Jump to content
Annons

Mikrofon som kopplas direkt till datorn via USB?


Taner

Recommended Posts

Jag letar efter en mikrofon som jag kan använda för sång som bygger på den här principen: Klicka här!. Dvs, en mikrofon som kopplas direkt till datorn via USB. Hos Jam.se finns JJlabs BMC-USB för 800kr, rätt bra pris enligt mig för simpelt användande men det är inte så att jag tänker sjunga varje dag eller använda den ofta. Det är därför jag säker något billigare, kanske kring 300 till högst 500kr. Känner ni till några?

EDIT: I den här tråden pratar folk om fördröjning och annat skumt, förstår inte riktigt? Det är väl bara att lägga in sitt "beat" i mp3 spelaren, på med lurarna, öppna ett simpelt inspelningsprogram (Audacity) och spela in. Spara som WAV och importera in rappen/sången in i sitt DAW och placera den fint med beatet, right? :huh:plassera

Redigerat av Taner
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Som du kan läsa i tråden, så fungerar micen som ett ljudkort med enbart en ingång. På PC kan du inte kombinera två helt olika ljudkort utan att få en våldsam fördröjning av medhörningen. Du kan alltså höra musiken, men du kan inte höra vad du spelar in med micen medan du spelar in.

Det finns fortfarande bara en enda mic som har en lösning på det problemet - och det är sE Electronics sE2200USB, som även innehåller en hörlursförstärkare, så att micen fungerar som ett ljudkort med både in- och utgång. Det innebär att du kan höra vad du sjunger med väldigt låg latency samtidigt som du hör musiken.

I stället för att krångla med en USB-mic, skulle jag välja att skaffa en mic och en micpreamp (om inte ljudkortet har inbyggd micpreamp).

Link to comment
Dela på andra sajter

I stället för att krångla med en USB-mic, skulle jag välja att skaffa en mic och en micpreamp (om inte ljudkortet har inbyggd micpreamp).

Hur mycket kostar allt de då? Låter lite som att det kommer ligga på en tusen lapp. Anledning till att jag vill ha en smidig mikrofon är för att jag vill rappa men ta det inte på fel sätt, tänker inte rappa till West coast bajs med namnet OG SWE eller nåt. Jag producerar Electro musik (kan jämföras med Maskinen) där man ibland gärna vill slänga in en refräng eller kanske en vers i sina låtar, det är till sånna tillfällen jag behöver mikrofonen och då verkar JJLabs USB mikrofon smidigast 😐

Link to comment
Dela på andra sajter

En USB-mic blir aldrig smidigast, utan de drar som regel med sig en massa problem - framför allt om man kör PC, så om du håller på med musikinspelning så skulle jag definitivt avråda från en sådan.

Om du inte har så höga krav, så kan du överväga en billig micpreamp från exempelvis Behringer (deras billigaste preamp ligger på ca 650:- ) och en billig dynamisk mic (finns från ca 300:- ). Du kan också kolla efter begagnat, så kan du komma billigare undan. Vill du upp i ljudkvalitet så blir det snabbt dyrare och du kan nog inte räkna med preamp+mic som är billigare än strax över 2000:- som paketpris.

Vad har du för ljudkort förresten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad har du för ljudkort förresten?

Ingen aning du, tror det är nåt gammalt Realtek ljudkort. Köpte datorn hos SIBA. Inget fancy ljudkort iallafall.

Någon med JJlabs USB mikrofon som kan spela in någonting så att jag kan få höra kvaliten?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Om du inte vill höra din egen röst när du rappar så funkar USB-mick.

Värsta fall har du ett delay på 40-100msec på din röst i hörlurarna. Ingen njutning om man skall tajma sin rapp.

I princip oanvändbart. Lägg inte pengar på en USB mick är mitt råd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det går faktiskt.. Fast lite piller blir det allt att hitta rätt timing.. Med det är ett bra och billigt sätt att skippa problem med latency även om du använder en USB mic.. För med den metod du beskriver så behöver du ju ingen egen medhörning heller.. 😛

EDIT: I den här tråden pratar folk om fördröjning och annat skumt, förstår inte riktigt? Det är väl bara att lägga in sitt "beat" i mp3 spelaren, på med lurarna, öppna ett simpelt inspelningsprogram (Audacity) och spela in. Spara som WAV och importera in rappen/sången in i sitt DAW och placera den fint med beatet, right? :huh:plassera
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du inte vill höra din egen röst när du rappar så funkar USB-mick.

