Jump to content
Annons

Nyköp, massa frågor...


EndingTheme

Recommended Posts

Tjena, har beställt ett par närfältsmonitorer, och har tänkt komplettera uppsättningen lite.

Så basically, stereo närfältsmonitorer, använder ProTools och vill använda dessa som huvudhögtalare...

Vill även ansluta en vanlig 2.1-baslåda, jag älskar ju bas så.

Så basically, vill detta;

Koppla både datorns integrerade ljudkort samt ProTools till samma närfältsmonitorer, samt alternativt ansluta en liten sub som har en std. 3,5mm telejackingång.

Hade tänkt mig en riktigt billig skräpmixer, typ behringer, då jag hoppas jag inte behöver mer, ex. denna;

http://www.thomann.de/se/behringer_ub502_e...5kanalmixer.htm

Kopplar från datorn en splittad RCAkabel, in i Tape In på mixern. Sedan kopplar jag ProTools Left och Right in på varsin kanal, och vidare ut från Master Out Left / Right från mixern?

hur kan jag få in subbasen i den uppsättningen, eller ska jag tänka om helt?

skulle även vara tacksam om ni kunde specificera exakt vilka kablar jag bör använda. Funderar över om man ska behöva stereo-telekablar ut från Mbox2en eller om det räcker med mono?

Tack på förhand.

Redigerat av EndingTheme
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag fattar inte riktigt hur du resonerar.. Men det smidigaste sättet att baka in en sub i setupen jag tror du vill åt är att skaffa en sub med in/out.

Dvs du kopplar FRÅN ljudkällan IN i sub'en och vidare ut till närfältarna.

Sen tror jag nog att en M-Patch skulle funka bättre till dina routingplaner. Den har både rca samt tele/xlr in.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Hela grejen var att hålla nere priset. Sitter ju som sagt redan med en subbas tillhörande ett vanligt högtalarsystem, dvs bara en vanlig 3,5mm input. En m-patch skulle ju dra loss priset med ytterliggare en 1300kr, medan mixern bara kostar runt 500kr?

En riktigt studiosub kommer inte på fråga, då dessa ligger på några tusenlappar till, så det får vänta ett bra tag!

Kommer mao inte använda basen för att mixa med, där kommer mina studiolurar in. Däremot vill jag ha subbasen för vanlig musiklyssning och vill undvika att behöva koppla om i tid och otid.

Kan rita upp ett litet crude kopplingschema här;

Dator ->\

...............\...........Närfält Vänster

................\......../

.................Mixer -----> "subbas", 3,5mm telejack

................./.......\

................/.........Närfält Höger

PrTools ->/

EDIT: Det sket sig, aja.

Redigerat av EndingTheme
Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet med att inte ha delningsfilter mellan suben och satelliterna, är att du kommer att få fler problem med fasutsläckningar och förstärkningar i det frekvensområde som de överlappar varandra, så det bästa skulle vara att skaffa ett elektroniskt delningsfilter att koppla ihop det genom. Om du vill komma undan billigt, så finns det något sådant från Behringer för runt en tusenlapp. Har inte testat deras delningsfilter, men de är förmodligen helt ok...

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet med att inte ha delningsfilter mellan suben och satelliterna, är att du kommer att få fler problem med fasutsläckningar och förstärkningar i det frekvensområde som de överlappar varandra, så det bästa skulle vara att skaffa ett elektroniskt delningsfilter att koppla ihop det genom. Om du vill komma undan billigt, så finns det något sådant från Behringer för runt en tusenlapp. Har inte testat deras delningsfilter, men de är förmodligen helt ok...

Låter väldigt vettigt faktiskt! Tackar 😲 Ska ta en närmare titt på det senare! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

om tanken är att slippa att koppla om bara för att lyssna på musik och inte använda subben till mixning så tycker jag det känns onödigt att haett fristående delningsfilter. Känns bara lite overkill. Jag skulle köra på att tapp signalen till subben på en aux-utgång från mixern. Skicka på t.ex. aux 1 och använd aux 1:s master för att justera volymen på subben och sen bara 6,3mm tele-3,5mm tele från aux master 1 ut till subbens ingång.

/Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

koppla subbasen till hörlursutgången på din mbox så slipper du köpa en mixer.

så kan du enkelt koppla ur den när du vill och även enkelt styra volymen på basen...

subben har väl en stereo ingång gissar jag alltså behöver du bara en kabel telestereo till telestereomini

Link to comment
Dela på andra sajter

koppla subbasen till hörlursutgången på din mbox så slipper du köpa en mixer.

så kan du enkelt koppla ur den när du vill och även enkelt styra volymen på basen...

subben har väl en stereo ingång gissar jag alltså behöver du bara en kabel telestereo till telestereomini

Lär väl ändå köpa en mixer för att få in både datorljud och protoolsljudet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...