Jump to content
Annons

Överföring av konsertfilm från dator


debatt

Recommended Posts

Hej!

Har några konserter på datorn som jag vill göra dvd-r utav. Tänkte att eftersom jag inte installerat något videoredigeringsprogram på denna dator vad jag vet, så skulle jag föra över filerna till min dvd-recorders hårddisk direkt. Går det? Det är en Pioneer DVR-555HX-S. Den har usb-ingångar bl.a. Kan man föra över dvd-s från dator till hdd-n i dvd-recordern, eller kan man "bara" föra över från hdd-n i den till dvd-r i samma apparat? Kanske att den här dvd-recordern bara klarar mp3 och wma utifrån?

Det står en symbol för DivX på lådan. Jag har en konsert på datorn som är divx. Är det sannolikt att jag kan föra över den via usb (eller annan ingång) till dvd-recordern?

Den andra konserten är i WMV.

Tänkte redigera och lägga titel etc direkt i dvd-recordern, eftersom man kan det när man spelat in vanliga tv-program.

😛

//:debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
DieHard (oregistrerad)

Alltså jag är helt övertygad om att du bara driver med oss med i stort sett alla dina frågor. Jag tror inte en sekund på att du inte vad du ska göra i det här fallet. Eller har du så tråkigt att du startar dina frågetrådar för att ha någon kommunikation?

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså jag är helt övertygad om att du bara driver med oss med i stort sett alla dina frågor. Jag tror inte en sekund på att du inte vad du ska göra i det här fallet. Eller har du så tråkigt att du startar dina frågetrådar för att ha någon kommunikation?

Finn fem fel var det nåt som hette. Här blir det Finn tre fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan vara olika mellan olika apparater, så enda sättet att få ett vettigt svar, är nog att läsa bruksanvisningen för prylarna.

Det brukar bara vara att koppla ihop och sätta mottagaren på inspelning och sedan spela upp från kameran, men man vet ju aldrig...

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Det kan vara olika mellan olika apparater, så enda sättet att få ett vettigt svar, är nog att läsa bruksanvisningen för prylarna.

Det brukar bara vara att koppla ihop och sätta mottagaren på inspelning och sedan spela upp från kameran, men man vet ju aldrig...

Just det, man vet ju aldrig (på förhand), så därför var ju inte denna tråden konstigt alls. Tänkte nån här provat kanske?

OBS: Det är ingen kamera!! Konserterna ligger på datorns hårddisk!

Istället för att böka med redigering i datorn (via Windows Movie Maker eller Inter Video Creator om jag installerar det (finns på nån gammal cd/dvd)), så tänkte jag smidigt prova att köra över det direkt till Pioneer dvd-recordern.

Har läst manualen, men tyvärr tar den bara upp överföring av stillbilder från digitalkamera via usb. Finns en dv in också, men det är från digital videokamera samt en s-vhs från s-vhs-bandare/-kamera.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)

Är DVD-spelaren inspelningsbar? i så fall är det väl enklast att spela upp filmen från datorn och spela in den på DVD-spelaren? Om du har någon lämplig utgång på ditt grafikkort alltså.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Är DVD-spelaren inspelningsbar? i så fall är det väl enklast att spela upp filmen från datorn och spela in den på DVD-spelaren? Om du har någon lämplig utgång på ditt grafikkort alltså.

Det är en laptop med firewire 400, 3 usb-portar, e-sata, tv-utgång (ser ut som en sån där s-vhs-port) samt port för extern bildskärm som enda utgångar. Ljudkortet har line out och s/pdif.

Kan det vara s-vhs jag ska gå via...? Jag och en kompis provade det från en s-vhs-kamera en gång, men då blev bara bilden överförd. Fick då gå via sån där röd-vit-gul kabel mellan kamera och inspelare istället, för att få med både bild och ljud, så kallad tredelad AV-kabel. Men det går ju inte nu via datorn...

😛

//:debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är en laptop med firewire 400, 3 usb-portar, e-sata, tv-utgång (ser ut som en sån där s-vhs-port) samt port för extern bildskärm som enda utgångar. Ljudkortet har line out och s/pdif.

Kan det vara s-vhs jag ska gå via...? Jag och en kompis provade det från en s-vhs-kamera en gång, men då blev bara bilden överförd. Fick då gå via sån där röd-vit-gul kabel mellan kamera och inspelare istället, för att få med både bild och ljud, så kallad tredelad AV-kabel. Men det går ju inte nu via datorn...

😛

//:debatt

Klart det går! Du har ju tv-utgång, dit du kopplar den gula. sen kopplar du röd och vit till ljudkortets höger och vänster ut. Så har jag gjort nån gång. Funkar.

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Det är en laptop med firewire 400, 3 usb-portar, e-sata, tv-utgång (ser ut som en sån där s-vhs-port) samt port för extern bildskärm som enda utgångar. Ljudkortet har line out och s/pdif.

