Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

God kvÀll!

IgÄr avinstallerade jag mitt Microsoft Office Home and Student 2007 i FPP (fullversion) och idag skulle jag installera Microsoft Office Small Business 2007 i FPP (fullversion) nu i eftermiddags, men ganska snart efter det att den första dvd-skivan av tvÄ börjat snurra sÄ uppstÄr följande felmeddelande pÄ skÀrmen:

"Fel 1913. Det gick inte att uppdatera filen C:\WINDOWS\win.ini. Kontrollera att filen finns i systemet och att du har nödvÀndiga behörigheter för att kunna uppdatera den. Försök igen / Avbryt."

Microsofts support hade hunnit stÀnga, men jag skickade ivÀg ett mail.

Har nÄgon hÀr haft ett problem av denna typen och hur löser man det?

😛

//:debatt

Redigerat av debatt
Annons
Postat (redigerat)
Ofta kan det bli installationsproblem om man har virusdödare och/eller mjukvarubrandvÀgg igÄng.

Även vissa program som stoppar spyware kan orsaka sĂ„dant, om man har deras auto-funktion igĂ„ng.

Ja, jag tĂ€nkte i de banorna ocksĂ„, Claes! Jag har numera McAfee och Ă€rligt talat Ă€r det inte lika lĂ€tt att stĂ€nga av den som det var med Norton. Norton kunde man Ă€ndra till Avsluta (tillfĂ€lligt) pĂ„, och sĂ„ kunde man spela in klanderfritt, installera eller vad det nu gĂ€llde. Med McAfee verkar det som om jag inte kan vĂ€lja Avsluta alls genom högerklick, men dĂ€remot högerklicka pĂ„ ikonen och vĂ€lja Ändra instĂ€llningar. Men dĂ„ mĂ„ste jag manuellt gĂ„ in och vĂ€lja vilka möjliga "angrepp" man inte ska vara skyddad emot för stunden. Det Ă€r en lĂ„ng lista över skydd dĂ€r, som kan aktiveras eller ignoreras. Å andra sidan lĂ€r McAfee vara lĂ€ttare att avinstallera om man sĂ„ skulle vilja - hoppas jag valde rĂ€tt Antivirus nĂ€r jag denna gĂ„ng (med den numera 8 mĂ„nader gamla datorn) fortsatte med McAffe som fanns i maskinen frĂ„n början.

Det mest drastiska kanske vore att helt enkelt avinstallera McAfee, men det vore att överdriva. Det konstiga Àr samtidigt att detta problem med "Fel 1913" inte uppstod nÀr jag installerade Microsoft Office Home and Student 2007 i FPP (fullversion) i vÄras! Bara nu dÄ, med Small Business-versionen av samma paket - det enda som skiljer Àr ju att SB har Publisher och Outlook med Business Manager, Home istÀllet One Note. Word, Excel och Power Point Àr gemensamma. Det kan inte ha nÄgot att göra med att jag avinstallerade Microsoft Office Home and Student 2007 igÄr genom att anvÀnda Ta Bort Program-funktionen under Kontrollpanelen. Den har tidigare inte fungerat sÄ bra pÄ att ta bort alla komponenter... Men det fanns vÀl inget annat sÀtt att ta bort programmet pÄ?!

😛

Redigerat av debatt
Postat

Är din anvĂ€ndare administratör?

XP eller Vista?

Postat (redigerat)

Det Àr jag sjÀlv som anvÀnder min egen dator.

Jag kan vara tÀmligen administrativ om jag Àr pÄ det humöret.

Windows XP (pro).

InvÀntar svar frÄn teknisk support pÄ onsdag nÀ ve.

😏

Redigerat av debatt
Postat (redigerat)

Hittat i engelskt Microsoftforum att win.ini var en fil som fanns i versioner t.o.m. Windows 3.1. Hmm... skulle betyda att den inte finns i Win XP. Inte konstigt den inte hittas nu dÄ...

Redigerat av debatt
Postat

Win.ini anvÀndes i Windows 3.1.

Dock finns den kvar Àn idag av kompabilitetsanledningar (om du har urÄldriga program som vill anropa t ex Word). För visst har du filen pÄ hÄrddisken, eftersom du skrev att du kollat skrivrÀttigheter?

Postat

Hmm... tidigast onsdag nÀsta vecka kan de Äterkomma om problemet.

FrÄgan Àr om jag ska installera min Home and Studentversion under tiden...

annars blir ju inte ett skit gjort!

😄

Postat

Tack Slejnard för lÀnken till till Open Office och rÄdet om att anvÀnda WordPad annars. Men med tanke pÄ att jag köpt fullversioner av Microsoft Office i FPP (RetailutgÄvor) av bÄde Home och av Small Business, sÄ kan jag pÄ ett litet kick (max 10 min) Äterinstallera Home-versionen om sÄ bara för 5 dagar tills svaret kommer om hur man ska gÄ tillvÀga med Small Business-versionen pÄ onsdag. Konstigt nog gick det ju jÀttelÀtt att installera Home-versionen men inte Small Business-versionen av Office 2007.

