Jump to content
Annons

Om midieditering


Hellpig

Recommended Posts

Jag laddade hem lite midiversioner av gamla Kiss-låtar till ett projekt, för att slippa programmera trummorna själv (lat!). Dock så noterade jag att på en eller två av låtarna varierade tempot 2-4 bpm, vilket motsvarade hur originallåten är inspelad. Så då kunde jag inte låta bli att fundera på om; 1) har personen bakom midifilen själv gått in och ändrat BPM:en manuellt, vilket verkar minst sagt jobbigt eller 2) finns det något audio->midiprogram som sköter sån't här? Egentligen tycker inte att något av alternativen känns särskilt realistiska. Ettan för att det är rätt mycket jobb att pula till detta manuellt (tappa bpm från hela audiofilen och sedan överföra detta per takt i något program). Tvåan för att jag helt enkelt inte känner till något program som kan överföra flera instrument till midi på en gång, såvida det inte handlar om ren tempoöverföring kanske. Någon som vet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Valle:

Aldrig använt den funktionen, blir det slumpartad ändring då eller?

Ake:

Originalet är ju wave eller MP3... jag tyckte att midiversionen verkade stämma överens med den riktiga låten, det var därför jag blev lite konfunderad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ake:

Originalet är ju wave eller MP3... jag tyckte att midiversionen verkade stämma överens med den riktiga låten, det var därför jag blev lite konfunderad.

Finns det ett tydligt markerat tempo går det att extrahera från en ljudfil. I cubase kan man använda funktionen audiowarp.

Exempelvis var det något TV-pgm om klassisk musik där man tagit en midifil av ett stycke av Mozart och sen lagt på ett groovetemplate från en CD-inspelning.

Redigerat av ake
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...