Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Efter vissa pÄtryckningar och Àven med ett visst eget intresse har jag laddat hem lite lagliga, gratis VST-pluggar för gitarrinspelning. Bland de som jag tagit hem Àr...

Simulanalog (http://www.simulanalog.org/)

Juciy77 (http://www.bteaudio.com/software/Juicy77/Juicy77.html)

SoloC (med mera frÄn http://www.acmebargig.com/)

Lite blandat frÄn http://auraplug.com

Jag skall inte sÀga att de lÄter skit men Simulanalog o Juicy77 var inget som imponerade pÄ mig, inte 'out-of-the-box' i alla fall. SoloC - hÀr fanns ju en del som lÀt lite mer anvÀndbart men jag fortfarande en kÀnsla av att det lÄter lite som man lirar genom en gammal radio. Inget tryck, ganska "taggtrÄdigt" ljud och allmÀnt inte sÀrskilt skönt att spela med. Det blir lÀtt att jag försöker överkompensera med dist men det lÄter ju som bekant inget vidare, det blir bara mer taggtrÄd och dÄlig digitalkÀnsla över ljudet.

SÄ jag testade med ett par olika kompressorer... först Cubase egen Multibandskompressor, men det enda jag fick var Ànnu mer brus. Sedan testade jag PSP Vintage Warmer och det gav mig inte bara brus utan Àven ökad latency.

Jaha... sÄ dÄ fick det bli lite EQ för att försöka slipa till ljudet men dÄ fick jag ökad latency igen. SÄ dÀr sitter man med ett halvhyfsat ljud men inte tillrÀckligt bra för att inspirera en till att vilja röra vid guran ens en gÄng. Testade lite olika impulser ocksÄ, för soloC men det var ju inte heller sÄ j-a imponerande.

Jag tror sÀkert att man kan Ästadkomma bÀttre resultat men jag vet inte hur och det Àr dÀrför jag skapat den hÀr trÄden. Jag har inte orken att sitta och pilla i en vecka för att fÄ fram ett vettigt ljud... sÄ finns det nÄgon som kan dela med sig av lite tips? Hur gör du för att fÄ det att lÄta sÄ bra sÄ att du kan spela med ett skönt ljud, dÀr du faktiskt hör det du vill medan du spelar? För mig Àr det i alla fall sÄ - jag kan inte prestera nÄgot vettigt om inte ljudet Àr bra. det Àr kanske bara jag men jag har j-t svÄrt för det... shoot!

Redigerat av Hellpig
Annons
Postat

Jag tÀnker sÄ hÀr:

• Om du inte fĂ„r till ett bra grundljud med sjĂ€lva gitarr/förstĂ€rkar-pluggen sĂ„ blir det nĂ€stintill poĂ€nglöst att lĂ€gga pĂ„ ytterligare EQ, banddist och MB-kompressor(!). DĂ„ "förstĂ€rker" du ju ett sound du egentligen inte Ă€r nöjd med.
  • Man mĂ„ste skilja lite pĂ„ komp- och lead/solo-gitarr. Det finns ingen mening att fastna för ett "fett" komp-ljud och anvĂ€nda det pĂ„ en sologitarr eller tvĂ€rtom, eftersom respektive gitarrers frekvensomfĂ„ng med största sannolikhet Ă€ndĂ„ beskĂ€rs beroende pĂ„ deras roll i ljudbilden.
  • Du kan aldrig skapa en fyllig (ensam) gitarr utan effekter som t.ex. Chorus och inte heller "brett" ljud utan Stereo Chourus-/-Delay etc.

Summa:

- Ratta in ett "OK" sound (UTAN externa effekter). Brukar funka med allt pĂ„ "10" 😉 — fast snĂ„la hellre Ă€n bre pĂ„ med motsvarande "Precense".

- EQ: Boosta omkring 100Hz och Low-Passa vid 7kHz.

- Stereo Chorus: ca 15ms delay — 50/50 effekt vs direkt.

- Stereo Delay: ca 120ms delay (vÀnster) respektive 140ms delay (höger). High-/Low-passa effekten 400Hz/10kHz.

- Justera de blöta signalerna

Ur "minnet" i all hast... Och den helt klart bÀsta pluggen Àr SimulAnalog

DieHard (oregistrerad)
Postat

TyvÀrr Àr det med sims att man fÄr pilla en hel del för att det ska bli bra. Enda som jag inte tyckte man behövde göra det med var senaste versionen av Revalver. Men den Àr Ä andra sidan inte gratis.