😐

Postat

NĂ€sta gĂ„ng jag Ă„ker hem till götet kommer jag nypa din Göteborgshumor hĂ„rt som fan! 😐

Hur gÄr inspelningarna? NÀr fÄr vi höra nÄt? NÄhÄ?

Till Topic: Ett gammalt program Àr ett gammalt program....skit i det Ä kör 2009 istÀllet!

Postat (redigerat)

Har fÄtt tennisarmbÄge, utan att ha spelat tennis. Det inverkar pÄ spelandet av instrumenten. Vilar nÄgra dagar. Under hösten hoppas jag resultatet kan Äterges helt.

JasÄ, 2009 har kommit nu! Undrade just nÀr det var dags. Mina Office Àr ju nyköpta och nÀr jag kollade prisjakt dÄ sÄ fanns inget annat. Dessutom var det slutsÄlt pÄ en del stÀllen och nÀr alla de nÀtbutikerna skulle köpa in nya ex sÄ Àr det version 2007 som gÀllde.

Hmm.

Redigerat av debatt
Postat (redigerat)

Jahaja... testade idag att ha lite annorlunda instÀllningar i virusskydden ett tag under eventuella installationer.

Inte tusan pÄverkade det nÄgot vad anbelangar möjligheterna att installera Microsoft Office Samll Business 2007.

Det fungerade inte ÀndÄ och likvÀl ett Fel 1913.

Provade sedan att installera samma program, men i Home And Student-version.

Virusskydd eller ej spelade ingen roll.

Det fungerade pÄ nÄn enstaka minut att installera i princip samma Officepaket.

MĂ€rkligt!

TillÀgg: Allt var inte avstÀngt i virusskyddet. Det Àr svÄrt att helt stÀnga av McAfee. GÄr det?

Men nu tror jag att jag hittat vad som ska stÀngas - bara det som handlar om win.ini sÄklart,

eftersom Microsoft Office nÀmnde just win.ini bara.

Redigerat av debatt
Postat

Win.ini ska tydligen behövas för att en nyare version ska kunna vara bakÄtkompatibel med filer som skapats i Word (t.ex.) frÄn tiden med Windows 3.1.

Kan det betyda att Home and Student-versionen förvisso Àr likartad med den dyrare Small Business-versionen, men inte lika bakÄtkompatibel??

SÀljare sÀger, ja det ska vara samma programpaket vad gÀller Word, Excel och PowerPoint.

Men... nÄgot skiljer sÀkert dem Ät eftersom priset Àr 4-5 ggr högre.

Postat
SÀljare sÀger, ja det ska vara samma programpaket vad gÀller Word, Excel och PowerPoint.

Men... nÄgot skiljer sÀkert dem Ät eftersom priset Àr 4-5 ggr högre.

man brukar ju ta reda pÄ vad som skiljer innan man köper:

http://office.microsoft.com/sv-se/suites/FX101757671053.aspx

http://office.microsoft.com/sv-se/suites/FX101757681053.aspx

för övrigt tycker Àven jag du gjort ett misstag och du borde ju anvÀnda openoffice gratis istÀllet

men men...

Postat

Jag vet att Home and Student bestÄr av Word, Excel, Power Point och One Note.

Och ocksÄ att Small Business bestÄr av Word, Excel, Power Point, Outlook m Bus Manager samt Publisher.

Undrar om SB Àr mer bakÄtkompatibel eftersom den letar efter win.ini.

Förlaget krÀver Word.

Postat

Du kan stÀlla in OpenOffice att alltid spara i Microsoft Word-format, sÄ förlaget behöver inte oroa sig.

Postat (redigerat)

Bra att veta inför framtiden kanske, men nu Àr köpt köpt. Vi kan lÀmna debatten om Open Office.

SÄ frÄgan Àr varför Microsofts Small Businessversion vill Ät win.ini, men inte deras Home and Studentvariant.

Han som tog emot Àrendet pÄ deras egen tekniska support hade absolut igen aning!!!

Vi borde bara hÄlla tummarna...

Redigerat av debatt
Postat (redigerat)

Uppgift 1:

• Öppna 'Den hĂ€r datorn' (snabbkommandot winb.png+E Ă€r en bra genvĂ€g)
  • GĂ„ till menyn Verktyg och vĂ€lj Mappalternativ
  • I det nya fönstret vĂ€ljer vi fliken Visning
  • Bocka av rutan 'Dölj filnamnstillĂ€gg för kĂ€nda filtyper' och klicka OK
    0sx2.png
  • Nu hymlar inte Windows med filnamnstillĂ€ggen och skriver ut hela filnamnet.
    Du ser nu vad som Àr .doc, .docx, .jpg, .ini osv.

