Jump to content
Annons

Akustisk gitarr - Stereo mikning


Maxpower

Recommended Posts

Hej!

Jag har en ADK 51 som jag använt till att spela in akustisk gitarr med och nu vill jag börja "stereomika" gitarren.

Frågan är om det räcker med att köpa en mik till och vilken isf?

Alternativet är att jag köper ett par typ CM3, som är i det dyraste laget för mig, eller vad säger ni om jjlabs SC-1?

Tack på förhand för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej!

För det första. Vad är det du vill uppnå med en stereomikning? Vad är du på jakt efter?

Andra. Cm3án är helt fantastisk och du ska inte fundera en sekund på om du ska köpa den eller inte. Borde finnas hos alla ljudofiler.

J

Hej!

Jag har en ADK 51 som jag använt till att spela in akustisk gitarr med och nu vill jag börja "stereomika" gitarren.

Frågan är om det räcker med att köpa en mik till och vilken isf?

Alternativet är att jag köper ett par typ CM3, som är i det dyraste laget för mig, eller vad säger ni om jjlabs SC-1?

Tack på förhand för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

post-8284-1225487936_thumb.jpg

ADK 51 kan säkert funka på lite avstånd, eller rätt nära halsen.

Line Audio CM3 är en bra neutral mik. Den sätter du lämpligen vid centrumhålet, MEN inte för nära, för då blir det för basigt.

CM3.jpg

Själv kör jag med nyligen inköpta kombinationen MXL V67G 20 cm bakom halsen (det normala är annars framför halsen) och Line Audio CM3 30 cm från centrumhålet. Jag upplever proximitets-effekten som påtaglig annars.

JJ Labs SMC-1 heter nog den andra miken du skriver om. Bara 695 kr på Jam, men jag vet inget om den. Bättre än Line Audio CM3 har jag svårt att tänka mig.

JJlabsSMC1wshockmountsm.jpg

😮

//:debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

debatt: Inte fan ska man väl sätta en mikrofon vid hålet?! En kring 12:e bandet och en till höger om hålet för stereo + mer plektrumljud är vad jag fårr lära mig och det funkar kanon. På mitt gamla gymnasium testade vi detta med en B1:a vid 12:e och en SM81:a och det lät kukigt bra. Sen tog vi en annan B1 och satte på lite avstånd för att få lite rum. Lät precis som en gitarr ska låta!

Jag skulle nog köra på CM3 om jag var du. 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

debatt: Inte fan ska man väl sätta en mikrofon vid hålet?! En kring 12:e bandet och en till höger om hålet för stereo + mer plektrumljud är vad jag fårr lära mig och det funkar kanon. På mitt gamla gymnasium testade vi detta med en B1:a vid 12:e och en SM81:a och det lät kukigt bra. Sen tog vi en annan B1 och satte på lite avstånd för att få lite rum. Lät precis som en gitarr ska låta!

Jag skulle nog köra på CM3 om jag var du. 🙂

Man kan mika på olika sätt. En i bandet lägger alltid in miken INUTI gitarren innan inspelning...

Själv har jag provat alla positioner och trivs bäst med en mik 30 cm rakt framifrån centrumhålet och en mik bakom gitarrhalsen.

Man kan ju göra en avvägning där - vill man att det ska låta som när publiken hör gitarren eller så som man själv uppfattar det när man spelar?

Önskar man det förstnämnda sätter man bägge mikarna framför gitarren.

Rabieshund - mikade ni till slut med 3 mikar alltså?? Det måste jag prova... eller 4...

😮

//:debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Så här har jag gjort, stormembran en bit i från och CM3 nära det lät fruktat bra. Den stora micken är en Röde, men det borde gå nästan lika bra med en ADK51, en sån har jag använt mycket förr.

Man kan inte vifta runt med gitarren, då blir det mystiska stereoeffekter. Fast det kanske kan vara läckert i vissa fall? "Hur fan har de gjort det där säger alla sen, det måste vara en skitdyr plugg..."

CM3orna har jag fäst på rödemicken med mickfästen för trumsargar.

Ett par CM3 är nog bland det bästa och mångsidigaste man kan köpa för de pengarna. Kalas på piano tex.

post-8284-1246920489_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Och där är Tascam-portan!!! Vad snygg den e....

Förresten, kan man prova CM3 på elgitarrförstärkare? Hur funkar de till det?