Postat

Revalver har jag testat och kanske var mina förvĂ€ntningar för höga... för jag tyckte det lĂ€t avsevĂ€rt sĂ€mre Ă€n t ex en Pod, ungefĂ€r likadant som de gratispluggar jag testat. Nej, sĂ€mre faktiskt - mest bara surr och brum. Det Ă€r kanske nĂ„got fel pĂ„ mina öron. 😉 NĂ€hĂ€, nu skall jag pĂ„börja en nattlig exkursion med SoloC och se vad jag kan Ă„stadkomma. Kanske till o med lĂ€gger ut nĂ„got ljudexempel hĂ€r i trĂ„den, pĂ„ mitt förmodade misslyckande senare.

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag tyckte Revalver var kanon. Synd att den Àr sÄ dyr.

Jag kör sjÀlv med Amplitube 2 Live och tycker den funkar skitbra ocksÄ.

Gör vÀl mest popguror och inte sÄ mycket metall. och dÄ funkar Amplutube kanon.

Tycker inte gratis pluggarna riktigt gör sig. Simulanalog brukar jag köra ibland dĂ„ mest för att dista syntar 😉

Redigerat av drloop
Postat

Jag tycker ocksÄ revalver Àr kanon. Första intrycket var dock inte det bÀsta men med eq dÀr jag skÀr vid 7-8 kHz och kabinettimpulser frÄn guitarhack tycker jag det lÄter riktigt bra, bra mycket bÀttre Àn pod och guitarrig. Blir nog till att köpa det snart.

Postat

Jag har ju hört folk som fÄr kanonljud med hjÀlp av impulsfiler sÄ det skall ju gÄ. Fanns en snubbe som la upp en odetaljerad beskrivning pÄ hur han gjorde hÀr pÄ forumet och ett ljudexempel som fick mig att trilla av stolen. Har nu laddat ner en jÀkla massa impulser o skall labba vidare, skam den som ger sig...

Postat

LÀste pÄ lite och funderar lite pÄ i vilken ordning folk sÀtter sina pluggar. SÄg nÄgonstans att det rekommenderades:

Noise reduction

Dist/overdrive

Amp

Cabinett

Men detta var nog specifikt för Guitar rig, dÀr har man ju inbyggda fx. Hur lÀgger man upp dem bÀst som inserts om man har individuella pluggar? Samma?Och Àr spotten mellan Noise redux och Amp lÀmplig för andra effekter Àn dist, som chorus, delay, kompressor, eq?

DieHard (oregistrerad)
Postat
Jag tyckte Revalver var kanon. Synd att den Àr sÄ dyr.

Tycker man den Àr för dyr kan man ju alltid köpa den mindre versionen med enbart Peavymodellerna. Kostar runt 750:- pÄ Thomann.

DieHard (oregistrerad)
Postat
LÀste pÄ lite och funderar lite pÄ i vilken ordning folk sÀtter sina pluggar. SÄg nÄgonstans att det rekommenderades:

Noise reduction

Dist/overdrive

Amp

Cabinett

Men detta var nog specifikt för Guitar rig, dÀr har man ju inbyggda fx. Hur lÀgger man upp dem bÀst som inserts om man har individuella pluggar? Samma?Och Àr spotten mellan Noise redux och Amp lÀmplig för andra effekter Àn dist, som chorus, delay, kompressor, eq?

Tja det Ă€r ju bara testa sig fram som allt annat. 😄 Amplitube Metal, som jag kör med, kan man ju lĂ€gga effekter som stompboxar före amp och efter cab med emulerade rackeffekter sĂ„som delay och kompressor och eq. Inte testat med om hur det blir med alla dessa gratissims. Jo minns sjĂ€lv att det var nĂ„gon som lade upp hĂ€r pĂ„ forumet och lĂ€t grymt bra. Minns bara att det var med Revalver han körde med sĂ„ sök om du hittar den trĂ„den och hur han gjorde.

