Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har varit mycket nyfiken på Pro Tools LE 8 och det slutade med att jag beställde

Mbox 2 och Pro Tools LE 8 från Thomann förra veckan. Och idag kom postbudet

med leveransen.

Har installerat och fluktat runt ibland både själva sequensen och pluggarna och

är mycket imponerad. Ska prova att spela in ett antal låtar. Är det bra så ryker

Cubase 5. Sonar kan man inte sälja vidare.

Ett stort plus är att man får med en instruktions DVD. Uppskattas, helt klart.

Så nu kan jag också komma med dumma nybörjarfrågor om Pro Tools LE 8. 🙁

Annons
Postat

När jag såg trådens rubrik trodde jag att den handlade om ny studiodator, men det var visst hårdvara+mjukvara... Så fel man kan ha.

🙁

Postat

Man får säga grattis till köpet. Tror du kommer bli himla nöjd! När det dyker upp en fråga så skulle jag bli himla glad om du även skulle vilja skicka den till mig via PM. Detta för att jag håller på att skriva manus till lite filmer för pro tools. Detta skulle hjälpa mig att kanske komma på saker som jag själv glömt. I gengäld så ska jag göra allt jag kan för att hjälpa dig med ditt problem 🙁 Men bara om du vill såklart.

MVH

Anders

Ludde46 (oregistrerad)
Postat

jag köpte pro tools M-powered 8...tror inte jag behöver ångra mig...allting i denna appär precis vad man förväntar sig

Massor med göttiga saker...fast ( nu har ispiratioen av spela lagt sig, nu e det mer en learning curve)

jaja..man kan ju inte få ALLT

Postat (redigerat)

Tjena Anders,

Tack för ditt svar. Det enda jag undrat över är att det blir ett bra resultat om man

kör bounce track istället för en frysfunktion i Pro Tools LE 8 för att spara på CPU:n.

Blir det samma db som orgnialtracket om man säger så.

Nyfikenheten för PT LE 8 dök upp när jag läste recensionen i det senaste nummret av MM,

sorry Studio, men det var en riktigt bra recension.

En annan fråga är varför det skiljer sig kostnadmässigt mellan typ Mbox och HD1, 2, 3

systemen mot hobbysystemen ? Är skillnaden så pass stor att det är värt pengarna ? Är latencyn = 0 på

HD systemen ?

Har du sett den bifogade DVD:n för Pro Tools LE 8 ? Vad vill du utöka med för

instruktioner i din instruktion video ? Det enda jag saknade var väl MIDI editering

i den bifogade DVD:n + lite slutmix (master) och export funktioner.

Redigerat av spaceman
Postat
Tjena Anders,

Tack för ditt svar. Det enda jag undrat över är att det blir ett bra resultat om man

kör bounce track istället för en frysfunktion i Pro Tools LE 8 för att spara på CPU:n.

Blir det samma db som orgnialtracket om man säger så.

Nyfikenheten för PT LE 8 dök upp när jag läste recensionen i det senaste nummret av MM,

sorry Studio, men det var en riktigt bra recension.

En annan fråga är varför det skiljer sig kostnadmässigt mellan typ Mbox och HD1, 2, 3

systemen mot hobbysystemen ? Är skillnaden så pass stor att det är värt pengarna ? Är latencyn = 0 på

HD systemen ?

Har du sett den bifogade DVD:n för Pro Tools LE 8 ? Vad vill du utöka med för

instruktioner i din instruktion video ? Det enda jag saknade var väl MIDI editering

i den bifogade DVD:n + lite slutmix (master) och export funktioner.

Hejsan

Jag tror inte jag riktigt förstod din fråga. Menar du ifall du impoterar en fil och gör bounce track på den, om den fil som kommer ut har samma db som orginalet? Om detta va frågan så är det inget jag testat, så det vet jag inte. Men om du vill spara på cpu och bränna in effekterna så skulle jag nog göra detta i pro tools och inte via bounce track, då kan du även göra detta med flera kanaler på samma gång och spara tid. Exempelvis

Du har 4 spår som du vill spara ner med effekter på nya kanaler, vi kallar dessa för 1,2,3,4. Gör 4 nya audiotracks som vi kallar för 5,6,7,8

Välj bus 1-2 som send på kanal 1 och nollställ regeln på kanal 1 (för att snabbt nollställa regeln så håll inne alt-knappen samtidigt som du vänsterklickar på regeln). Nu väljer du bus 1-2 som input på kanal 5. Gör sedan samma sak med kanal 2-6 bus 3-4, 3-7, bus 5-6 osv. Gör sedan kanal 5-8 rec enabled och spela in. När detta är gjort så gör du kanal 1-4 inactive (detta görs genom att högerklicka och välja make inactive).

Angånde min film så är det så att jag undervisar i pro tools, och det är för nybörjare i programmet. Det första är att jag kommer ta med det mesta som finns på den dvd du nämner, men på mitt sätt och på svenska 😲 Sedan kommer jag även lägga till saker som jag hittat genom åren, olika arbetsätt, och även hur jag gör när jag spelar in och mixar musik. Detta är då främst tänkt till mina elever, så en del saker lär man komma på under lektionerna som ska vara med, men sedan så är det så lätt att man glömmer problem som nybörjare stöter på, så det va den tanken jag hade med att du kunde skicka dina frågor till mig 🙂

Då jag inte testat LE 8 ännu så vet jag inte vad som skiljer exakt, men det första som skiljer mellan LE och HD är antalet I/O. Jag kan med mitt HD 2 ha 64 I/O om jag köper till interface. Nästa steg är ju då att dsp korten tar hand om allting i ett HD-system och inte bara pluggarna. Det tar även hand om all signalhantering osv. Du har en viss latency även i ett HD system, men den är oberoende av vad du har för buffersize vald då korten även tar hand om detta. Sen är det ju att HD-systemet har ADC. Sedan är det vissa skilnader i arbetssättet också, exempelvis vca-reglar som jag tycker är guld vid arbetet med grupper. Har underlättat mitt arbetsflöde något enormt.

MVH

Anders

Waltzberger (oregistrerad)
Postat

spacemannen. du får allt vända dig hitåt först om du bestämmer dig för att låta ditt dubase vandra vidare 😮

å lycka till me PT 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.