Jump to content
Annons

Metronomen spelas in?!


Sanningen

Recommended Posts

Hej. Visste inte vart jag skulle lägga denna tråden (är ny här...), så ni får ursäkta om jag postar fel. 😛

Hur som helst; jag har ett litet problem... jag är ganska grön när det gäller inspelning etc, och impulsköpte ett ljudkort för några veckor sedan. Har inte riktigt haft tid att spela in något mer seriöst pga studenten, teoriprov m.m. Och nu när jag väl tänkte spela in något seriöst så spelas dessutom klickljudet från metronomen in på samma spår som gitarren.

Jag har säkert gjort något nybörjarfel, så ni får gärna såga mig fotknölarna, bara ni hjälper mig! 😛

Har kopplat så här: Gitarr -> Pedaler -> Ljudkort -> Dator, och så långt har jag ju gjort rätt - för har jag inte metronomen ikryssad, så kan jag spela in med bra resultat.

Och datorns högtalare har jag kopplat in i hörlursutgången på ljudkortet. Har ett Lexicon Alpha ljudkort och sitter på en Dell laptop med Vista. Kör Fruity Loops när jag spelar in (fick med Cubase när jag köpte ljudkortet, men har alltid tidigare kört FL då jag helt enkelt tyckt att det varit mycket enklare att bemästra, så jag gick helt sonika tillbaka till det för två dagar sedan).

Nå, vad gör jag för fel? Hjälp!

EDIT: Meningsuppbyggnad.

Redigerat av Sanningen
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vet inget om FL eller vad det heter men det låter som om du spelar in en utgång istället för någon av ingångarna istället. Vet dock inte hur du har kopplat så jag antar att det blir till att läsa ljudkortets manual och kanske även inspelningsprogrammets.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Om du har kört FL tidigare så är det kanske något med din setup av ljudkortet. Moderna ljudkort har massor av mixer funktionalitet så du har kanske lyckats koppla ditt metronoljud ihop mixat med gitarr signalen i mixern?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har kört FL tidigare så är det kanske något med din setup av ljudkortet. Moderna ljudkort har massor av mixer funktionalitet så du har kanske lyckats koppla ditt metronoljud ihop mixat med gitarr signalen i mixern?

Jag syftade på att jag har kört FL när jag har skapat oseriösa hip-hoplåtar m.m, inte mer än så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kanske har kopplat allting helt jävla galet också, vad vet jag - jag är som sagt helt grön på detta, så jag kopplade lite hur som helst tills jag fick ljud ur högtalarna 😆😊

HÄR kan ni se hur mitt ljudkort ser ut.

Jag har kopplat gitarren in i Instrument-ingången och datorhögtalarna i Hörlurs-ingången.

Så, vad gör jag för fel? Om det är något jag behöver köpa, så säg det! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Högtalarna ska kopplas till LINE OUT 1 på det ljudkortet.

om nu högtalarna har en stereoteleminikontakt så är det ju bättre att koppla dem till hörlursutgången än att använda adapter

det är samma ljud som kommer ur båda utgångarna även om hörlursförstärkaren kanske ändrar ljudbilden lite

det är ju inte detta som är problemet med metronomljudet iallafall...

Link to comment
Dela på andra sajter

KlasVonKlas: Jag spelar in från "Alpha ASIO driver - stereo" på alla tre kanalerna (Master, To Disk och Monitor - väljer jag något annat kommer det inget ljud alls)

En till fråga, när jag lyssnade på det jag hade spelat in igår så kom det bara ljud ur en av mina högtalare... någon som har någon bra teori om vad det kan vara jag gör för fel?!

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Fick du bukt med att det bara låter i en högtalare?

Om inte, så är det så enkelt att du spelar in på ett monospår istället för ett stereospår.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Fick du bukt med att det bara låter i en högtalare?

Om inte, så är det så enkelt att du spelar in på ett monospår istället för ett stereospår.

Ja, det fick jag, och komiskt nog så spelade jag från början in på ett stereospår - och när jag valde ett monospår så fick jag ljud i båda högtalarna...

Och nu har det uppstått ännu ett jävla problem.... 😉 *suck*... hjälp uppskattas, blir tamigfan galen på det här snart.

1. Kopplade ur ljudkortet innan jag stängde av datorn inatt (efter en kort, men lyckad, inspelning - där varken metronomen hördes eller det bara blev ljud i ena högtalaren!)

2. Imorse när jag ville lyssna på det jag gjort i Cubase genom mina datorhögtalare (notera att ljudkortet INTE var ikopplat då!) ploppade det upp någon ruta som jag inte läste så noga, men det hade troligtvis något att göra med ljudkortet, då jag hann urskilj. Jag klickade bara på OK eftersom att jag inte förstod skiten, och ville bara lyssna på det jag hade spelat in. Men efter det kommer det varken något ljud ut ur Cubase eller in...

3. "In?" undrar ni säkert - jo, jag har nämnligen försökt att spela in nu efter lunch, men det kommer inget input-ljud i Cubase... jag blir gaaaaaleeeen. Jävla skit.

Tack på förhand. 🙁

Redigerat av Sanningen
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det fick jag, och komiskt nog så spelade jag från början in på ett stereospår - och när jag valde ett monospår så fick jag ljud i båda högtalarna...

Och nu har det uppstått ännu ett jävla problem.... 😠 *suck*... hjälp uppskattas, blir tamigfan galen på det här snart.

1. Kopplade ur ljudkortet innan jag stängde av datorn inatt (efter en kort, men lyckad, inspelning - där varken metronomen hördes eller det bara blev ljud i ena högtalaren!)

2. Imorse när jag ville lyssna på det jag gjort i Cubase genom mina datorhögtalare (notera att ljudkortet INTE var ikopplat då!) ploppade det upp någon ruta som jag inte läste så noga, men det hade troligtvis något att göra med ljudkortet, då jag hann urskilj. Jag klickade bara på OK eftersom att jag inte förstod skiten, och ville bara lyssna på det jag hade spelat in. Men efter det kommer det varken något ljud ut ur Cubase eller in...

3. "In?" undrar ni säkert - jo, jag har nämnligen försökt att spela in nu efter lunch, men det kommer inget input-ljud i Cubase... jag blir gaaaaaleeeen. Jävla skit.

Tack på förhand. 😛

Du måste vate hur du ska koppla allt och vilka ingångar du ska välja att spela in med. I Fl i "mixerbordet" väljer du den kanal du vill spela in på längst upp ovanför där du väljer Effekterna. Där väljer du vilken ingång du ska spela in med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...