Jump to content
Annons

Ny utrustning?!


AnthonW

Recommended Posts

halloj!

då har sparpengarna äntligen kommit upp på en nivå där investering i studioprylar blev aktuellt.

jag har sedan 3 år tillbaka slagits med en mbox 2a tillsammans med en bärbar pc (2 kärnor med måttligt frisk kraft).

efter att mina behov dock stigit och vid användandet av kraftfullare instrument och pluggar (omnisphere t.e.x.) blev det hög tid att upgradera systemet.

jag har två frågor som den som känner manad gärna får svara på.

1. jag kommer först och främst byta upp mig till en mac-dator. delvis för kraften men också för att vänja mig efter mac-standard (shortcuts mm. i pro tools). tanken är en fyrkärnig mac pro dator. har du som också bytt från pc till mac pro blivit nöjd med ditt val? och, om du använder mac pro quad core, var känner du att gränsen går? hur många spår/kraftfulla pluggar/instrument/använder du innan du behöver sitta och bounca ner ditt resultat?

2.jag har tänkt byta upp min mbox 2 till en kraftigare interface. tanken var att springa hela loppet och satsa på en 003 factory. jag vill jobba med ett så brett utbud som möjligt av ljudproduktion, inspelning, ochmixning i min hemmastudio. verkar det isf som rätt val? (jag lockas av möjligheten till 7.1 mixning och av att för första gången jobba med ett hårdvare-mixerbord för mina mixar). tror ni jag kommer få en smak av hur ett professionellt DAW fungerar genom 003 factory? eller bör jag satsa på det bra billigare 003 racket?

tackar så mycket för svart

MVH

anthon

Redigerat av AnthonW
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

följdfråga:

min tanke är att satsa på den billigaste mac pro varianten eftersom den, till skillnad från i-macen, enkelt går att updatera om mer kraft efterlängts i framtiden. stämmer detta? låter det som ett förståndigt val?

MVH

Link to comment
Dela på andra sajter

Fråga 1..... Jag har bytt till mac. Jag har aldrig ångrat en sekund. Sitter på en iMac 3,06ghz processor. När jag gjorde ett test klarade jag av att köra 24kanaler som var totalt proppade med flera tunga pluggar och annat roligt. Så en mac pro, med bättre processor, snabbare minne och allmänt en bättre dator borde klara förbi 30 i alla fall. Du skriver att du bl.a uppgraderar för att du använder allt mer tunga pluggar mm, då är du i behov av snabb processor till att börja med. Så enligt mitt huvud bör du kunna sitta på minst 30-35 kanaler innan du får problem, men då är det väldigt packade kanaler.

Fråga 2.....Med 003 medföljer en hel dal andra roliga pluggar och funktioner. Och du för möjligheter till att bygga ut mm, så det låter inte helt galet 😄. Men om du inte kommer använda den som mixer bör du hellre köpa ett rent ljudkort. Tar inte lika stor plats mm. För samma summa får du ett apogee ensemble om du vore vid intresse. Det funkar även för 5-.1 och 7.1 system.

Det synkar fullt ut med Logic om du tänkt använda det. 😄

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

följdfråga:

min tanke är att satsa på den billigaste mac pro varianten eftersom den, till skillnad från i-macen, enkelt går att updatera om mer kraft efterlängts i framtiden. stämmer detta? låter det som ett förståndigt val?

MVH

Både och, jag hade lika så köpt en iMac. Då skillnaden mellan den störstas iMacen i både pris och prestanda inte är speciellt stor. Sedan det jag brukar vilja uppdatera är processorn, vilket du inte kommer kunna göra med mac pro. Ram minne klarar man sig på 8gig vilket man kan ha i båda. Musiken vill jag ha inspelat på den interna först, sedan föra över till extern via 800. Så för mig är mycket lagringsutrymme i dator ingen behov. Så det är ju en smak sak......

Kommer säkerligen köpa mac pro själv om några år men då quad core, om inte tekniken kommit vidare 😄.... Hade man idag köpt en Mac pro quad, största processon. Kommer man mer eller mindre inte behöva byta dator på en generation. Du kommer kunna bytta diskar till ssd när det bli standard, till 100gig ram när det blir standard osv. Men processorn lär överleva några år. 😄 Eller är jag ute och cyklar?

Sedan är jag av den personen som nästan köper ny dator minst vartannat år, men inte om jag hade hade haft en mac pro antar jag.

