Jump to content
Annons

Tänker satsa på musiken, men tänker jag rätt?


jayjayjay

Recommended Posts

Hallå! ska försöka ta detta kort. Jag har gjort musik i 1 år nu och tycker det är det absolut roligaste som finns, har under den tiden suttit med en midikeyboard och FL. Det har inte varit något problem direkt förens nu när jag har tröttnat på detta och vill satsa mer.

Nu har jag ingenting förutom en midi och en halvdann dator, men det fina är att jag har 25 tusen att arbeta med. Så jag tänkte satsa på det viktigaste först att få ut ett bra ljud.

Därför tänkte jag köpa mig ett par monitorer i en prisklass på kanske max 10 tusen, externt ljudkort på det för kanske 5tusen och sedan ett par sennheiser-lurar. Då jag mest arbetar på nätterna så funkar lurar bäst, men skönt att ha ett par riktiga monitorer för att få ut helheten mer i ljudbilden så att säga.

Vi säger att alla dom 3 sakerna blir runt 15 tusen, då får jag iaf bra grejjer. Inga proffs-grejjer kanske men bra för mig liksom.

Vad är nästa steg? Jag vet att jag inte behöver köpa allt detta direkt men jag känner att jag vill verkligen satsa på det här, har ett välbetalt jobb och det finns både tid och rum att satsa hårt på musiken. Jag kan ju säga att jag är jävligt trött på FL och är intresserad av något nytt program med.

Var inne ett tag på en imac (är iaf i behov av en ny dataskärm då jag har en 15" "tjockskärm" nu som tar plats. Eller så får det bli PC vilket jag kommer undan med billigare.

I framtiden funderar jag även på att köpa 1 eller flera synthar, kommer nog satsa mest på mjukvara men vore roligt med något analogt att krydda sina produktioner med. Så ett ljudkort med massa utgångar och mixer är det väl inte frågan om antar jag.

Hur tycker ni jag tänker? Gör jag rätt att komma med grejjer i denna prisklass? Eller bör jag spara och dryga ut på det så jag kan köpa riktigt bra grejjer direkt?

Kan ju även säga att jag producerar mest dans/klubb musik om det intresserar.

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Akustikbehandling av ditt rum är prioritet nr 1 om du vill få ut något av dina monitorer, skulle kännas rätt ruttet att lägga ut 10 papp på ett par schysta monitorer och sen är akustiken i rummet värdelöst.

Jo det har du ju faktiskt rätt i, men jag tycker det är skönt att jobba i lurar och sen är detta projektet rätt mycket hobby-nivå så jag vettifan. Göra om rummet så känns lite väl häftigt, isf tycker du det är bättre att lägga mindre på monitorerna isf?

Just ljudisolera verkar svårt sen är rummet så jävla litet iaf så även om man skulle lägga ner jobb på det tror jag inte det skulle vara värt det.

Tack för svar iaf

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Så här skulle jag tycker jag, ingen sanning på nåt sätt.

Ljudkortet skulle jag inte lägga så mycket stålar på. För elektroniskmusik är det inte jätteviktigt och du har kanske inte perfekta lyssningsförhållanden så då är inte ljudkortet av avgörande betydelse för din utveckling.

Dessutom låter nästan allt helt ok. De billigaste korten låter lika bra eller bättre än semiproffsprylar lät för 15 år sedan.

Här skulle jag välja två strategier för att välja kort.

Det första är att kortet skall funka smidigt med resten av datorn(om du väljer pc). Ett kort som funkar lika bra att använda för film eller liknande. Tex ett M-Audio 2496 PCI. Finns beggat för ca 3-500 spänn.

Till detta kort skulle jag köpa en SM Pro Patch för att kunna ställa lyssningen och hörlursnivåer på ett smidigt sätt.

Eller så så väljer du ett kort som har alla funktioner som du vill ha.

Volymkontroll till monitor, hörlurar kanske mikrofonpreamp.

Om du bara kör med mjukvarusyntar så spelar inte ljudkortet någon roll för "slutljudkvalitén" mer än att det påverkar din lyssning negativt. Men det är så lite så.

Högtalare, h välj nåt som är ball att lyssna i, för musik skall vara kul eller hur?

Strunta i att det skall vara "studiomonitorer".