Värsta fall har du ett delay på 40-100msec på din röst i hörlurarna. Ingen njutning om man skall tajma sin rapp.

I princip oanvändbart. Lägg inte pengar på en USB mick är mitt råd.

Antigen så betalar jag 800kr för att inte höra min röst, eller så betalar jag 1000kr till så hör jag min röst 😛 Tänker inte betala 1000kr extra bara för att höra min röst. Det är inte svårt att göra flera inspelningar eller hur? Spela in, "mjäh, det lät inte bra... spelar in versen på nytt".

Och som jag sa innan, inte säker att mikrofonen kommer användas regelbundet som min KeyRig jag har framför mig, därför vill jag inte betala så jäkla mycket. Och med en USB mick så slipper jag klydd som micpreamp och annat trams. Har fortfarande inte bestämt mig som sagt, får min lön på fredag och utifrån det så ska jag avgöra om det blir ett köp eller ej 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Ett tips innan du köper en USB mick, testa med en mick (headset eller intern mick i datorn eller vad du har) och ditt inbyggda ljudkort + Asio4all.

Det kommer att bli en liten fördröjning, testa att att lägga flera spår och försök att tajma mot det gamla spåret.

Då förstår du hur det funkar med USB micken, fast den kommer att ha ännu längre fördröjning så passa på att ställa upp latencyn lite så får du en bra känsla om vart du hamnar och om du står ut med fördröjningen.

Ljudkvalitén blir liksom underordnad när man inte kan tajma sina grejer korrekt. Inget kul att arbeta. Lite som att kasta 800 spänn i sjön.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Ett tips innan du köper en USB mick, testa med en mick (headset eller intern mick i datorn eller vad du har) och ditt inbyggda ljudkort + Asio4all.

Det kommer att bli en liten fördröjning, testa att att lägga flera spår och försök att tajma mot det gamla spåret.

Då förstår du hur det funkar med USB micken, fast den kommer att ha ännu längre fördröjning så passa på att ställa upp latencyn lite så får du en bra känsla om vart du hamnar och om du står ut med fördröjningen.

Ljudkvalitén blir liksom underordnad när man inte kan tajma sina grejer korrekt. Inget kul att arbeta. Lite som att kasta 800 spänn i sjön.

Men jag behöver inte höra min egen röst 🤪 Men tack endå för att du varnar mig.

Nu är egentligen bara frågan, hur bra är kvaliten? hur låter det med mikrofon?

Redigerat av Taner
Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)

jag håller med om att en USB-mick inte är nått att satsa på. Är du inte beredd att betala vad en vettig utrustning kostar är det väl bättre att vänta lite tills du har råd än att kasta bort 800:- på nått som antagligen inte är nått vidare eftersom många avråder dig att köpa det. Som sagt så får du helt ok grejor för 2000:- vilket ju är relativt lite pengar i förhållande till mycket annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som du kan läsa i tråden, så fungerar micen som ett ljudkort med enbart en ingång. På PC kan du inte kombinera två helt olika ljudkort utan att få en våldsam fördröjning av medhörningen. Du kan alltså höra musiken, men du kan inte höra vad du spelar in med micen medan du spelar in.

jag vet inte hur detta funkar men det låter som att man måste välja drivrutinen för usb miken i inspelningsprogrammet för att kunna spela in

och då kan man ju inte höra något ljud varken från programmet eller från miken eftersom den inte har någon utgång.

detta är vad min logik säger men någon får gärna dementera

edit: kom på att det inte borde gå med asio men med wdm eller mme

Men det blir för dyrt med en vanlig mick + micpreamp? 🤪

har du en mikingång på ditt inbyggda så köp en billig dynamisk mik och börja spela in

http://www.thomann.de/se/superlux_eco_88.htm

Redigerat av spass
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
jag vet inte hur detta funkar men det låter som att man måste välja drivrutinen för usb miken i inspelningsprogrammet för att kunna spela in

och då kan man ju inte höra något ljud varken från programmet eller från miken eftersom den inte har någon utgång.