😄

Det har jag inte provat. Men närmickning av pukor pallar de med så en gitarrstärkare borde också gå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här har jag gjort, stormembran en bit i från och CM3 nära det lät fruktat bra. Den stora micken är en Röde, men det borde gå nästan lika bra med en ADK51, en sån har jag använt mycket förr.

Man kan inte vifta runt med gitarren, då blir det mystiska stereoeffekter. Fast det kanske kan vara läckert i vissa fall? "Hur fan har de gjort det där säger alla sen, det måste vara en skitdyr plugg..."

CM3orna har jag fäst på rödemicken med mickfästen för trumsargar.

Ett par CM3 är nog bland det bästa och mångsidigaste man kan köpa för de pengarna. Kalas på piano tex.

Blir inte det där bara en massa bumlig botten och odistinkt mid?

Nu kanske din gitarr inte är så basig som min Martin HD-16 men om jag skulle micka upp min gitarr sådär så skulle jag få ett helt oanvändbart sound.

Link to comment
Dela på andra sajter

Blir inte det där bara en massa bumlig botten och odistinkt mid?

Nu kanske din gitarr inte är så basig som min Martin HD-16 men om jag skulle micka upp min gitarr sådär så skulle jag få ett helt oanvändbart sound.

Här är det lavrell som spelar med någon:P Han har använt en CM3 eller CM2? Har för mig att det var CM3. Han har mickat vid 12 band och jag tycker det låter grymt bra med bara en mick men det blir nog bättre med flera men här hör man verkligen hur bra CM3:an låter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående CM3 på stärk: jag gjorde ett litet micktest som involverade bl.a. cm3 och SM57, och för metalgitarr gav CM3:orna ett enorm riv, ett av de fetaste ljuden jag någonsin hört - och det utan någon som helst behandling. Däremot lät SM57 lite mer idealriktig och lättare att mixa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Blir inte det där bara en massa bumlig botten och odistinkt mid?

Nu kanske din gitarr inte är så basig som min Martin HD-16 men om jag skulle micka upp min gitarr sådär så skulle jag få ett helt oanvändbart sound.

Blev förvånad själv. Jag har alltid förr satt en stormembranare ungf vid cutawayen, riktad mot ljudhålet. Med tex ADK51an har det blivit katastrofbumligt ljud om jag satt den så där nära ljudhålet. Det är nog X/Y-vinklingen på CM3orna som gör att de "tittar" anings bredvid det bumligaste i ljudhålet. Jag testade förstås att ha gitarren längre ifrån också, men just då där lät det tamefan bättre än nåt jag hört. Tänk er tex David Gilmour spela akustiskt. Olika mikvinklar vid inspelning av ak gitarr nåt jag pysslat med i det oändliga.

Och helt riktigt, min Epiphone jumbo har inte så mycket botten alls som en så stor låda borde ge. Jag inbillar mig att den tappat lite av trycket med åren, den är nog tio år eller nåt. Men så som det låter genom de här mickarna så kommer jag att ha den kvar, den är fantastiskt skön att spela på, stämmer superexakt.

Röde NT2-A är också kanon till allt och bidrar ju också i mitt fall.

Off topic är att jag har två stycken nya NT1-A också som jag inte ens tagit ur kartongerna, Jag tänker inte spela in nåt förrän trummisens sönderskurna näve (i mattläggarjobbet) läkt ihop.

Ska man lägga ak i låtar med fler instrument får man nog ett kanon resultat med bara en CM3. Men i en ballad med enbart sång och en ensam gitarr är det läckert med stereo, gärna tre mickar.

post-8284-1246962777_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är det lavrell som spelar med någon:P Han har använt en CM3 eller CM2? Har för mig att det var CM3. Han har mickat vid 12 band och jag tycker det låter grymt bra med bara en mick men det blir nog bättre med flera men här hör man verkligen hur bra CM3:an låter.

Jättekul att både se och höra!! Även om det är lite synd med såna här YouTube-klipp, det låter lätt flanging över hela stycket. Ger det inte riktig rättvisa.

Rikke Lie... henne har man ju hört förut också!

Miken sitter i höjd precis under gitarrhalsen dessutom.

CM2 eller CM3?

Låter iaf inte det minsta basigt.

Min CM3 låter allmänt basig.

Min gitarr är uppbyggd av det något ovanliga träslaget i sammanhanget - sycamore.

😉

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...