Jump to content
Annons

En fråga angående mixer

Recommended Posts

jinxyjinx1234 (oregistrerad)
Postat

Hej!

Jag har en fråga. Den låter säkert dumt, men jag kan inte så mycket om allt 🙂 . Behöver man mixer om man bara gör hip-hop instrumentals? Förbättrar den ljudet på något sätt eller?

Annons
Postat

En mixer förbättrar sällan ljudkvaliteten. Däremot kan den tillföra något till soundet om man använder den rätt.

Det betyder däremot inte att jag rekommenderar dig att skaffa mixer. Bra arbetsmiljö och lyssning är mer betydelsefullt.

Fokusera på musiken och få den så bra du bara kan istället.

Postat

Normalt sett kan man göra all med sin dator och en mixer (tycker jag) är överflödig. Om du ska ha många ljudkällor in i datorn på en gång eller vill kunna få mer än bara stereo ut från datorn kan en mixer lösa en del problem.

Jag kör själv bara en preamp för att köra in allt audio (sång, gitarr m.m) , mjukvarusynthar och mixar sedan allt direkt i datorn.

Ska du göra det jag tror du ska göra ser jag ingen anledning till att skaffa en mixer.

Mikael Strang/ljudingenjör

• 3 veckor senare...
jinxyjinx1234 (oregistrerad)
Postat

Men till exempel, om jag kör Fl Studio och vill mixa musik som jag har gjort kan jag göra det med den analoga mixern? eller går det inte? Okej jag vet att det är en dum fråga, men jag har alltid funderat över den.

Postat
Men till exempel, om jag kör Fl Studio och vill mixa musik som jag har gjort kan jag göra det med den analoga mixern? eller går det inte? Okej jag vet att det är en dum fråga, men jag har alltid funderat över den.

Jo det går men då måste FL stödjs att man kan skicka ut kanalerna till olika outputs på ljudkortet som man sedan tar in via Inputsen på mixerbordet.

M.a.o vill du använda ett SSL 4000 bord med 64 kanaler måste du kunna skicka ut 64 kanaler från FL Studio.

Och från mixer bordet så kan du sedan spela in det du gjort på antigen Rullband eller tillbaka in i dator.

Men ljudkvaliteten blir troligtvis inte bättre ifall det inte är en rutinerad mixerkille som sitter vid spakarna.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.