Att köpa nya högtalare billiga "studio" monitorer tycker jag faktiskt inte är en jättebra idé.

Så en beggad NAD förstärkare med ett par bra B&W beggad små högtalare skulle nog funka bra. Eller nåt annat du gillar.

Själv kör jag Blue Sky Mediadesk sub/sat system som låter kanon. Fann desa beggade för 3 500:-

Jag tittade på billiga Behringe, Fostax, Yamaha monitorer runt 3- 5000 kronor.

Blue Sky Mediadesk kostar nya ca 8000 och jag tycker dom spelar skjortan av de billiga "studiomonitorerna".

Valet mellan nya Behringer och Blue Sky var inte svårt.

Jag gillar att höra vad som händer i botten och då är subbas en bra hjälp. Vissa gillar sub/sat system och andra inte. Lyssna, det är dina öron som avgör, inte någon annans.

Hörlurar, här skall du dra på om du är en nattuggla. Sennheisers öppna toppmodeller eller nåt annat. Lyssna dig fram vad du gillar.

Den hårda synten skulle jag vänta med tills man blir lite varm i kläderna. Hellre skulle jag köpa programvara än en hårdsynt. När du känner dig varm i kläderna och börjar bli riktigt van att ratta syntar, ja då skulle jag börja kolla på hårdvarusyntar. Detta gäller om du nu inte är beroende av att ratta på hårda grejer för din kreativa process förstås. 😄

Mjukvara: Om du inte får till det och är trött på FL så har du, Reason, Logic, Live, Cubase, Sonar, Reaper + en flock till med mjukvaror att välja på. Här sker ju det kreativa arbetet så det kan vara värt att ta en rejäl titt på några av programmen om du har bestämt dig för att byta. Om det inte funkar att skapa så spelar det ju ingen roll vilka högtalare eller ljudkort du har eller hur?

Lycka till!

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker loopens förslag låter vettiga, även om jag skulle satsat på en budgetmonitor istället, bara för att du får mer bang for the buck. ESI, Behringer eller liknande kostar två eller max fyra tusen och ger mycket mer krut för pengarna än hi-fi-prylar. Eftersom du gör klubbmusik behöver du en sub. Köp en med ställbar lpf och splitta utsignalen från ljudkortet. Sub köper du i din lokala elektroniklada för 1500 spänn, alternativt det dubbla om du hellre vill ha exakt samma låda men gjord av en tjusigare musikproduktstillverkare. (Hej Claes!)

MEN. Om du ändå bara ska mixa i lurar kan du ju lika gärna skita i allt vad högtalare heter. 😄

Om jag hade 25 000 över och tänkte "satsa på musiken" hade jag skaffat en no name pc för 7-8 K och sen använt pengarna till att ta tjänstledigt från jobbet en månad eller två och suttit åtta timmar om dagen och ÖVAT.

Lycka till.

Akustikbehandling är för övrigt mest av intresse för bögar och kärringar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Akustikbehandling är för övrigt mest av intresse för bögar och kärringar.

😄 ...och därmed är den debatten avslutad.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Nattvaktaren, jag skrev att nya billiga monitorer kanske inte är en poäng. Beggat är troligen kanon. Men beggad Hifi kostar nästan gratis, det var så jag tänkte.

Har man ett rum för musiken så kan man ju behandla rummet så gott det går.

Själv kör jag obehandlat i ett "bibliotek", bokhyllor och annat som dämpar ljudet. Funkar fint.

Det är ju ständigt kompromisser när man sitter hemma, sunt förnuft är en bra tumregel.

Viktigt är att placera sig och sina högtalare rätt i rummet. Bra placerade billiga högtalare låter bättre än dåligt placerade bra högtalare.

Fokusera på att det skall vara enkelt och kul att göra musik.

Det skall vara enkelt och funktionellt, det är viktigare än att ha bästa ljud och ett krångligt arbetssätt.

Bra grejer och bra arbetssätt är naturligtvis det mest optimala.

Hörlurar skall vara sköna att ha på sig långa stunder.

Själv köpte jag ett par billiga Sennheiser HD201 för 170 spänn för att prova om dom var OK för ett annat projekt där vi behövde en massa hörlurar.

