jag. Juli@ säger sej åxå funka på 64bitars 🙂

Hur hittar jag den felande komponeneten, så jag kan leta mer drivrutiner.? För allt är väl en fråga om att jag i sånna fall inte har tagit hem/det inte finns drivrutiner till alla komponenter ?

Funkar det i 64bit vista borde det väl funka i 64bit cubase..? Ändå galet gött att börja komma nånstans på vägen!!!

Edit: tack för inlägget om Edu åxå , alltid undrat vad som skiljer egentligen 😉 Tack för all hjälp, mycket uppskattat !

Redigerat av Zmolker
Link to comment
Dela på andra sajter

Men jag har ju 64bits vista. då måste ju allt stödja 64bit, tänker jag. Juli@ säger sej åxå funka på 64bitars 😄

Hur hittar jag den felande komponeneten, så jag kan leta mer drivrutiner.? För allt är väl en fråga om att jag i sånna fall inte har tagit hem/det inte finns drivrutiner till alla komponenter ?

Funkar det i 64bit vista borde det väl funka i 64bit cubase..? Ändå galet gött att börja komma nånstans på vägen!!!

Edit: tack för inlägget om Edu åxå , alltid undrat vad som skiljer egentligen 🙂 Tack för all hjälp, mycket uppskattat !

Hur går det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...