Jump to content
Annons

SuperChunk


audioman

Recommended Posts

Kan någon förklara för mig,

Tydligen så ökar man absorberingen i bas om man lyfter ut sina absorbenter från väggen, men hur kommer det sig att vid bygge av sk Superchunks så hoppar man över detta och fyller på med mineralull ända in till väggen?

Borde dom inte bli effektivare om man även här hade en luftspalt bakom

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
En tråd där dessa saker diskuteras flitigt:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=53377&st=120

Yes, den tråden är mkt bra. Men tycker inte att jag hittar svar på det jag undrar.

Alltså:

Om jag skall bygga superchunks, vad blir skillnaden om jag antingen fyller hela hörnet med utskurna trianglar från golv till tak eller att ställa hela skivor diagonalt i hörnen med luftspalt bakom?

Link to comment
Dela på andra sajter

Yes, den tråden är mkt bra. Men tycker inte att jag hittar svar på det jag undrar.

Alltså:

Om jag skall bygga superchunks, vad blir skillnaden om jag antingen fyller hela hörnet med utskurna trianglar från golv till tak eller att ställa hela skivor diagonalt i hörnen med luftspalt bakom?

I tråden jag länkade till så finns länkar till ett Excelark som besvarar dina frågor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack tack, nur har jag info så det räcker och blir över :-)

Förutom att klä in mina superchunks i tyg så funderar jag oxå på att lägga ett tunt lager av polyestervadd, just för gardera mig för eventuellt flygande partiklar från stenullen.

Tror ni det har någon negativ påverkarn på superchunksen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Framgår det någonstans hur många MegaLENRD Bass Traps dom använt i testet? Kan vara intressant att veta.

Jag antar att de täckt lika stora ytor med de tre typerna av absorbent.

Resultatet presenteras i enheten sabiner vilket är ett standardiserat mått. Man täcker en bestämd yta av rummet och mäter hur det påverkar efterklangen i olika frekvenser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack tack, nur har jag info så det räcker och blir över :-)

Förutom att klä in mina superchunks i tyg så funderar jag oxå på att lägga ett tunt lager av polyestervadd, just för gardera mig för eventuellt flygande partiklar från stenullen.

Tror ni det har någon negativ påverkarn på superchunksen?

Inte ett dugg. Både tyget och polyestervadden är ju mjuka och genomsläppliga, så de släpper igenom (alternativt absorberar) diskanten - och i lägre register påverkas ljudet inte ens om du skulle klä in det hela med en kraftig plast.

Annars kan du också köra över ytorna med spraylim, så binder du fast fibrerna - och får samtidigt ett bra fäste för tyget om du trycker fast det innan limmet torkar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Någon som kan tipsa mig rent konkret vilken produkt (mineralull) jag skall använda mig av? Såg någonstans att Gilbert rekommenderade "Roxull Gör det själv" med en densitet på 25kg/kubik

Har stött på massa andra utlänska forumsidor där man rekar "Owens-Corning 703 " som har en densitet på 45kg/kubik

Kanske skillnad på val om man skall göra superchunks eller absorbent tavlor....

Redigerat av audioman
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...