Jump to content
Annons

Stukat finger!


ChrilleO

Recommended Posts

Tjenis. Jag föll på lillfingret vid midsommar, och har fortfarande ont när jag spelar gurka. Någon annan som har haft samma problem?

Skulle va kul om någon isf kommer ihåg läktiden på ett ungefär. Man vill ju inte kasta in handduken, men såhär kan man fan inte ha det ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Klart att du inte ska kasta in handduken. Läketiden varierar från situation till situation men även person. Som med alla skador.

Man kan även känna av det hela livet. Men det är inget som få dig att sluta. När jag hade problem med min axel kunde jag inte spela trummor. Det var inte direktdrömmen, och träningen fick jag lägga ner helt och hållet.

Det viktigaste är att vara försiktig. Se till att när du spelar, spela inte flera h om dagen. Och använd fingret precis som vanligt i vardagen. Annars kommer musklerna sluta användas och det kommer inte påskynda processen. Det är det största felet många gör, att man slutar använda det skadade område helt.

Får du alltid ont vid samma rörelse. Eller är det efter ett tags spelande vid ett visst läge?

///

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart att du inte ska kasta in handduken. Läketiden varierar från situation till situation men även person. Som med alla skador.

Man kan även känna av det hela livet. Men det är inget som få dig att sluta. När jag hade problem med min axel kunde jag inte spela trummor. Det var inte direktdrömmen, och träningen fick jag lägga ner helt och hållet.

Det viktigaste är att vara försiktig. Se till att när du spelar, spela inte flera h om dagen. Och använd fingret precis som vanligt i vardagen. Annars kommer musklerna sluta användas och det kommer inte påskynda processen. Det är det största felet många gör, att man slutar använda det skadade område helt.

Får du alltid ont vid samma rörelse. Eller är det efter ett tags spelande vid ett visst läge?

///

tja! det är när jag lägger vikt på fingret det gör som mest ont, det är i leden längst ut, och det spänner i leden och upp mot nagelbandet typ, på ovansidan iaf, en skrikande smärta. det gör ju alltid ont när man tar i med fingret, men lite bättre är det ju än innan, läste någonstans att det kunde ta 2-40 veckor, jag får hoppas korvafingret repar sig snart :/

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du varit iväg och kollat på det hos en läkare. För om det gör skit ont när du böjer på det och drar i hela fingret. Kan ju vara en nerv eller liknande som inte ligger som innan. Vilket kan göra att det aldrig försvinner. Men med enkelt ingrepp fixar dom det.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Jo det har man varit med om för flera år sen. För det mesta brukar sånt ta mellan 2-3 veckor om inte är allt för allvarligt men 40 veckor? Nej nej. Inte ens det varit brutet tar det så lång tid att bli återställd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag stukade fingret nu i somras. Dock var det leden näst längst ut som jag stuka. Gick över på typ 2-3 veckor. Kan fortfarande känna av det lite grann. Men om det var i midsommras du stukade och fortfarande har ont så kanske det e bra att kolla upp det hos doktorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det har man varit med om för flera år sen. För det mesta brukar sånt ta mellan 2-3 veckor om inte är allt för allvarligt men 40 veckor? Nej nej. Inte ens det varit brutet tar det så lång tid att bli återställd.

Tycker också det lät väldigt länge :S....

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det har man varit med om för flera år sen. För det mesta brukar sånt ta mellan 2-3 veckor om inte är allt för allvarligt men 40 veckor? Nej nej. Inte ens det varit brutet tar det så lång tid att bli återställd.

läste på nån läkarsida, inte forum. Googlade det, men jag måste hålla med om att det lät lite overkill. nu har jag tjockisfinger, och lite rött är det med, va värre förr dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Jag stukade fingret nu i somras. Dock var det leden näst längst ut som jag stuka. Gick över på typ 2-3 veckor. Kan fortfarande känna av det lite grann. Men om det var i midsommras du stukade och fortfarande har ont så kanske det e bra att kolla upp det hos doktorn.

jo jag vet, därför jag hör med er först, tänkte ni va lite erfarna 😆 kan alkohol (vilket man dricker hela tiden nu) göra en så stor skillnad på läkningsprocessen? Förrästen, hur illa äre nu? skadan kan ju ha atgit värre på oss båda, men hur känns det? jag kan ju säga att efter 2 veckor va det mycket bättre, men sen känns det lite som det stannade, bajs me

Redigerat av ChrilleO
Link to comment
Dela på andra sajter

jo jag vet, därför jag hör med er först, tänkte ni va lite erfarna 🙂 kan alkohol (vilket man dricker hela tiden nu) göra en så stor skillnad på läkningsprocessen? Förrästen, hur illa äre nu? skadan kan ju ha atgit värre på oss båda, men hur känns det? jag kan ju säga att efter 2 veckor va det mycket bättre, men sen känns det lite som det stannade, bajs me

Ja det verkar iaf som om du har råkat ut för en värre skada. Jag är i princip helt återställd. Jag kan känna pyttelite smärta när jag sträcker ut fingret väldigt långt (nästan bakåt), men inte när jag böjer det i vanliga positioner och det hindrar mig inte i min vardag. Jag kan säga att jag var väldigt snabbt på fingret och kylde ner med en iskub när det hände.

Vet inte riktigt varför jag ens börja prata om min stukning 😆

Ang. alkoholen så har jag inte den blekaste aning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det verkar iaf som om du har råkat ut för en värre skada. Jag är i princip helt återställd. Jag kan känna pyttelite smärta när jag sträcker ut fingret väldigt långt (nästan bakåt), men inte när jag böjer det i vanliga positioner och det hindrar mig inte i min vardag. Jag kan säga att jag var väldigt snabbt på fingret och kylde ner med en iskub när det hände.

Vet inte riktigt varför jag ens börja prata om min stukning 😆

Ang. alkoholen så har jag inte den blekaste aning.

okej, jag tror faktiskt jag får bita i det sura äpplet att jag inte tog hand om det på rätt sätt direkt, och att jag råka få en värre stukning/spricka än dig, jag ska vila en vecka till, sen får vi se. det läker säkert med tiden, glad att det inte är som det va då iaf, framsteg är ju alltid bra, och optimist som man är så får man måla på ett leende på läpparna. nehe, åter till ölen 🙂 tack för respons!

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Alkohol har ingen inverkan på hur lång tid det tar att läka fingret. Men visst, håller med om att även om det går över efter ett par veckor normalt så brukar man ha lite småont i fingret kanske några veckor efteråt. Men i ditt fall är det nog dags gå kolla fingret om det inte blir bättre. Sen ska man inte lita på vad som står på nätet och utgå från det. Ställa egna diagnoser ska man aldrig göra. Inte ens en läkare får ställa sin egen. Allt beror ju på situationen vad som hänt så det är alltid mer att ta hänsyn till när man skadat sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...