Postat (redigerat)
Ser att du testa en del gratispluggar.. En som inte var med pÄ din lista var Studio Devil.. Testa gÀrna den ocksÄ om du gillar det brittiska soundet. Check out http://www.studiodevil.com/download/downloadBVC.htm

Man tackar, har tagit hem o installerat den nu. Idag skall jag testa alla impulserna jag plockade hem igÄr (ja, kanske inte precis alla, tog nog hem över 1500 impulsfiler igÄrkvÀll!). Toktesta! SÄ idag kanske det blir lite exempel dÄ...

Redigerat av Hellpig
Postat

Hej,

vilken typ av ljud tycker du Ă€r bra ljud? Har lyssnat lite snabbt pĂ„ de lĂ„tar du lagt upp sĂ„ jag anar att det Ă€r lite inom det tyngre gebitet men...Är det klassiskt britcrunch eller mer modernt metal-flĂ€sk? Folk verkar ju nĂ€mligen anse att vissa pluggar Ă€r rent av odugliga till en sak men fenomenala till en annan. SjĂ€lv Ă€r man vĂ€l antagligen tokdöv eller dum i huvudet för jag tycker att jag (efter lite pill och trix) fĂ„ till det jag Ă€r ute efter med Guitar Rig 3, Amplitube 2/Amplitube Metal och Revalver. Ja, Logics medföljande stĂ€rkarsim ocksĂ„ för den delen.

Personligen rattar jag mest 5150-style metal. Min mest anvÀnda kedja ser ut som följer:

Gibson SG Standard (med Seymour Duncan SH4 JB) - Tube Screamer TS9 - Apogee Duet - Amplitube Metal - Space Designer med valfri vÀlljudande impuls.

Det Àr valet av impuls-fil som brukar ta lÀngst tid att bestÀmma sig för. Se till att ladda ned ett knippe och blÀddra igenom. En del Àr faktiskt mer Àn halva ljudet om man fÄr till det.

Nu har bara nedrÀkningen till att nÄgon skriker Nebula 3 börjat. 10, 9, 8...

Ha det, och lycka till!

mvh

Niklas

Postat (redigerat)

Tja, sÀg det... vilket ljud man vill ha beror ju pÄ det man vill spela in. Det jag Àr ute efter Àr kanske lite vagt; rÀtt hÀng helt enkelt. Fylligt och varmt, sustain och ... rÀtt hÀng. Jag fÄr inte till det, har testat i tre dagar nu och det lÄter nÀstan lika illa som nÀr jag började. Det lÄter ju jÀkligt bittert och det Àr sÀkert sÄ att problemet ligger till stor del pÄ min egen sida, jag vet vÀl inte hur man skall skruva för att fÄ fram Ljudet. Jag har hört ljud frÄn andra gitarrister som lÄter förbannat bra men jag Àr inte ens i nÀrheten.

Sedan har jag i andra diskussioner fÄtt tipset att skruva fram ett bra grundljud. Det Àr ett bra rÄd (sÄ klart) och det har jag gjort sÄ gott jag kunnat och har kanske nÄtt fram till 25-30% av vad jag skulle vilja uppnÄ. Och om jag fattar andra lirare rÀtt sÄ skall man spela in det (grundljudet) och sedan kan man börja lattja med chorus, EQ, delay och andra effekter... men sÄ funkar inte jag. Om jag inte kan spela med det ljudet jag vill ha sÄ fÄr jag inget flyt pÄ spelet. För mig Àr problemet att det Àr ganska kasst hÀng (tröttsamt uttryck men hur skall man beskriva det bÀttre...?), lÄter som man lirar genom en liten transistorradio (taggigt trist ljud) och pÄ de flesta pluggar vÀldigt till ganska lÄg volym. Plus att latencyn blir ohÄllbar nÀr man lÀgger pÄ mer Àn tre-fyra pluggar.

NÀe, jag fÄr inte till det tror jag. Jag Àr inte helt nöjd med min PodXT heller (dÀr jag har mÀrkt att nÀstan alla ljudpatchar som lÄter bra har mer eller mindre chorus inlagda. Jag misstÀnker att stereobreddningen som detta ger Àr en kompensation för avsaknad av det "hÀng" som en rörhÀck som fÄr jobba hÄrt ger.). Nej, jag vet inte om det börjar bli dags att köpa en rörförstÀrkare istÀllet... det Àr nÄgot som jag funderat pÄ lÀnge nu. Inte för att man fÄr ett perfekt ljud per automatik för den sakens skull men jag börjar bli lite trött pÄ de hÀr digitala gitarrgrejorna nu. Jag vill lira, inte sitta i dagar o tweaka parametrar.

