Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har latjat lite med "Broomstick Bass" i Cubase vilket är en instrumentplugg för bas. Men det låter lite för "plockigt" när jag lirar med mitt midiklaviatur. Skulle vilja att det rullade lite mer mellan nedslagen, särskilt när jag kör på en enda not hela tiden som på introt till Green Days låt "She". http://www.youtube.com/watch?v=XgumG6Oeg1w

Hur får jag det att låta så?? Nu blir det istället plonk, plonk, plonk...helt dött emellan nedslagen om ni förstår vad jag menar?

Är det "release" knappen man ska pilla med?

Annons
Postat (redigerat)

Längre midi-toner?

Alltså det låter som du beskriver "staccato", korta toner och tyst mellan?

Greenday-basisten spelar väl helt enkelt och låter tonerna ringa ut mellan anslagen. Borde inte vara så svårt att få till. Posta annars ett ljudexempel på hur din bas låter.

Dör tonen helt mellan trots längre midi-noter, så får du sikta på ett annat ljud helt enkelt 🙁

Redigerat av Freddy
Postat

Vad menas med "längre" midinoter? Är det "release"? För när jag drar på mer release så rullar det på bättre och blir inget direkt avbrott mellan nedslagen. Alltså ganska nära det jag vill åstadkomma, men jag undrar om det finns ett annat kanske mer realistiskt sätt som jag missat.

drloop (oregistrerad)
Postat

Finns en funktion i Cubase, tror den heter legato.

Midiedit, välj alla toner, tryck på legato.

Då kommer tonerna i legato...

Postat (redigerat)

Soxic, du har säkert dina skäl, men jag är nyfiken ändå: Varför lägger du inte basen själv?

Förr envisades jag själv med att pilla ihjäl mig med samplade basar (SampleTank etc), och det tog så jävla mycket tid i anspråk. Tills en dag då jag bestämde mig för att lägga skiten själv — och upptäckte att det lät mycket naturligare, mycket bättre.

Visst, alla kan ju inte vara Burnie [bassist i Hellvalla Burn], men man vinner nog i längden på att lägga basen själv, eller låta någon annan (människa) lägga den. Och det är roligare.

Redigerat av Valle
DieHard (oregistrerad)
Postat

Instämmer totalt där. Blir så mycket bättre, för att inte säga mer realistiskt än det någonsin blir med samplingar. Bestämde mig för att dumpa mina samplingar som jag en gång köpt i papperskorgen(sant, kastade dem) och börja spela basen själv. Kan knappast titulera mig en lysande bassist och det mesta jag spelar är mestadels efter guran. Men va fan, som sagt var, det är mycket roligare och bättre än samplingar. Sen med samplingar tycker jag att det aldrig går få speciellt realistiskt speciellt vid snabbare partier. Låter allt för programmerat och hur kul är det? Nej samplingar går bort.

Postat

...och jag har spelat bas i sisådär 30 år, men kör ändå väldigt gärna med virtuella basar. Favoriten är förstås Scarbee J-Slap'n Fingered, som innehåller de flesta tänkbara variationer - men ibland räcker det fint med någon elbas från t ex Hypersonic, Sampletank eller EastWest Hardcore Bass. Det beror helt enkelt på vad som behövs till den aktuella låten.

Problemet är väl att om man inte har spelat bas själv, så är det lätt att lägga ett för statiskt och fantasilöst komp - men har man vanan vid äkta vara, så är det betydligt lättare att få det att låta bra.

Postat
...och jag har spelat bas i sisådär 30 år, men kör ändå väldigt gärna med virtuella basar.

Jag gissar att det i många fall är en genre-fråga också.

drloop (oregistrerad)
Postat

Då går jag lite mot strömmen.

Brukar köra samplad bas igenom Ampex basplugg. Blir hur bra som helst.

Nu är jag keyboardspelare så jag kanske har lite lättare att "fuska" till basar.

Har fejkat bas sedan hedenhös och tycker inte det är speciellt svårt att få till.

Är speciellt nöjd med soundet på basen på ett av mina projekt, Manchesterorkestern. En samplad bas från Reason körd via Rewire in i Ampex pluggen. Fett och brötigt!

