Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej alla!

Jag behöver hjälp! Jag ska köpa en MAC.

1. Jag vill kunna använda den till att spela in sång och musik. Jag vill kunna använda förinspelade musikbakgrunder som jag har och bara lägga sång på dessa. Funkar det?

2. Kan jag koppla in min egen synth/gitarr och spela in instrumenten direkt i datorn? Måste jag köpa något extra ljudkort för att göra detta eller funkar det ändå? Likaså med sången. Kan jag koppla in en microfon i datorn och sjunga in direkt?

Som ni förstår så är jag inte alls kunnig på området. Jag vill ha det så enkelt som möjligt, men vill samtidigt att det ska låta hyffsat. 😉

Vilken MAC ska jag köpa?

Mvh Lina

Annons
Postat (redigerat)

Fråga 1. Ja det går utmärkt.

Fråga 2. Du kan koppla in din egen synt in i datorn och samma sak med en mic. Under förutsättningar att det går via usb.

Men jag rekommenderar dig att köpa ett lite billigare ljudkort så du kan koppla in en bättre mic och fall du är ibehov av midi för synten.

Det medföljer även ett program som heter Garageband och det är skit enkelt får sådana inspelningar du tänker på. Du kommer lära dig det på en kväll.

Vilket mac då. Om du vill ha bärbar vilket kan vara skönt så finns den vita macbook. Eller om du vill ha en stationär så iMac 20" modellen. Du får även mer prestanda för pengarna med en iMac.

Men om du har en liten budget är mac mini lika bra. Men jag skulle överväga de ovanstående förslagen vid flera punkter.

Har du fler frågor kan du posta vidare.

Redigerat av Gäst
Postat
  linegarden sa:
2. Kan jag koppla in min egen synth/gitarr och spela in instrumenten direkt i datorn?

Vilken MAC ska jag köpa?

Varje ny mac fungerar för musikproduktion.

Vill du göra det enkelt för dig kan du börja med programmet Garageband som ligger förinstallerat i datorn. Det går att koppla in en mikrofon i datorns mikrofoningång, till och med använda den inbygda. Men ljudkvaliteten blir inte den bästa.

Men om du framförallt vill komma igång med musikmakandet kanske det räcker till en början.

det går alltid att komplettera med bättre mick och externt ljudkort i efterhand.

Postat

Du har inte sagt nånting alls vad det får kosta.

Jag själv kör på Macbook Pro. Har ett midiinterface och ett audiointerface för ljudet

För din del räcker det med att köpa vilka mac som helst (iaf över 2.0ghz).

För ljudet skulle jag rekommendera Apogee Duet som låter gudomligt och är jättestabilt. Sedan ett program osm heter Logic. Det finns en light variant som inte är allt för dyrt.

Sedan är det bara att vara kreativ och ha roligt!

Postat

Jag skulle rekommendera en macbook. Om du ska köpa nytt.

ska du köpa begagnad en macbook pro.

Kolla så du trivs med skärmstorleken! En 13 tummare kan kännas väldigt trångt om du ska hålls och arra lite o så. Annars går det ju att koppla till en extern skärm också.

En Mac Pro känns i detta läge alldeles för överkurs!

Lycka till!

Postat

Jo, den vita MacBooken (om du nu behöver vara bärbar) fungerar jättebra för dina behov. Kombinera med ett ljudkort i valfri prisklass. 🙂

Line6 POD Studio UX2 eller E-MU 0404 USB är mina förslag för hemstudion. De har mikpreamp och gitarringång m.m.

Postat (redigerat)

Flera säger macbook. Har själv haft en och de är mycket bra. Dock kan skärmen kännas för liten. Men det är en smak sak.

Apogee gör skit bra saker och de funkar väldigt stabilt med mac. Så deras nya One kan vara att ta en titt på. Om du kan tänka dig den prisklasen.

4070692427.jpg

Har en kanal vilket är perfekt för dig. En bra preamp med fantommatning (vilket behövs för den typen av mic du kommer vara ute efter). En kondensatormic för sång är oftas det bättre valet. Går även att koppla in gitarr mm.

Men Linus förslag är bra de med.

Redigerat av Gäst
Postat

ja var också sugen på MB först, men skaffade MBP med 15.4" skärm.

Inser nu att det aldrig hade funkat med 13"

Postat
  mietek sa:
ja var också sugen på MB först, men skaffade MBP med 15.4" skärm.

Inser nu att det aldrig hade funkat med 13"

För det lilla kan det göra det. Men det är betydligt skönare med större. Jag har ju själv 24" och jag tycker 20 är litet:P

Men på bärbar tycker jag 15" är perfekt. För sedan blir det inte bärbar längre.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.