Dessa använder jag hellre när jag lägger sång än mina Beyer DT220 som är en bättre lur för ändamålet men DT220 är ett tortyrredskap av rang för mitt huvud. Så mina billiga lurar åker på i 90% av gångerna bara för att dom är bekvämare.

När jag komponerar så använder jag ett par Sennheiser PX100 för dom är sköna och lätta att ha på sig långa stunder...

Jag gör låtar på tåget och använder då ett Korg Nanokey.

Jag har ett M-Audio Axiom 61 hemma.

Nanokeyn är så smidig att ta fram så det är faktiskt den jag jobbar mest med hemma och Axiom 61 står och dammar.

Lättare att ha bekväm åtkomst av tangentbord och mus med Nanokeyn än med Axiom 61.

Jag måste plocka fram mitt Axiomen eller Nanokeyn när jag skall spela. Arbetsplatsen används av fler än mig i hemmet.

Så det blir inte alltid som man tänkt och planerat. Och jag trodde jag hade tänkt igenom det mesta när jag köpte mina prylar . . .

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du vill lägga runt 10000:- för monitorer, så är mitt förslag ADAM A7, som har fått diverse utmärkelser (exempelvis MIPA Award som 2007 års bästa närfältare).

Som hörlurar för mixning föreslår jag mina egna favoriter, Ultrasone Pro2500, som är ruggigt bra. Jag använder dem själv för att mixa när sambon sover - och det är oftast inte mycket jag behöver justera dagen efter, när jag lyssnar i monitorerna för att verifiera om det blev bra eller inte. Jag har dessa lurar också när jag tittar på film på natten och inte vill störa - så de är väldigt bekväma även om man sitter länge - och så låter de kalasbra! 🙂

Angående sub, så är det inte alltid så meningsfullt med en sådan i ett litet rum, utan det kan vara bättre att referenslyssna i lurarna för att få med botten - men annars behövs det, som Nattvaktaren säger, en sub med inbyggt elektroniskt delningsfilter. Skillnaden mellan "riktiga" studiosubar och hembiosubar, är ofta att studiosubarna är mindre mullriga, men det går kanske att stå ut med om man väger in prisskillnaden... 😉 Om du väljer att skaffa en sub, så kan du kanske i stället välja ADAM A5, som är en lite mindre och lite billigare monitor som är baserad på sin storebror A7.

I övrigt så är akustikbehandling viktigare än somliga vill inse. Ibland kan det göra större skillnad än att byta upp sig till ett par bättre monitorer. Läs gärna lite om sådant i min artikel i Kontrollrummets Wiki om akustikbehandling.

Link to comment
Dela på andra sajter

Rummet

Du ska absolut satsa på att behandla rummet du jobbar i. Det kostar otroligt lite om du gör det själv och blir så in i bombens mycket bättre! Kolla Crunchers tråd för tips, eller min bantade version. För 5000 kr kommer du låååångt.

Lyssning

Skaffa dej ett par superhörlurar. Jag äger själv ett par Ultrasone Proline 2500 som är helt oslagbara vid referenslyssning. Skulle inte klara mej utan dom. Men framförallt, skaffa dej ett bra monitorsystem. Ständiga frågan om man ska köpa Adam eller Genelec 😉. I din genre så jobbar du garanterat lägre ner i registret än vad tex pop/rock nissen gör. Så du kommer nog inte klara dej enbart med varken ADAM A7 eller Genelec 8020. Kolla ett par snäpp upp tex ADAM A5 eller Genelec 8040 så blir det bättre, alternativt köp till en sub till Genelec 8020 (7050 heter den). Jag köpte själv Genelec 8020 och är supernöjd med dom! Fast när jag 1 år senare hade råd med en sub till så fick jag ett helt annat djup i mixarna och helt plötsligt så fick jag kontrollen över basen.

Dator

Tryck in max RAM minne och sen se glad ut 🙂. Ljudkort klarar du dej med mer eller mindre vilket som helst eftersom du kommer jobba "In The Box".

Så sammanfattningsvis

Rummet/Akustikbehandling = 5000 kr

Lyssning/Lurar (Ultrasone Proline 2500 + Genelec 8020 inc Sub 7050) 2500 kr + 15000 kr = 17 500 kr

Ram/Ljudkort = 2000 kr

= 24500 kr

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...