Jump to content
Annons

UAD-1 eller FX Teleport?


scrub

Recommended Posts

Blir ofta begränsad av min cpu (P4 2,4Ghz), i var och varannat projekt måste jag sitta och mixa ner filer hela tiden för att spara kraft till effekter och vst-instrument.

Är trött på detta då det tar en massa tid och stör flödet så att säga.

Har därför funderat på två alternativ för att förbättra situationen:

1. Köpa ett UAD-1 för 4000:- som ju kör sina egna pluggar (som verkar väldigt bra, eller bäst om man ska tro vissa) med en DSP-processor.

2. Köpa en mindre nogräknad P4 till och ansluta den via FX Teleport. Fortsätta använda mina Waves-pluggar. Borde gå att ordna för typ 6000:- + 700:-.

Egentligen skulle jag föredra att fortsätta använda de effekter jag kan via en annan PC, som dessutom då kan köra vst-instrumenten, men, jag är osäker på hur väl FX-Teleport fungerar idag.

Skulle gärna få synpunkter på detta.. problem. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Blir ofta begränsad av min cpu (P4 2,4Ghz), i var och varannat projekt måste jag sitta och mixa ner filer hela tiden för att spara kraft till effekter och vst-instrument.

Är trött på detta då det tar en massa tid och stör flödet så att säga.

Har därför funderat på två alternativ för att förbättra situationen:

1. Köpa ett UAD-1 för 4000:- som ju kör sina egna pluggar (som verkar väldigt bra, eller bäst om man ska tro vissa) med en DSP-processor.

2. Köpa en mindre nogräknad P4 till och ansluta den via FX Teleport. Fortsätta använda mina Waves-pluggar. Borde gå att ordna för typ 6000:- + 700:-.

Egentligen skulle jag föredra att fortsätta använda de effekter jag kan via en annan PC, som dessutom då kan köra vst-instrumenten, men, jag är osäker på hur väl FX-Teleport fungerar idag.

Skulle gärna få synpunkter på detta.. problem. :rolleyes:

Förslag 1 är det enda som jag skulle rekommendera!

Förslag 2 kommer bara innebära massa problem.....eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Förslag 1 är det enda som jag skulle rekommendera!

Förslag 2 kommer bara innebära massa problem.....eller?

Jag skulle kolla noga att effekterna i den extra dsp:n verkligen är bra. Fördelen med att köpa en PC är ju att du kan köra alla de effekter du har nu och som du (som det tycks) är mycket nöjd med.

Förresten har jag också sneglat på FX Teleport, och skulle också gärna vilja veta om det funkar bra. Jag har bara läsat några inlägg i diskussionsforum där någon har påstått att det har funkat bra, vilket inte säger så mycket. När man läser på hemsidan så får i alla fall jag intrycket att dete fungerar som man vill att det ska.

Du har väl kollat upp TC Powercore?

Redigerat av AndyPandy
Link to comment
Dela på andra sajter

Förslag 1 är det enda som jag skulle rekommendera!

Förslag 2 kommer bara innebära massa problem.....eller?

Jag skulle kolla noga att effekterna i den extra dsp:n verkligen är bra. Fördelen med att köpa en PC är ju att du kan köra alla de effekter du har nu och som du (som det tycks) är mycket nöjd med.

Förresten har jag också sneglat på FX Teleport, och skulle också gärna vilja veta om det funkar bra. Jag har bara läsat några inlägg i diskussionsforum där någon har påstått att det har funkat bra, vilket inte säger så mycket. När man läser på hemsidan så får i alla fall jag intrycket att dete fungerar som man vill att det ska.

Vad jag har hört så blir det lite problem med FX......men jag har ju inte testat själv.

Pluggarna i UAD e förövrigt bra mycket bättre än de andra VST-pluggar som finns kan jag säga.

Så mitt råd e fortfarande ett inköp av UAD

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att UAD-pluggarna är väldigt åtråvärda.. pultec etc. :rolleyes: Men jag är nöjd med de jag har och kan. Frågan handlar nog egentligen om FX Teleport och huruvida det fungerar. Om det är så har jag ett bra upplägg. Båda mina skärmar har dubbla ingångar som man switchar mellan med en knapp, för att se den andra datorns desktop och instrument, effekter man har där. En musswitch så styr man dem istället. Om jag vill spela in automation med midicontrollern kan jag göra det på min huvuddator och sedan köra instrumentet på slaven i stället. Sedan är det ju aldrig fel med en dator till, lagringsutrymme etc. Man kan ha internet på den och slippa boota om för att komma till sin internetpartition. Hmm, det finns väldigt många fördelar som jag ser det, men hur ska man veta om det fungerar..

(TC Powercore verkar bra, men om det blir ett kort väljer jag UAD-1 för pluggarna.)

Redigerat av scrub
Link to comment
Dela på andra sajter

...jag är ju en kille som alltid propsar för en snabb dator. En musiker ska liksom ha den bästa datorn man bara har råd att skaffa är mitt måtto, så jag skulle nog se ett par uppgrederingar av datorn ist. AMD64 3.2 GHz tex.

Har ingen erfarenhet av UAD eller TC, man jobbar man med många pluggar kanske det är ett bra alternativ. Kan man avlasta Waves-pluggar med tex ett UAD-kort?

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemen har jag bland annat läst om i FX Teleports eget forum och även i steinbergs cubase-forum. Det verkar finnas många som har problem tyvärr, men sedan är det ju alltid så att det är de som postar såklart. Det finns säkert en massa fungerande system också. Man får ju en trial med FX Teleport, så om man redan har en andra dator är det ju bara att testa. Ska se om jag kan låna en dator av någon för att göra det.

(Halion 3 har tydligen inte fungerat i det här sammanhanget, men det arbetas på det.)

Redigerat av scrub
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har provat FX-teleport (det finns även ett test i ett nummer av Studio.)

De VST instrument jag testat fungerar utmärkt (cubase egna + native nått).

Effektpluggar funkar tyvärr mindre bra, om de alls gör det. Ev kan det bero på bandbredden i nätverket? Kanske blir det bättre med gigabit nätverk?

I vilket fall så lättar trycket på huvudburken om man kör VST instrument på slaven och enbart effekter på mastern.

Link to comment
Dela på andra sajter

UAD-1 låter kriminellt bra. (även project pak) och du får med La-2a gratis om du köper innan nyår.

Har ingen aning om teleport, men om du skall använda waves så rekommenderar jag ändå UAD-1:an då jag tycker att UA's pluggar håller högre klass.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...