Edit:

Och jag testade en jÀkla massa impulser idag... Äterigen sÄ kan det mycket vÀl vara sÄ att problemet ligger i min okunskap men 90% av dem lÀt skit och 10% knappt OK.

Redigerat av Hellpig
drloop (oregistrerad)
Postat
Tycker man den Àr för dyr kan man ju alltid köpa den mindre versionen med enbart Peavymodellerna. Kostar runt 750:- pÄ Thomann.

Bra idé!

SKall kolla in den. Tack.

Postat
Tja, sÀg det... vilket ljud man vill ha beror ju pÄ det man vill spela in. Det jag Àr ute efter Àr kanske lite vagt; rÀtt hÀng helt enkelt. Fylligt och varmt, sustain och ... rÀtt hÀng. Jag fÄr inte till det, har testat i tre dagar nu och det lÄter nÀstan lika illa som nÀr jag började. Det lÄter ju jÀkligt bittert och det Àr sÀkert sÄ att problemet ligger till stor del pÄ min egen sida, jag vet vÀl inte hur man skall skruva för att fÄ fram Ljudet. Jag har hört ljud frÄn andra gitarrister som lÄter förbannat bra men jag Àr inte ens i nÀrheten.

Sedan har jag i andra diskussioner fÄtt tipset att skruva fram ett bra grundljud. Det Àr ett bra rÄd (sÄ klart) och det har jag gjort sÄ gott jag kunnat och har kanske nÄtt fram till 25-30% av vad jag skulle vilja uppnÄ. Och om jag fattar andra lirare rÀtt sÄ skall man spela in det (grundljudet) och sedan kan man börja lattja med chorus, EQ, delay och andra effekter... men sÄ funkar inte jag. Om jag inte kan spela med det ljudet jag vill ha sÄ fÄr jag inget flyt pÄ spelet. För mig Àr problemet att det Àr ganska kasst hÀng (tröttsamt uttryck men hur skall man beskriva det bÀttre...?), lÄter som man lirar genom en liten transistorradio (taggigt trist ljud) och pÄ de flesta pluggar vÀldigt till ganska lÄg volym. Plus att latencyn blir ohÄllbar nÀr man lÀgger pÄ mer Àn tre-fyra pluggar.

NÀe, jag fÄr inte till det tror jag. Jag Àr inte helt nöjd med min PodXT heller (dÀr jag har mÀrkt att nÀstan alla ljudpatchar som lÄter bra har mer eller mindre chorus inlagda. Jag misstÀnker att stereobreddningen som detta ger Àr en kompensation för avsaknad av det "hÀng" som en rörhÀck som fÄr jobba hÄrt ger.). Nej, jag vet inte om det börjar bli dags att köpa en rörförstÀrkare istÀllet... det Àr nÄgot som jag funderat pÄ lÀnge nu. Inte för att man fÄr ett perfekt ljud per automatik för den sakens skull men jag börjar bli lite trött pÄ de hÀr digitala gitarrgrejorna nu. Jag vill lira, inte sitta i dagar o tweaka parametrar.

Edit:

Och jag testade en jÀkla massa impulser idag... Äterigen sÄ kan det mycket vÀl vara sÄ att problemet ligger i min okunskap men 90% av dem lÀt skit och 10% knappt OK.

HĂ„ller med dig till 100%......... Har sjĂ€lv en podxt och hĂ„ller pĂ„ med olika konstelationer av olika cabsimuleringar och effeker i olika ordningar. och av misstag sĂ„ kom jag pĂ„ att 2 stycken cabsimmar efter varandra lĂ€t fan bĂ€ttre hehe. HĂ€r kommer ett smakprov med 4 gitarrer panorerade 65-40-C-40-65 som jag lagt en cabsim pĂ„ varje spĂ„r. jag anvĂ€nde MB OS 4x12 V30 57 01 och MB Trad 4x12 V30 57 03 som gĂ„r att fĂ„ tag i HÄR Det Ă€r Big bottom pĂ„ podden och en blackface

gearbox2.JPG

Cabsimtest.mp3

DieHard (oregistrerad)
Postat

Jo tyvÀrr Àr det fÄ impulser som hÄller mÄttet. De som gör det tycker Àr Guitarhacks och recabs impulser.

DieHard (oregistrerad)
Postat

flash du har lagt upp fel sida.

