Jump to content
Annons

New age synth?


Plinkplonk

Recommended Posts

Hejsan 🙂

Jag tÀnkte höra vad ni synthproffs skulle rekommendera för synth nÀr man Àr ute efter att göra new age musik, typ Enya, Enigma osv

Skulle Àven vilja kunna göra trancemusik med synthen. FÄr gÀrna kosta uppemot 20.000, vill ha det bÀsta!

Vad sÀger ni?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Vad Àr det för speciella ljud man behöver...? NÀr jag tÀnker pÄ Enya och Enigma sÄ kÀnns det som att det mest utmÀrkande Àr svepande pads och reverb i mÀngder...?

Vill du ha mycket akustiska ljud (gitarrer, pianon, etc.) sĂ„ borde du skaffa en ROMpler... Är du mer ute efter syntetiska ljud sĂ„ finns det massvis med olika synthar för en hyfsat billig penning.

Har du 20,000pix, sÄ skulle jag rekommendera en synth för det akustiska och en för det synthetiska.

Exempel pÄ synth-synthar som finns att köpa begagnat till vÀldigt bra pris: VirusB eller Korg MS2000 eller Waldorf uQ/XT... (Virus om du vill ha typiska trance-ljud, Waldorf om du vill lÄta lite mer unikt.)

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Har det inte gjorts nÄn synth speciellt för new age musik dÄ?

Jo, sÄ klart!

Detta Àr Dahgis Systems modell Fis-3, New Age Edition:

synth.jpg

edit: NotstÀll ingÄr tydligen inte lÀngre.

Redigerat av nattvaktaren
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Har det inte gjorts nÄn synth speciellt för new age musik dÄ?

Jo, sÄ klart!

Detta Àr Dahgis Systems modell Fis-3, New Age Edition:

synth.jpg

edit: NotstÀll ingÄr tydligen inte lÀngre.

Funkar inte den till Deephouse oxÄ?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Utan att ha nÄn direkt erfarenhet sÄ skulle jag om jag varit du slÀngt mina lakan pÄ ett fett analogmonster typ Nordlead 3/2x, en beggad sampler och ett gÀng ethnic(a) samplingsskivor.

Inte för att jag vill sÀga emot ditt förslag (det var ju egentligen rÀtt sÄ likt mitt), men det rycker litegrann i aja-baja-fingret ÀndÄ...

NordLead Ă€r vĂ€l inte direkt det ultimata exemplet pĂ„ ett "fett analogmonster"...?!? 😳 Svensk datakod i en röd burk lĂ„ter iofs grymt bra, men ett bĂ€ttre exempel hade nog kanske varit en riktig analogsynth, som Korg MS20, Mini-Moog eller Alesis Andromeda... 😛

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Inte för att jag vill sÀga emot ditt förslag (det var ju egentligen rÀtt sÄ likt mitt), men det rycker litegrann i aja-baja-fingret ÀndÄ...

NordLead Ă€r vĂ€l inte direkt det ultimata exemplet pĂ„ ett "fett analogmonster"...?!? 😳 Svensk datakod i en röd burk lĂ„ter iofs grymt bra, men ett bĂ€ttre exempel hade nog kanske varit en riktig analogsynth, som Korg MS20, Mini-Moog eller Alesis Andromeda... 😛

Kanske lite jobbigt i lĂ€ngden med Korg MS20 och Mini-Moog om det Ă€r feta polyfoniska padljud man Ă€r ute efter. 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Kanske lite jobbigt i lĂ€ngden med Korg MS20 och Mini-Moog om det Ă€r feta polyfoniska padljud man Ă€r ute efter.  😄

🙂

Jo, men nu Ă€r jag ju bara jobbig och petig, sĂ„ jag bryr mig inte sĂ„ mycket om kontentan av vad jag sĂ€ger.... 😛😳

Men har man en sampler ocksĂ„, som Nanne föreslog sĂ„ Ă€r det vĂ€l bara att sampla och padda pĂ„... 🙂

Lita pÄ att android talar för hÄrdvara och analogt!

Japp! HĂ„rdvara absolut, men i första hand rekommenderade jag ju faktiskt mest om sĂ„na dĂ€ra "plastsynthar" den hĂ€r gĂ„ngen.... 🙁

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Har det inte gjorts nÄn synth speciellt för new age musik dÄ?

Jo, sÄ klart!

Detta Àr Dahgis Systems modell Fis-3, New Age Edition:

synth.jpg

edit: NotstÀll ingÄr tydligen inte lÀngre.

Lyckas inte hitta nĂ„n info alls om denna synth, sĂ€kert att den finns? 😆

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Om man Ă€r ute efter "feta analogljud" och inte alls vill kompromissa sĂ„ Ă€r en Moog Modular bland det absolut "fetaste" man kan anvĂ€nda 😳 De Ă€r dock ganska dyra och omstĂ€ndiga att anvĂ€nda ... 🙂

Ett lite billigare alternativ till "fett analogmonster" kan vara en SCI Prophet-5 eller möjligtvis en Memorymoog. BĂ„da dessa syntar kan jag varmt rekommendera eftersom de lĂ„ter helt suverĂ€nt! Jag anvĂ€nder sjĂ€lv en Prophet-5 i min analog-studio. Nackdelen med att köpa en "analogis" idag Ă€r dock att de flesta flesta analoga synthesizers oftast krĂ€ver en hel del underhĂ„ll. Man bör sĂ„ledes vara instĂ€lld att skruva och meka lite om man vĂ€ljer en analog synt 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Om du kan hitta en memorymoog för 20tusen kanske du kan berĂ€tta var? 😆

Det finns (fanns?) en Memorymoog till salu pÄ Vendolin för 18 kkr... Den har visseligen nÄgot problm med filtret pÄ en av rösterna men det borde inte vara sÄ svÄrt att fixa ... om man Àr lite hÀndig :rolleyes:

http://www.vendolin.se/annons.php?119118

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 3 Ă„r senare...
  • 1 mĂ„nad senare...

Jag har fastnat helt i analogtrÀsket, Moog, och Äter Moog:)

Nu Ă€ger jag inge sjĂ€lv, men vilka underbara skapelser, det fullkomligt rycker i hela köpfingret. NĂ€r jag Ă€ntligen fĂ„tt ihop min grund sĂ„ ska det spara pengar till en Minimoog Voyager eller lilla phetingen 😏

/SP

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...