Postat (redigerat)

Jag VILL lira riktigt bas och jag tror jag kan få till det ganska hyfsat, men det har aldrig blivit så att jag köpt en bas. Innan jag skrev den här tråden satt jag och surfade på diverse musikbutiker på nätet och jag har ingen direkt lust att lägga 6-7.000:- på en bas som jag bara kommer att använda kanske vart annat år då jag ska spela in mina låtar. Tror inte det blir så jäkla bra heller att köpa en bas för 3.000:- som brummar och låter dåligt. Då blir det väldigt enkelt att ta till en plugg som broomstick bass och liknande som inte kostar så mycket och som man kan få väldigt bra basljud ur. Då basen inte är så väldigt framträdande i min musikstil så blir det helt okej.

Men visst, helst av allt skulle jag nog faktiskt vilja ha en riktigt bass, men så måste ju frugan godkänna köpet också vilket hon inte kommer att göra. 😕

Kanske kan någon rekommendera en bra och billig elbas?

Redigerat av Soxic
Postat (redigerat)
har ingen direkt lust att lägga 6-7.000:- på en bas som jag bara kommer att använda kanske vart annat år då jag ska spela in mina låtar. Tror inte det blir så jäkla bra heller att köpa en bas för 3.000:- som brummar och låter dåligt. Kanske kan någon rekommendera en bra och billig elbas?

herregud, så dyrt behöver det inte va

du kan lätt få tag i en ibanez beggad om inte annat för 2000 som fyller funktionen utmärkt utan att brumma

http://www.blocket.se/goteborg/Ibanez_elba...m?ca=17&w=3

Redigerat av Demonproducenten
Postat

Jo.. inget går upp mot en riktig bas.. Men eftersom jag också helst trakterar keyboards och dessutom vill ha en mångfald av bra basljud så föredrar jag virtuella basar.. Många har bra funktioner som verkligen kan emulera soundet av en riktig bas..

TRILOGY är favoriten.. Kolla in http://www.spectrasonics.net/instruments/trilogy.html finns lite demos där.

Postat

Om du ökar release så får alla toner lång utklingning, dvs du kan inte göra korta toner om du vill. På bas vill man (ofta) både kunna spela legato (dvs miditoner som "går i" varandra utan mellanrum) och även korta distinkta toner eller små "spökslag". Så kör kort release och dra ut tonerna där det ska bli rull tycker jag!

Om du har tillgång till bas kan du ju även prova att lägga själv, rullbas är ju faktiskt rätt lätt att få till, du kan tom spela in i långsammare tempo, klippa upp varje ton, och sen öka tempot igen samt kvantisera. Låter oftast rätt fint det!

Eller kanske dubbla syntbas och riktig (topp från riktig, botten från synt kanske?)

Postat

Jag tackar för tipsen. Ska försöka satsa på en riktig bas i framtiden, men då tänker jag göra det först när jag kan lägga en si sådär 4-5.000 åtminstone så att jag får lite kvalitet.

Postat
Jag tackar för tipsen. Ska försöka satsa på en riktig bas i framtiden, men då tänker jag göra det först när jag kan lägga en si sådär 4-5.000 åtminstone så att jag får lite kvalitet.

köp nåt billigt (eller låna) först så du får testa lite! det är mitt tips. 🙂

• 1 månad senare...
Postat
Har latjat lite med "Broomstick Bass" i Cubase vilket är en instrumentplugg för bas. Men det låter lite för "plockigt" när jag lirar med mitt midiklaviatur. Skulle vilja att det rullade lite mer mellan nedslagen, särskilt när jag kör på en enda not hela tiden som på introt till Green Days låt "She". http://www.youtube.com/watch?v=XgumG6Oeg1w

Hur får jag det att låta så?? Nu blir det istället plonk, plonk, plonk...helt dött emellan nedslagen om ni förstår vad jag menar?

Är det "release" knappen man ska pilla med?

Hej

Jag fattar precis vad du menar.

Ett sätt är att sänka tempot när du knackar in basen på ditt keyboard för att på så sätt lättare ha koll på när du släpper tangenten.

Jag brukar dock alltid öppna editorn genom att dubbelklicka på trackset och justera noternas längd genom att dra med pennan.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.