Postat

DieHard:

Testat all som gick att ladda hem frÄn dem. Jag tyckte först att California Sun (hette den vÀl tror jag) lÀt bra men nÀe, den har pÄ tok för mycket botten och lÄter rÀtt skrÀnigt i mina öron. Pitchshift/Dist-pluggen var lite kul men den har inget ljud som jag finner helt anvÀndbart, det lÄter för digitalt. De andra stompboxarpluggarna som de hade... jag vet inte ens om man överhuvudettaget kan anvÀnda dem. Enskilt lÄter de för j-t och jag försökte köra dem tillsammans med nÄgon amp-cab-sim och dÄ lÀt taggtrÄd, pÄ ett riktigt dÄligt sÀtt. Den karaktÀren pÄ dist/overdrive Àr inte vad jag Àr ute efter, eller sÄ (Äterigen) kan jag inte tweaka till dem rÀtt.

Jag tycker att SoloC som du tipsade om i en annan trÄd har ett rÀtt bra grundljud, det Àr den jag har jobbat mest med men det Àr nÄgot som saknas. Testat med lite andra pluggar tillsammans med den men lÀgger man till dist/OD sÄ blir det bara getingtaggtrÄd av det. Plus att jag har problem med att den för vÀldigt mycket ovÀsen/brusar. Kan ju avhjÀlpas med en noise reductionplugg iofs...

Flash:

Körde du med Poden utan cabs och körde impulser via en tredjepartsplugg dÄ eller? Som pÄpekat funkade inte filen. Vilken anvÀnde du?

Jag har lite tid över imorrn, kanske testar lite till... men det Àr ju otroligt trÄkigt nÀr man sitter i 3 - 4 timmar och rattar och testar och sedan kommer till insikten att det lÄter fortfarande skit. Det Àr frustrerande och strippar bort all spellust jag har. Och Äterigen, om det nu inte gÄtt fram, det Àr inte ett alternativ för mig att lira in med ett OK grundljud för sedan fila till det i efterhand med extra pluggar.

Postat
DieHard:

Testat all som gick att ladda hem frÄn dem. Jag tyckte först att California Sun (hette den vÀl tror jag) lÀt bra men nÀe, den har pÄ tok för mycket botten och lÄter rÀtt skrÀnigt i mina öron. Pitchshift/Dist-pluggen var lite kul men den har inget ljud som jag finner helt anvÀndbart, det lÄter för digitalt. De andra stompboxarpluggarna som de hade... jag vet inte ens om man överhuvudettaget kan anvÀnda dem. Enskilt lÄter de för j-t och jag försökte köra dem tillsammans med nÄgon amp-cab-sim och dÄ lÀt taggtrÄd, pÄ ett riktigt dÄligt sÀtt. Den karaktÀren pÄ dist/overdrive Àr inte vad jag Àr ute efter, eller sÄ (Äterigen) kan jag inte tweaka till dem rÀtt.

Jag tycker att SoloC som du tipsade om i en annan trÄd har ett rÀtt bra grundljud, det Àr den jag har jobbat mest med men det Àr nÄgot som saknas. Testat med lite andra pluggar tillsammans med den men lÀgger man till dist/OD sÄ blir det bara getingtaggtrÄd av det. Plus att jag har problem med att den för vÀldigt mycket ovÀsen/brusar. Kan ju avhjÀlpas med en noise reductionplugg iofs...

Flash:

Körde du med Poden utan cabs och körde impulser via en tredjepartsplugg dÄ eller? Som pÄpekat funkade inte filen. Vilken anvÀnde du?

Jag har lite tid över imorrn, kanske testar lite till... men det Àr ju otroligt trÄkigt nÀr man sitter i 3 - 4 timmar och rattar och testar och sedan kommer till insikten att det lÄter fortfarande skit. Det Àr frustrerande och strippar bort all spellust jag har. Och Äterigen, om det nu inte gÄtt fram, det Àr inte ett alternativ för mig att lira in med ett OK grundljud för sedan fila till det i efterhand med extra pluggar.

jag kÀnner igen det dÀr.. man tappar lusten totalt 1% spelande och 99% pillande.men till saken:-) utan cabs och impulser via voxengo boogex och impulserna frÄn guitarampmodeling.com

Postat (redigerat)

Jag kÀnner ocksÄ igen mig. Inspirationen dör.