detta är vad min logik säger men någon får gärna dementera

edit: kom på att det inte borde gå med asio men med wdm eller mme

har du en mikingång på ditt inbyggda så köp en billig dynamisk mik och börja spela in

http://www.thomann.de/se/superlux_eco_88.htm

Mitt inbygdda har inget XLR mick ingång om du nu inte menar ett vanligt 3,5mm mick ingång vilket jag inte tror du menar.

med_154748.jpg

Hos Musikbörsen för 200kr. En sån och en dynamisk mikrofon, vad säger ni 😄 ?

Man kan även köpa de här paketet för 500kr, då får man en Shure mikrofon och XLR-tele kabel 😛

big_126159.jpg

Här är tre dynamiska mikrofoner för en billig peng,

Behringer XM8500

Shure, Mikrofon C606N

Redigerat av Taner
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=53234508

Det följer med en kabel som slutar med en teleplugg. Köp en tele till 3,5mm plugg och sätt igång och rapa.

Jag har ljudexempel på hur den fina Okay micken låter om du undrar:

http://cid-95414f4a6f66ca47.skydrive.live....px/gamlabloggen

Filen Okay_Behringer.wav är precis den micken som finns på Clas O.

De andra filerna är en stormembrans MXL mick.

Filerna är obehandlade, utan EQ och kompressor.

Okay micken är inspelad via en billig Behringermixer in på mitt M-Audio 2496 PCI ljudkort.

Dessutom handhållen utan puffskydd.

😛

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=53234508

Det följer med en kabel som slutar med en teleplugg. Köp en tele till 3,5mm plugg och sätt igång och rapa.

Jag har ljudexempel på hur den fina Okay micken låter om du undrar:

http://cid-95414f4a6f66ca47.skydrive.live....px/gamlabloggen

Filen Okay_Behringer.wav är precis den micken som finns på Clas O.

De andra filerna är en stormembrans MXL mick.

Filerna är obehandlade, utan EQ och kompressor.

Okay micken är inspelad via en billig Behringermixer in på mitt M-Audio 2496 PCI ljudkort.

Dessutom handhållen utan puffskydd.

😄

Lät inte så dåligt som jag trodde det skulle låta för 99kr 😛 . Men vad menar du med att den slutar med teleplugg?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

En kabel på 3.4meter följer med och slutar med en 6.3mm teleplugg.

En adapter från 6.3mm tele till 3.5mm och du är klar att köra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
En kabel på 3.4meter följer med och slutar med en 6.3mm teleplugg.

En adapter från 6.3mm tele till 3.5mm och du är klar att köra.

Finns en 6,3mm-3,5mm kabel hos Clas Ohlson då 😄? För isånnafall sticker jag dit nu och köper rubbet faktiskt 😛

Redigerat av Taner
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Kom ihåg att det är en billig start.

Det kommer nog inte låta likadant för dig, jag har en preamp i mixern som är bättre än det som ditt ljudkort har och mitt rum är hyggligt bra att spela in i.

Så börja här och när du har råd, köp lite bättre grejer.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom ihåg att det är en billig start.

Det kommer nog inte låta likadant för dig, jag har en preamp i mixern som är bättre än det som ditt ljudkort har och mitt rum är hyggligt bra att spela in i.

Så börja här och när du har råd, köp lite bättre grejer.

Lycka till!

Det ska jag göra 😄 Vet att det inte kan låta speciellt bra för 99kr, det är trots allt 99kr. Annars kan man ju köpa den här för 250kr http://www.musikbörsen.se/itempg.aspx?id=7...amp;artno=58275. Men du har nog rätt, bäst å börja med den billiga, om "sång" är något för mig så köper jag en lite dyrare från musikbörsen 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Sådär, nu är det köpt 🙂 Ska sitta och prova den lite nu!. Köpte förresten Stereo plugg (6,3mm till 3,5mm stereo plugg), kvittar det eller måste det vara mono? Vet att mikrofonen spelar in i Mono men man kan ju byta från Stereo till Mono i datorn?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...