Jump to content
Annons

Hitta rätt tonart


Soxic

Recommended Posts

Jag har alltid haft svårt för att hitta rätt tonart vid inspelning av mina låtar. Ofta blir det en för låg tonart eftersom jag fegar lite, men sedan när man kör live så tycker jag det är för lågt eftersom man har en tendens till att kunna ta i mer vid livespelningar. Finns det någon teknik eller tumregel att gå efter vad gäller tonarter?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Finns väl ingen tumregel för det där vad jag vet iallafall.. Tycker man att en låt går för lågt så transponerar man om helt enkelt. När det gäller sång så kan det dock finnas begränsningar uppåt och neråt så det är väl sången som styr det hela lite då... kanske. Och sedan beror det på hur väl uppsjungen sångare/sångerskan är oxå.

Fast när det gäller en hel repertoar så kanske det inte är så kul att alla låtar går i samma tonart heller för den delen..

Nån har säkert bättre svar än mig!

Int vet ja!

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt tips är att låta den övre ton/not som man kan "ta" utan nämnvärt besvär bli referenston för att bestämma tonart. Jag brukar hålla mig kring tonen G +/- halvt tonsteg.

Avgör vilken not i hela sångmelodin (låten) som hamnar "högst" och jämför intervallet i förhållande till referenstonen. Justera.

Oftast fungerar det, men ibland måste man helt enkelt pressa rösten om vissa förutsättningar kräver det; t.ex. för att få behålla ett superjävla coolt gitarriff där "lösa strängar" är en förutsättning etc.

Och, Soxic — snälla säg att din Vintage Sunburst är av annat märke än Gibson... med tanke på alla de där fruktansvärt fula klistermärkena.

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Bra att du tycker klistermärkena är fula, det är precis meningen! 😉 Punk ska vara provokativt ha ha! Du behöver inte vara orolig. Det är "bara" en Epiphone, dock i 10.000:- kronorsklassen så det kändes ändå ganska läskigt att klistra dit de första klistermärkena, sedan är det bara att köra.

I övrigt, tack för alla tips. Det är ett bra tips att ha en referenston, det är så jag brukar köra. Undrade mest om det fanns någon särskild hjälpsam tumregel att gå efter.

Redigerat av Soxic
Link to comment
Dela på andra sajter

Sjung i en tonart som känns bekväm och där du känner att du klarar dom högsta tonerna problemfritt, höj sedan en 1/2 ton eller en hel ton. Det brukar vara bra att överdriva energin lite för det har en tendens att kännas tamare sen när det är mixat och klart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...