Jump to content
Annons

Varför heter det inte Kalle längre?


SadamJR

Recommended Posts

I sverige har det sedan länge varit så att enstaviga namn som t ex karl förlängs med en stavelse

och blir Kalle, Jan blir Janne osv. I USA har det varit tvärtom. Peter Blir Pete osv. Men någonting tycks

ha hänt in Sverige. Plötsligt presenterar sig alla som Per, Lars och Sven, istället för Pelle, Lasse och

Svempa. Vad kan detta bero på? Är det ett utslag av den amerikanisering som Sverige varit utsatt

för sedan 50talet, eller beror det på något annat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du har en insekt någonstans...

Enligt din "amerikanisering" uppmuntras man propsa mer på vardaglignamnen snarare än namnen de eventuellt härrör ifrån. Så, om alla dina vänner, Per, Lars och Sven väljer sig att kalla sig just Per, Lars och Sven, så borde ju det bli början på en av-amerikanisering. No?

Dessutom är "amerikanisering" ett töntigt begrepp i sammanhanget, i synnerhet då det inte finns några "amerikanska" namn. Så vida du inte heter [översatt] Blå Kopparormen eller Gilla Pilla Navel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du säger ju att i Sverige har Pelle blivit Per [vardaglignamn blir ursprungsnamn] och att i USA skiftar Peter till Pete [ursprungsnamn blir vardaglignamn]. Det är ju två helt skilda utvecklingar! Därför borde det snarare handla om en av-amerikanisering, inte amerikanisering som du var inne på.

Ergo: insekt i tänkeriet.

Så, nu har jag svarat på i alla fall en av dina "enkla" frågor (jag fick det till tre frågor, inte en. Senil?).

Link to comment
Dela på andra sajter

I USA förvandlas Peter fortfarande till Pete så vitt jag vet. Ingen utveckling eller förändring

där alltså. Däremot ser vi i Sverige hur utvecklingen alltmer går mot att enstaviga namn inte

förvandlas till de tvåstaviga smeknamn som tidigare varit vanliga. Jag har aldrig påstått att

detta beror på någon form av amerikanisering, bara ställt frågan om detta kunde vara orsaken.

Så, om vi avskriver amerikanisering som orsak till den här utvecklingen, vad kan det då bero på?

Är ganska övertygad om att jag har rätt i att utvecklingen går åt det här hållet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl knappast nytt? Har de nånsin hetat Calle och Janne offentligt?

Nej, just de har inte gjort det, men många andra kända personer. Vi har Janne Schaffer och Janne

Josefsson m fl. Vi har Kalle Sändare och Kalle Jularbo m fl. Hur kul låter Karl Anka, och vem skulle

köpa karls kaviar. När det gäller vanliga dödliga har det snarast varit regel att smeknamnet används.

Mitt intryck är att detta har förändrats, särskilt bland yngre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...