Kan det vara s-vhs jag ska gå via...? Jag och en kompis provade det från en s-vhs-kamera en gång, men då blev bara bilden överförd. Fick då gå via sån där röd-vit-gul kabel mellan kamera och inspelare istället, för att få med både bild och ljud, så kallad tredelad AV-kabel. Men det går ju inte nu via datorn...

😛

//:debatt

ja, det finns lite olika lösningar. vad har din DVD-spelare för ingångar? med "lämplig utgång" menar jag naturligtvis att det finns motsvarande ingång på DVD-spelaren. Har du S-VHS in på dvdn föreslår jag att du kör på det för bilden och RCA eller vad det nu kan vara för bilden. Finns det scart-ingång kan du använda en adapter från S-VHS/RCA till scart. Som sagt, det finns många lösningar men det är svårt att gissa precis hur du ska göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Klart det går! Du har ju tv-utgång, dit du kopplar den gula. sen kopplar du röd och vit till ljudkortets höger och vänster ut. Så har jag gjort nån gång. Funkar.

TV ut på lappisen är ju en rund liten s-vhs-port med en massa hål.

På fronten (bakom en lucka) på dvd-inspelaren finns en sån där liten s-vhs-port, men bredvid den en rund gul kallad VIDEO, en röd rund kallad AUDIO (mono) och en svart rund kallad höger (för att få det i stereo).

Röd och vit är jag med på, det kommer från ljudkortets linje ut RÖD och SVART, men bilden tar jag från TV UT-porten på lappisen till den gula runda* på dvd-inspelaren, menar du? Eller till lappisens s-videoport?

* Har aldrig sett en kabel som är s-vhs i ena änden och rund rca i andra.

p.s. Har plöjt manualerna till lappisen nu också och de tar inte upp tv-utgången mer än att det står att det är en tv-utgång. d.s.

😛

//:debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
* Har aldrig sett en kabel som är s-vhs i ena änden och rund rca i andra

de är ganska vanliga. Följer ofta med när man köper grafikkort. Finns på http://www.kjell.com. Vet inte hur man direktlänkar men sök på 39584

edit: finns såklart säkert på fler ställen. Kjell var första bästa jag provade...

Redigerat av maart
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
de är ganska vanliga. Följer ofta med när man köper grafikkort. Finns på http://www.kjell.com. Vet inte hur man direktlänkar men sök på 39584

edit: finns såklart säkert på fler ställen. Kjell var första bästa jag provade...

Nice. Är det inte mer optimalt att köra en s-vhs till s-vhs-kabel mellan laptop och dvd-inspelare, plus röd och vit rca från det externa ljudkortet till dvd-inspelaren?

S-vhs sägs ju ge bättre bild än vanlig video som kontakttyp/formatöverföring.

Tack för länken. Har aldrig varit inne på en Kjellbutik, men ska det. Adaptern var ju billig, 79 kr.

☺️

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Är det inte mer optimalt att köra en s-vhs till s-vhs-kabel mellan laptop och dvd-inspelare, plus röd och vit rca från det externa ljudkortet till dvd-inspelaren?

Det klart det är bättre att slippa adaptrar om man kan men jag fattade det som att du inte hade nån S-VHS in på DVD-spelaren.

Link to comment
Dela på andra sajter

TV ut på lappisen är ju en rund liten s-vhs-port med en massa hål.

På fronten (bakom en lucka) på dvd-inspelaren finns en sån där liten s-vhs-port, men bredvid den en rund gul kallad VIDEO, en röd rund kallad AUDIO (mono) och en svart rund kallad höger (för att få det i stereo).

Som jag skrev i detta mess så har både dvd-inspelaren och laptopen en s-vhs.

Den tar "bara" bilden väl?

S-vhs till s-vhs-kabel (för bilden) plus vit och röd tele (ljudkortet, linje ut) till rca (dvd-inspelaren, audio in)??

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
TV ut på lappisen är ju en rund liten s-vhs-port med en massa hål.

På fronten (bakom en lucka) på dvd-inspelaren finns en sån där liten s-vhs-port[...]

Som jag skrev i detta mess så har både dvd-inspelaren och laptopen en s-vhs.

Den tar "bara" bilden väl?

Dina förklaringar är inte glasklara direkt... rund liten svhs-port med massa hål = en sån där liten s-vhs-port? räcker det inte att skriva "vanlig S-VHS" om det är vanlig S-VHS? allt blir mycket enklare att förstå då, och då blir det enklare att hjälpa till. Men om du nu har S-VHS på båda enheterna, varför inte prova att koppla ihop dom? Ljudet får du ta separat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dina förklaringar är inte glasklara direkt... rund liten svhs-port med massa hål = en sån där liten s-vhs-port? räcker det inte att skriva "vanlig S-VHS" om det är vanlig S-VHS? allt blir mycket enklare att förstå då, och då blir det enklare att hjälpa till. Men om du nu har S-VHS på båda enheterna, varför inte prova att koppla ihop dom? Ljudet får du ta separat.

Jo, det kanske kallas vanlig s-vhs också.

Får köpa tre kablar nu då; en s-vhs till s-vhs och ett par tele till rca.

Klotz igen kanske?

😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...