Jump to content
Annons

Hur når jag röda och gröna tecken?


debatt

Recommended Posts

Annons

Är du seriös?

Inget illa ment. Jag tänker bara att det är en rätt trivial fråga och jag skulle iallafall dra mig för att ta upp folks tid för nåt sånt.

EDIT: Antagligen har du funktionsknappar nere till vänster runt CTRL. Antagligen har de grön eller röd färg. Om du trycker på dom och sedan samtidigt på de röda eller gröna tecknen så skrivs de.

Redigerat av laxlaxlax
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Problemet är att jag INTE har några sådana funktionsknappar.

Det är tangentbordet på en Toshiba P300-1EC laptop (fakta):

tangenter : 105

Windows-tangenter : Ja

specialfunktioner : Numeriskt tangentbord i standardutförande

SatProP300_140x140.jpg

Letar efter en bild på tangentbordet...

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Öh, vänta lite. Vad är det för tecken du ser som röda och gröna? (Funktionstillägg brukar vara blå eller grå och nås genom FN-knappen bredvid Windowsknappen.) Är det bara danska ö:n och så så kan det vara ett multitangentbord, dvs tillverkaren tillverkar bara ett tangentbord för skandinaviska marknaden och petar dit extra bokstäver på tangenterna istället. Man ändrar det genom att byta språk i windows. Det är i alla fall kostnadseffektivt för tillverkaren.

Men jag kanske missuppfattade vad som stod på tangenterna!? Annars får du ta en bild av tangentbordet och kasta upp här, så man har en chans i gissningstävlingen. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

En tangent är konstig och befinner sig bredvid tangenten med "1" och "!". På den finns 6 stycken tecken! Upptill ett grönt paragraftecken, 1/2 i vitt och ett rött paragraftecken. Nedtill först vad som liknar ett kolon, sedan ett vitt paragraftecken och bredvid nedtill till höger 1/2 igen, fast nu i rött.

På en tangent - den bredvid shift - så finns det 4 olika tecken. Ett av dem, det upptill och längst till höger är ett rött streck som går från vänster upptill ned till höger nedtill. Vad det nu kallas...

På Ö- och Ä-tangenterna finns det danskt ä i rött (nedtill) och danskt ö i grönt (upptill) respektive danskt ö i rött (nedtill) och danskt ä i grönt (upptill).

Jag har en FN-tangent bredvid ctrl-knappen.

//:debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Ändrar jag tangentbordslayouten i windows till Danska så kommer ½ där § är och håller man in skift så kommer § där ½ är. Trycker man på ö får man æ och trycker man ä får man ø. Danskt tangentbord helt enkelt. Varför varianten finns med omkastade ö,ä och § vet jag inte. Det var inte färöiska i alla fall. 😲 Troligen finns det i alla fall ingen kortkommando som gör att du kommer åt dem, eller en tangent som flyttar till grönt eller rött.

Redigerat av Lee
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack!

De vita § och ½ kommer jag ju åt - så varför bother när det gäller rött och grönt för dem egentligen. MEN jag behöver danskt ä och ö någon gång.

Det snedställda strecket har jag också behövt en gång...

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Är du seriös?

Inget illa ment. Jag tänker bara att det är en rätt trivial fråga och jag skulle iallafall dra mig för att ta upp folks tid för nåt sånt.

Men du drar dig inte för uppta tid och att kommentera denna triviala fråga?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...