Uppgift 2:

• GĂ„ till C:\Windows
  • Ev. meddelas det att mappen innehĂ„ller systemfiler och att innehĂ„llet i mappen dĂ€rför döljs. Klicka i texten för att ignorera varningen, sĂ„ att du ser innehĂ„llet i mappen.
  • Leta upp filen Win.ini (Om den inte finns, följ uppgift 3 och Ă„tervĂ€nd hit efterĂ„t)
  • Högerklicka pĂ„ filen och vĂ€lj Egenskaper
  • GĂ„ till fliken SĂ€kerhet
    Mappegenskaper_Sakerhet.gif
  • Ditt anvĂ€ndarnamn borde synas i listan. Markera det...
  • ...och du ser vilka behörigheter du har till filen Win.ini.
    Se till att FullstÀndig behörighet Àr förbockat.
  • Upprepa samma sak med anvĂ€ndaren SYSTEM.
  • Klicka OK
  • Starta om datorn och kör Office installationsprogram

Uppgift 3 (om Win.ini saknas):

• Starta programmet Anteckningar. (Start, Program, Tillbehör, Anteckningar)
  • Klistra in följande text:
    ; for 16-bit app support
    [fonts]
    [extensions]
    [mci extensions]
    [files]
    [Mail]
    MAPI=1
    [MCI Extensions.BAK]
  • Arkiv, Spara som...
  • Skriv C:\Windows\Win.ini som filnamn och klicka OK
  • GĂ„ till Windows-mappen och verifiera att filen heter Win.ini - den ska inte heta Win.ini.txt
  • GĂ„ tillbaka till uppgift 2 och fortsĂ€tt...

Redigerat av Linus
Postat

Oj.

Om i nÀst sista punkten i Uppgift 3 filen heter win.ini.txt och inte bara win.ini - hur gör jag dÄ?

Ska jag vÄga göra detta...

Har installerat Homeversionen utan problem. Kan dÀrför jobba klart det jag ville fram till onsdag nu iaf, den dagen de ska ringa.

Tusen tack, Linus.

maart (oregistrerad)
Postat
Oj.

Om i nÀst sista punkten i Uppgift 3 filen heter win.ini.txt och inte bara win.ini - hur gör jag dÄ?

markera filen, tryck F2 och sudda ut .txt

Postat (redigerat)

Nu har jag försökt göra Uppgift 2 ocksÄ... men det gick inte!

NÀr jag högerklickat pÄ filen win.ini och dÀr vÀljer Egenskaper, sÄ kommer det upp tvÄ flikalternativ enbart: "AllmÀnt" och "Sammanfattning" och under sammanfattning stÄr det absolut inte ett dugg. Under AllmÀnt fÄr man reda pÄ att det handlar om KonfigurationsinstÀllningar. Flikarna Anpassa, SÀkerhet och Dela ut finns inte.

Rubriken Àr dessutom inte Egenskaper för Microsoft utan Egenskaper för win.ini

Lösning: C:\WINDOWS. Klicka pÄ Mappalternativ under Verktyg och ta bort "AnvÀnd förenklad fildelning" dÄ den rutan Àr förbockad.

Redigerat av debatt
Postat
Vad hÀnder om man klickar pÄ VerkstÀll ist för Ok?
Ingen skillnad.

VerkstÀll Àr för att "spara Àndringarna", men inte stÀnga fönstret... ifall du skulle vilja fortsÀtta göra fler Àndringar.

OK-knappen verkstÀller ocksÄ Àndringarna, men stÀnger ner fönstret nÀr det Àr klart.

NÀr jag högerklickat pÄ filen win.ini och dÀr vÀljer Egenskaper, sÄ kommer det upp tvÄ flikalternativ enbart: "AllmÀnt" och "Sammanfattning" och under sammanfattning stÄr det absolut inte ett dugg.
Har du verkligen NTFS som filsystem?

Jag misstÀnker att din hÄrddisk Àr formaterad med FAT32, för dÄ finns ingen flik som heter SÀkerhet.

Har du nÄgon anledning att inte köra NTFS som filsystem?

Rubriken Àr dessutom inte Egenskaper för Microsoft utan Egenskaper för win.ini

NÀ, precis. Jag bestÀmde mig för att utsmycka inlÀgget med lite bilder i sista stund. Den dÀr exempelbilden hittade jag med Google bildsökning, och i deras exempel var det en fil/mapp som hette Microsoft.

Postat

Jag kollade vad som stod om hÄrddisken och dÀr stod det NTFS.

Jag har aldrig sjÀlv formaterat den inbyggda hÄrddisken.

Toshiban kom och anvÀnds som den var.

🙂

Postat (redigerat)

Lustigt, för det lĂ„ter nĂ€stan lite bekant det dĂ€r att man kan gĂ„ in i datorn hĂ€r och se administratör, behörighet etc., men det var frĂ„n nĂ„gon annanstans det gick att nĂ„, tror jag... *extremt vagt*... 😄

Redigerat av debatt

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.