Kanske inte riktigt vad du undrar över men jag har börjat göra sÄ hÀr. SÀkert galet men soundet blir bra Ä framförallt kÀnslan nÀr man spelar:

1. AnvÀnder portan pÄ standby Ä kör ut via hörlurutgÄngen en sladd till ljudkortet Ä en till min lilla levinförstÀrkare (transistor 600 kr, de lÄter bra pÄ lÄg volym). AlltsÄ minitele/stereo ut till tvÄ olika monokÀllor (splittar). StÀrkarn mikar jag (behöver inte vara hög volym men lagom för att inte störa grannar)

2. Det som hÀnder Àr att jag har tvÄ olika ljud inspelade pÄ 2 kanaler. Den ena helt ren för reamping och den andra med hyfsat distat ljud men framförallt behagligt medans jag spelar in.

3. Varje signal gÄr till en art preamp.

4. SvÄrt att förklara.

5. KISS rules!

EDIT: Menar sÄklart hörlursutgÄngen Ä inte högtalarutgÄngen

Redigerat av slejnard
Postat (redigerat)
Jag kÀnner ocksÄ igen mig. Inspirationen dör.

Kanske inte riktigt vad du undrar över men jag har börjat göra sÄ hÀr. SÀkert galet men soundet blir bra Ä framförallt kÀnslan nÀr man spelar:

1. AnvÀnder portan pÄ standby Ä kör ut via hörlurutgÄngen en sladd till ljudkortet Ä en till min lilla levinförstÀrkare (transistor 600 kr, de lÄter bra pÄ lÄg volym). AlltsÄ minitele/stereo ut till tvÄ olika monokÀllor (splittar). StÀrkarn mikar jag (behöver inte vara hög volym men lagom för att inte störa grannar)

2. Det som hÀnder Àr att jag har tvÄ olika ljud inspelade pÄ 2 kanaler. Den ena helt ren för reamping och den andra med hyfsat distat ljud men framförallt behagligt medans jag spelar in.

3. Varje signal gÄr till en art preamp.

4. SvÄrt att förklara.

5. KISS rules!

EDIT: Menar sÄklart hörlursutgÄngen Ä inte högtalarutgÄngen

Well, nummer fem pĂ„ din listan Ă€r ingen radiofysikforskning; lĂ€gg ihop en ung Ace Frehley med en Gibson Les Paul och en egenhĂ€ndigt byggd förstĂ€rkare inkapslad i en pizzakartong sĂ„ har du magin i fĂ€rdig förpackning. 😄 Hittade för övrigt denna lilla guide till Ace-ljud i Guitar Rig 3 pĂ„ Gibsons webbplats: Capturing Ace Frehley

Jag skall idag, om jag hittar lite inspiration, försöka lira in med Poden... bara spela in ren signal men lyssna med fullprocessat ljud och sedan kanske 're-ampa' detta. Kan ju vara ett alternativ. OM man fĂ„r ihop det... đŸ˜±

Redigerat av Hellpig
Postat
flash du har lagt upp fel sida.

Nej har bara packat alla cabimpulsfilerna i en rar och laddat upp dom pÄ rapidshare :-)

Postat

Detta Àr ett Àmne som kan diskuteras hur mycket som helst. Jag har anvÀnt VOX Tonelab, V-AMPII, Amplitube m.m. och efter mycket sökande har jag fastnat för Pod XT i studion och X3L nÀr jag gigar ute. Den stora skillnaden mellan att köra pÄ en "riktig" rigg och en emulator som jag upplever det Àr att det uppstÄr en dynamisk akustisk lÀnk mellan stÀrkare/högtalare och gitarren som ger spelet mera "liv" och mÀrks tydligt nÀr man spelar ute genom Pod'en live via PA. Denna lÀnk uteblir vid spel pÄ emulator genom t.ex. hörlurar och resultatet saknar krispighet och liv eftersom man tagit bort denna högst vÀsentliga del i pusslet. DÀrför lÀgger jag alltid Pod-gitarrer i studion med slutsteg/högtalare för att fÄ med detta och ljudbilden blir genast bÀttre. Man behöver inte lika mycket dist i regel och dynamiken lyfter enormt. Jag har funderat en hel del pÄ om det skulle kunna gÄ att Äterskapa denna akustiska/dynamiska Äterkoppling pÄ elektronisk vÀg och det skulle antagligen krÀva kolossala mÀngder DSP-kraft. Vad jag vet sÄ har ingen hÄrdvarutillverkare idag försökt sig pÄ detta. Kanske det kommer i Pod'en om 5-10 Är. Jag hoppas det.

