Jump to content
Annons

Svarta strängar till elgitarr och elbas


debatt

Recommended Posts

Jag ska köpa lite olika slags strängset inför den kommande inspelningsperioden. Fick så syn på att det fanns svarta strängar. Verkade coolt... verkade udda...

"Förlänger livslängd och ljudklang avsevärt", skriver de. Men det vet man ju hur det kan vara med försäljningssnack.

Nån som testat och kan rekommendera dem?

d'Aquisto Black coated heter de.

😕

//:debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
DieHard (oregistrerad)

Nej aldrig hört talas om faktist och inte heller att det finn svarta strängar. Finns det rosa strängar till lite fjolligare typer också? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej aldrig hört talas om faktist och inte heller att det finn svarta strängar. Finns det rosa strängar till lite fjolligare typer också? 😆

Det gör det, har för mig att Bootsy Collins körde med sådana någon gång. Kan ha varit DR Strings, men inte säker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska köpa lite olika slags strängset inför den kommande inspelningsperioden. Fick så syn på att det fanns svarta strängar. Verkade coolt... verkade udda...

"Förlänger livslängd och ljudklang avsevärt", skriver de. Men det vet man ju hur det kan vara med försäljningssnack.

Nån som testat och kan rekommendera dem?

d'Aquisto Black coated heter de.

😆

//:debatt

Cool har du någon länk? Skulle vara kul att testa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag provade röda en gång. Det är inget jag rekomenderar. Det kändes plastigt, och jag upplevde tappad sustain.

Kommer inte ihåg vilket fabrikat, men de var rätt dyra. 200:- ca. Möjligtvis var det dr-strings.

Lite läckert var det dock. Men till inspelningssyfte skulle jag då lägga de extra pengarna på ett par elixirset.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag provade röda en gång. Det är inget jag rekomenderar. Det kändes plastigt, och jag upplevde tappad sustain.

Kommer inte ihåg vilket fabrikat, men de var rätt dyra. 200:- ca. Möjligtvis var det dr-strings.

Lite läckert var det dock. Men till inspelningssyfte skulle jag då lägga de extra pengarna på ett par elixirset.

Tappad sustain. Tvärtemot reklamen för de svarta alltså.

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

DR Strings säljer coatade(färgade) bas strängar. Geezer Butler använder Black Beauties. Finns många olika färger. Men min erfarenhet med DR strängar är att dom har ganska kort liv. Dvs dom dör snabbt. Dock har jag inte provat deras coatade strängar, kanske dom håller längre.

Redigerat av Night Prowler
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
DR Strings säljer coatade(färgade) bas strängar. Geezer Butler använder Black Beauties. Finns många olika färger. Men min erfarenhet med DR strängar är att dom har ganska kort liv. Dvs dom dör snabbt. Dock har jag inte provat deras coatade strängar, kanske dom håller längre.

Ok. Olika färger t.o.m. Tänk att ha en i varje färg på samma gitarr, som regnbågen och spela på en ljusblå Fenderstrata med blommotiv. 😎

Jag förbisåg en viktig sak... har man lönnhals kan man ju köra svarta för bra kontrastverkan. Har man mörk hals får de gärna vara ljusa.

Men nu väntar ett inspelningsprojekt, så det blir nog d'Addario E45 Medium för spansk gitarr, D'Addario EXP12 för akustisk, d'Addario J47 för mandolin och för elgitarr vet ej, förmodligen d'Addario XL. Eller kanske testa ett par Elixir.

//:debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok. Olika färger t.o.m. Tänk att ha en i varje färg på samma gitarr, som regnbågen och spela på en ljusblå Fenderstrata med blommotiv. 😎

Är "debatt" en pseudonym för di Leva...? 😎😛

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Är "debatt" en pseudonym för di Leva...? 😏😲

😏 Ja han får börja bära kjol när han lirar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som snorunge ägde jag en bas som, när jag köpte den, hade svarta strängar (någon konstig stål/nylon-hybrid, men jag minns inte riktigt). Givetvis lät det skit. Men vad gjorde väl det? Det såg ju skitcoolt ut...

Link to comment
Dela på andra sajter

Syntes det inte ens att de var svarta, det var dassigt! Nåväl, jag köpte ett par Elixir som jag ska sätta på och testa denna veckan. Men framförallt upptäckte jag den bästa musikaffär jag varit inne i. Priset för de svarta ligger väl egentligen varken under eller över priset för den "vanliga" strängkvalitet jag brukar skaffa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...