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Både och, jag hade lika så köpt en iMac. Då skillnaden mellan den störstas iMacen i både pris och prestanda inte är speciellt stor. Sedan det jag brukar vilja uppdatera är processorn, vilket du inte kommer kunna göra med mac pro. Ram minne klarar man sig på 8gig vilket man kan ha i båda. Musiken vill jag ha inspelat på den interna först, sedan föra över till extern via 800. Så för mig är mycket lagringsutrymme i dator ingen behov. Så det är ju en smak sak......

kanontips du kommer med! tänkte dock, menar du att det inte går att uppdatera processorn i imac eller mac pro? eller båda?

Link to comment
Dela på andra sajter

kanontips du kommer med! tänkte dock, menar du att det inte går att uppdatera processorn i imac eller mac pro? eller båda?

Du kan inte göra det det i någon av datorerna mac säljer. Om du inte är kunnig eller lämnar in den till en reperatör. Dock måste du då få tag på en likadan processor från en annan mac dator, och det måsta vara från samma generation för att den ska passa i regel.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Tja..

Jag har gjort bytet från pc till mac. Från Cubase till logic..

För att börja med mac pro...

Jag har en Mac pro 2 x 2.8 xion (sen 2008 modellen) med 8 gig ram

Till den har jag Focusrite saffire LE Å jag e inget annat än Tok nöjd.. windows Never again.

Min mac pro klarade up till 50 spår när jag gjorde logic benchmark test .

om jag laddar Shiny Toy Guns - Le Disko från logic studio demo songs skivan så syns det knappast på cpu meatern å då pratar vi 69 spår Se bilden.

så du kommer ha mer än nog..

Jag kör 32mb buffert under uppspelning med allt den medför.

Hoppa detta ger dig litet svar =)

//B

post-6960-1246366835_thumb.png

Redigerat av Broghard
Link to comment
Dela på andra sajter

toppenbra! schysst! tack så mycket för hjälpsamma svar!jag ska kolla närmare på vilken mac pro jag väljer. hittills har det låtit som om early 2008 modellen ska vara mest gynnsam. hur är det med att uppdatera ram-minnet på äldre modeller? går det att köpa minne från macoteket tex. och sedan installera själv eller är det krångligare än så? (måste ha speciell årsmodell osv?)

Link to comment
Dela på andra sajter

Mac e som pc på den frånten minnen är anpassade för klockhastighet mm på 2008 var det även viktigt att man skulla ha kylning av viss typ som apple plockat fram jag har 8 gig kingston i min då dessa hadde denna kylare..

Skall du köpa nytt eller beggat?

du kan lyckas få tag i en refurbad mac om du har tur..

makoteket säljer egget framtaget minne för de mac´s som är aktuella. vet ej hur bra de är äller hur långt bra de sträcker sig.. dock e jag faktiskt skeptisk till Macoteket. mailade dem å frågade om dom sålde nya skruv för hårddiskar som är annorlunda på 2008 pga vib dämpare å dom sa vad jag skulle beställa.. när jag väl fick hem dem visade det sig att det var fel skruv och nu letar jag efter ett företag som har just 2008 versionen av skruven jag söker.

// J

Link to comment
Dela på andra sajter

ok! jag far val ta och leta pa blocket osv. och hittar jag en modell av arsgang 2008 med minne tillrackligt sa att jag inte behover oroa mig for att behova uppdatera sa slar jag till.

vi far se vad som blir aktuellt!

tack for svaret!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk att Mac pro har en intel xeon processor och inte intel core.

vet inte direkt prestanda skillnaden

Enda skillnaden mellan Xeon och i7 är att man kan köra Xeon parallellt (förutsatt att moderkortet tillåter detta) men om man jämför Mac Pro Quad Core och en dator med en CORE I7 920 så är de alltså exakt lika snabba (men den ena är lite dyrare…).

http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=663961

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Enda skillnaden mellan Xeon och i7 är att man kan köra Xeon parallellt (förutsatt att moderkortet tillåter detta) men om man jämför Mac Pro Quad Core och en dator med en CORE I7 920 så är de alltså exakt lika snabba (men den ena är lite dyrare…).

http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=663961

vad innebär att köra parallellt och viket är att föredra vid musikproduktion? dessutom, vilken är dyrare? 😄

tackar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...