Om man sen vill micka eller inte Àr en smaksak. Det duger utmÀrkt att lajna frÄn Pod'en via en Y-split till stÀrkare och ljudkort. Alla kan givetvis inte göra pÄ detta sÀtt eftersom det Àr bullrigt.

//KG

Postat

Ja, jag har funderat pÄ att skaffa en Atomic-förstÀrkare men eftersom jag aldrig varit i nÀrheten av en sÄ att jag kan prova har det inte blivit av.

NÄvÀl, idag körd ejag med Poden sÄ att jag hörde rÀtt ljud men spelade in en ren signal. Sedan anvÀnde jag Simulanalog pÄ kompgitarrerna och Red Devil pÄ solot. Studio Devil hette den kanske (medan det lÄter för jÀvligt sÄ var det en av de fÄ pluggarna som kunde fÄ solot att höras genom det andra... olljudet). Egentligen skÀms jag för att lÀgga upp det hÀr men hÄll till godo, jag bjuder pÄ hur illa det kan lÄta.

http://www.speedyshare.com/385502262.html

Postat
Ja, jag har funderat pÄ att skaffa en Atomic-förstÀrkare men eftersom jag aldrig varit i nÀrheten av en sÄ att jag kan prova har det inte blivit av.

NÄvÀl, idag körd ejag med Poden sÄ att jag hörde rÀtt ljud men spelade in en ren signal. Sedan anvÀnde jag Simulanalog pÄ kompgitarrerna och Red Devil pÄ solot. Studio Devil hette den kanske (medan det lÄter för jÀvligt sÄ var det en av de fÄ pluggarna som kunde fÄ solot att höras genom det andra... olljudet). Egentligen skÀms jag för att lÀgga upp det hÀr men hÄll till godo, jag bjuder pÄ hur illa det kan lÄta.

http://www.speedyshare.com/385502262.html

Fan jag tyckte det lÀt bra jag.......Lite oldscool :-) Jag tycker ocksÄ att det Àr svÄrt att hitta rÀtt sololjud som kommer fram mer i mixen men har du försökt med en multibandskompressor pÄ leadgitarren?

Postat
Fan jag tyckte det lÀt bra jag.......Lite oldscool :-) Jag tycker ocksÄ att det Àr svÄrt att hitta rÀtt sololjud som kommer fram mer i mixen men har du försökt med en multibandskompressor pÄ leadgitarren?

Jag tycker det lĂ„ter hemskt! Som jag skrivit sĂ„ kan jag fĂ„ ungefĂ€r samma ljud genom vilken kass transistorradio som helst... ingen skĂ€rpa, inget bett, ingen snygg ton, inget hĂ€ng. Ingenting. Dessutom, jag kanske inbillar mig men kompgurorna Ă€r utpannade till 80 Ă„t bĂ„da hĂ„llen men de lĂ„ter ju lik förbannat som de ligger mitt i mixen? GnĂ€ll, gnissel och tĂ„rar. Det Ă€r sĂ„ livet skall vara frĂ„n o med nu. 😄

Postat
Jag tycker det lĂ„ter hemskt! Som jag skrivit sĂ„ kan jag fĂ„ ungefĂ€r samma ljud genom vilken kass transistorradio som helst... ingen skĂ€rpa, inget bett, ingen snygg ton, inget hĂ€ng. Ingenting. Dessutom, jag kanske inbillar mig men kompgurorna Ă€r utpannade till 80 Ă„t bĂ„da hĂ„llen men de lĂ„ter ju lik förbannat som de ligger mitt i mixen? GnĂ€ll, gnissel och tĂ„rar. Det Ă€r sĂ„ livet skall vara frĂ„n o med nu. 😄

Jag kon nog hÄlla med om att dom ligger lite mitt i men det borde dom inte göra nÀr dom ligger pannade 80% hehe. Vad kör du i för DAW och vad Àr det för audiospÄr du kör med......mono,stereo?nÄgra effeker eller nÄt annat som gör att det blir sÄ.

Postat

Bara gitarrpluggarna ovan nÀmnt, Cubase som DAW.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.